Wie per ongeluk de voordeur achter zich dichttrekt, maar de sleutels vergeet, kan voor een onaangename verrassing komen te staan. Namelijk een buitengewoon hoge rekening voor het openmaken van de deur en vervangen van het slot. Vrijdag in Meldpunt op televisie: Slotenmakers maken misbruik van de situatie en rekenen te hoge prijzen.
Nicky Severens overkomt het bovenstaande. Ze staat buiten terwijl haar sleutel aan de binnenkant van de voordeur zit. Ze googelt op ‘slotenmaker’ en belt het bedrijf dat bovenaan de lijst verschijnt. De twee mannen die haar voordeur openen vragen ruim 500 euro en gedragen zich intimiderend.
De schoonvader van Hanneke ten Böhmer lijdt aan beginnende dementie en verliest zijn sleutels. Hanneke, die aan de andere kant van het land woont, belt een slotenmaker die de deur opent. Haar vader rekent met een pintransactie af. Als mevrouw Ten Böhmer later op het afschrift de rekening ziet, schrikt ze: ruim 1800 euro.
Het Nederlandse Sleutel- en Slotenspecialisten Gilde hoort vaker klachten over slotenmakers die bizarre prijzen rekenen. In de studio geeft Bart Adema van het gilde toelichting. Daniëlle Ohler van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid is ook te gast. Zij vertelt hoe je kunt voorkomen dat je slachtoffer wordt van een malafide slotenmaker.
U bestelt een product, betaalt het, maar dan wordt het vervolgens niet geleverd. Wilma van Weeghel laat haar versleten kozijnen vervangen door nieuwe kunststof kozijnen. Ze betaalt ruim 4000 euro aan, de kozijnen worden ingemeten maar daarna blijft het stil. Als van Weeghel contact zoekt belooft de verkoper snel te zullen leveren, maar die belofte komt hij keer op keer niet na. MAX Ombudsman Jeanine Janssen zoekt contact met de verkoper en het bedrijf dat de kozijnen maakt. Wat kunt u als consument in zo’n geval doen? Kan mevrouw Van Weeghel de koop nog ontbinden en de aanbetaling terugkrijgen? Jeanine Janssen licht het toe in de studio.