Registeren Inloggen
Jack57
Jack57
meer dan een maand geleden

Verwijderen gasmeter Enexis

meer dan een maand geleden

Geachte dame/ heer,

Bij deze maak ik u attent op een volslagen idioot besluit van netbeheerder Enexis. Na een telefoontje met hun voor informatie over de gevolgen van het stoppen met het afnemen van gas viel ik bijna van m’n stoel. Mij werd uitgelegt wanneer een verbruiker géén gas meer zou afnemen, dat dan de gasmeter verwijderd zou moeten. Dat kan ná 1 jaar verzegeling of direkt. Nu hebben de heren onlangs besloten de kosten hiervan te verdubbelen!! Van 350 euro naar ruim 700 euro.
Terwijl de meter niet eens eigendom is van de gebruiker maar zij zelf eigenaar zijn. Hoeveel transportkosten heeft de gebruiker al wel niet betaald in het verleden!
Kortom ik vind het een schandaal dat men, notabene in de provincie groningen, waar ik woonachtig ben aan de burger durft te vragen. En dan te bedenken dat men ons elke laat weten dat we van het gas af moeten!! Niet echt een stimulans dacht ik zo.

Mvg,
Jack Jager

-Adres verwijderd door de redactie i.v.m. privacybescherming-
    • Redactie Meldpunt
      meer dan een maand geleden

      Beste heer Jager, dit verhaal horen wij vaker. Een huiseigenaar spande onlangs een zaak tegen netbeheerder Liander aan, toen hij hoorde dat het opzeggen van de gasovereenkomst hem meer dan 600 euro zou kosten. Volgens Liander kan de overeenkomst alleen worden opgezegd als de gasmeter wordt verwijderd. Dit zou noodzakelijk zijn om de veiligheid van het gasnet te waarborgen. Maar volgens de Geschillencommissie Energie is dit niet voldoende bewezen. Als een huiseigenaar alleen vraagt om ontbinding van de overeenkomst mag Liander alleen de kosten in rekening brengen voor het afsluiten van de meter en dus niet voor het verwijderen. De hele uitspraak kunt u hier lezen: https://www.degeschillencommissie.nl/media/2993/uitspraak-113858.pdf. De manier van opzeggen bepaalt dus of een ‘boete’ moet betalen of niet. Hopelijk heeft u iets aan deze informatie.

      Vriendelijke groet, de redactie van Meldpunt

      meer dan een maand geleden
    • Danielle_1992
      meer dan een maand geleden

      Beste,

      Ik heb op dit moment een zelfde soort probleem.

      Ik heb in december de sleutel van mijn nieuwe woning gehad ( dit pand heeft 3 jaar leeg gestaan ).
      Ik heb de keuze gemaakt om geen gas aan te vragen, en alles middels elektra te doen ( warmtepomp etc ).
      De regering ziet toch graag dat iedereen van het gas af gaat?

      Nu krijg ik van de netbeheerder Enexis een rekening, omdat ze de aansluiting zijn moeten komen afsluiten.
      De monteur is serieus 1 minuut binnen geweest om enkel een slotje op de meter te hangen.
      Nu krijg ik de rekening van de afsluitkosten, en geeft Enexis aan dat ik of alles definitief af moet sluiten ( een nog hogere rekening die ik dan zelf moet betalen ), of ik moet elk jaar laten aansluiten en opnieuw afsluiten a €124.

      Dit is toch te absurd voor woorden?
      Ik heb nooit iets aangevraagd, heb geen contract met ze, maar ik moet wel de rekening van de afsluitkosten betalen.

      Wat kan ik hier aan doen?

      Mvg Danielle

      meer dan een maand geleden
    • Redactie Meldpunt
      meer dan een maand geleden

      Dag Danielle,

      als u geen overeenkomst met Enexis bent aangegaan om u aan te sluiten op het gas, mogen ze ook geen rekening sturen om u af te sluiten van het gas. Het is precies zoals u het zegt: u bent immers nooit een contract met Enexis aangegaan. Ik wil u adviseren om bezwaar te maken. Houdt u ons op de hoogte van de ontwikkelingen?

      Met vriendelijke groet,
      Redactie Meldpunt

      meer dan een maand geleden