Registeren Inloggen
Sander van den Oever
Sander van den Oever
meer dan een maand geleden

Mobiel bankieren niet meer mogelijk bij ING

meer dan een maand geleden

Sinds 09-07-2019 heeft ING de mogelijkheid om mobiel te bankieren voor mensen met een “verouderd” toestel stopgezet. Je moet nu minimaal over een Android 5 beschikken om gebruik te maken van mobiel bankieren bij ING. Ik heb echter sinds een jaar of tweeënhalf een toestel Android 4.4. ING stelt nu heel rustig dat ik, om van de dienst gebruik te kunnen maken, maar een nieuw toestel moet kopen van minimaal Android 5 besturingssysteem. Hoe is dit mogelijk, dat ik als jaren en jarenlange klant van ING dit zomaar even te horen krijg? Alsof ik er niet toe doe als jarenlange klant? Ik betaal voor de “service” die ING mij biedt, terwijl dit mij ooit opgedrongen is. Laten wij dit ook niet vergeten. En nu word ik vriendelijk bedankt, maar helaas????? Wat is dit voor machtsvertoon? Terwijl zij hun zaakjes ook niet op orde hadden en hebben? ( witwassen e.d. )? Kom nou even….. ik heb hier maar een woord voor over: Walgelijk! Ik denk erover mijn bankzaken elders onder te brengen, waar je nog wel normaal en menselijk word behandeld.

    • leraresna
      meer dan een maand geleden

      Je kan bij ING de ING scanner aan vragen, om te blijven bankieren. Ik heb er een en het is gratis. Het vervangt de Tan codes.

      meer dan een maand geleden
    • ArtLis
      meer dan een maand geleden

      Ik heb wel een toestel, dat daar geschikt voor is (denk ik), maar ik wil niet mobiel bankieren, maar rustig op mijn laptop. Daar word ik vaak ( niet altijd, ook vreemd) verwezen naar mijn smartphone om de actie af te ronden. Heel soms is er toch weer een mogelijkheid om dit op de laptop te doen en krijg ik, zoals ik gewend ben, een tancode via mijn smart phone. Heel onprettig allemaal.

      meer dan een maand geleden
      • Jilles55
        meer dan een maand geleden

        Een ING scanner is een goed idee net als een solid3 virusscanner met een apartebankiersinstellinginformeer er naar bij uw provider die kan u zeker op weg helpen en een paswoord manager, die onthoud uw paswoorden u kunt met een vertrouwd gevoel bankieren zonder de zenuwen te krijgen!

        meer dan een maand geleden
    • Jorias
      meer dan een maand geleden

      Heb ook geen moderne telefoon en schaf hem ook niet aan.
      Tot hiertoe bankierde ik met tancodes en dat ging prima.
      Maar de dreiging dat je niet meer kunt bankieren en rekeningen kunt voldoen komt steeds dichterbij Kreeg ’n dreigend bericht dat mijn rekening zou worden geblokkeerd. Schrik natuurlijk.
      Heb uren zitten zoeken en uiteindelijk gebeld met lange wachttijden om verbinding te krijgen.
      Ik krijg nu “binnenkort” een scanner maar dat zou aangegeven zijn in “mijn ING” doch dat is nooit doorgekomen, foutje van ING zei de medewerkster die ik eindelijk aan de lijn kreeg. Leuk hoor, ze maken het steeds moeilijker voor vooral de ouderen!
      En dan te weten dat wij al 58 jaar daar klant zijn!!!

      meer dan een maand geleden
    • westland48
      meer dan een maand geleden

      Inmiddels in het bezit van zo’n ING scanner met 5 cijferige, zelfbedachte code) . Als je alleen even je saldo wil checken: Eerst inloggen met je oude gebruikersnaam én wachtwoord.
      Dan de scanner opstarten en de kleurencode scannen; daarna eerst de code vd scanner invoeren.
      Bedrag overmaken? Herhaling zoals boven. Na het scannen vd kleurencode volgt er een nieuwe code. Klopt het bedrag? Na bevestiging
      nog even de nieuwe code invoeren. En bij iedere overschrijving herhaling van het gehele ritueel.
      De Tancode was vele malen eenvoudiger, maar ja. ING wil iedereen aan de ING App. Dit zou veiliger zijn dan de Tancode? Onzin. Wij hebben in de laatste paar maanden al meer fraude met de (nagemaakte) ING App gehoord, dan in 10 jaar Tancode.
      Het verschil:
      Tancode-
      inloggen met gebruikersnaam+ wachtwoord.
      Gegevens+ Bedrag invullen en verzenden.
      Tancode opzoeken en invullen=klaar.

      Scanner: voor gebruik eerst nieuwe code invoeren 5 cijfers
      Inloggen met gebruikersnaam+ wachtwoord
      Scanner opstarten
      Kleurencode scannen
      Scannercode invoeren (geeft toegang tot de overzichtpagina)
      Bedrag overmaken? Gegevens + bedrag invullen en verzenden
      Scanner opstarten+ scannercode invoeren
      Kleurencode scannen
      Klopt het bedrag? Code van de gescande kleurencode
      overnemen in betalingsformulier
      Bevestigen.
      Herhaling bij iedere betaling. De scanner blijft maar korte tijd standby zodat er iedere keer opnieuw geactiveerd moet worden.
      En als je toevallig even niet snel genoeg bent, moet alles weer opnieuw.
      Onevenredig lastig gemaakt voor ouderen, die veelal niet zo erg met internet overweg kunnen.

      Geweldige vooruitgang. ING wil zo ook de ouderen dwingen via de app te bankieren, en dus een smartphone aan te schaffen net als destijds het internetbankieren, de oudsten onder ons zullen betalingen weer door anderen moeten laten doen, hetgeen misbruik weer in de hand zou kunnen werken.
      ING zou het gebruik van de scanner best wat eenvoudiger kunnen maken.

      meer dan een maand geleden
    • leraresna
      meer dan een maand geleden

      In de mail, die ik vanmorgen ontving, zie ik hoe omslachtig en ingewikkeld alles gaat. Waarom moet dit zo, ik heb ook een scanner van de ABNA en dat gaat veel eenvoudiger. Misschien moeten de ING en de ABMA eens met elkaar praten?

      meer dan een maand geleden
    • ToiToi
      meer dan een maand geleden

      Voor de meeste rekeninghouders is dit geen punt, omdat die een smartphone gebruiken voor diverse zaken. Met name ouderen zijn prima tevreden met een mobieltje dat belt en berichten kan verzenden. Die worden nu gedwongen een smartphone te kopen, met alle nadelen van dien. Ze zijn lastig te bedienen, gebruiken veel energie (batterij leeg na een dag) en vaak alleen te koop met een duurder abonnement (vanwege het dataverkeer).

      Voor mijn ouders (allebei 80+) heb ik twee smartphones gekocht die thuis op tafel blijven liggen en twee eenvoudige mobieltjes voor onderweg. Ze zijn uitgerust met pay-as-you-go (PAYG) sim-kaarten die van tijd tot tijd wat extra budget krijgen. Geen abonnementen dus.

      Is dat slim? Ook niet, helaas. Vrijwel alle PAYG-simkaarten worden geleverd door dezelfde leverancier, en daar verdwijnen tegoeden of lukt bijladen niet meer. Bliep (ooit van de Telegraaf) is overgenomen en nu zijn alle tegoeden verdwenen. AH Mobiel, Alditalk en Lebara: allemaal van dezelfde eigenaar die ook tegoeden laat verdwijnen. Ik ga een meldpunt maken op Facebook om klachten te verzamelen, onder het label SimSip.

      https://www.facebook.com/groups/296981031936310

      meer dan een maand geleden
    • Gerard67
      meer dan een maand geleden

      Ik behoor tot de generatie die niet vast geplakt zit aan een smartphone . Ik heb wel zo’n ding maarrrrr alleen om te bellen en opgebeld te worden en zo nu en dan eens een berichtje maar meer ook niet . Een mobiele telefoon is om gesprekken te voeren en meer niet . Tegenwoordig verwachten ze van je dat we allemaal een soort van wizkids zijn . Trouwens die telefoons hebben maar een beperkt beeldscherm en zijn waardeloos om serieuze bankzaken mee te doen .

      meer dan een maand geleden
    • ToiToi
      meer dan een maand geleden

      Heb je dan een smartphone met een duur abonnement of koop je dat ding los met een aparte simkaart?

      meer dan een maand geleden
    • Gerard67
      meer dan een maand geleden

      Gewoon los gekocht met een aparte simkaart .

      meer dan een maand geleden
    • Gerard67
      meer dan een maand geleden

      Smartphones hoeven niet duur te zijn heb gewoon een hele goedkope van LG bij bol.com gekocht . Het apparaat doet alles wat een stervens dure Apple ook doet . Maar ik gebruik weinig tot geen app’s die er wel allemaal opzitten ben niet verslaaft aan al die dingetjes . Ik zeg bellen en gebeld worden en soms eens een berichtje sturen is voor mij voldoende . Daar bij een simkaart met zo weinig mogenlijk data want dat laatste gebruik ik toch niet , ik heb nl WiFi dus als ik wat wil lezen gaat dit via m’n WiFi .

      meer dan een maand geleden
    • Gerard67
      meer dan een maand geleden

      De nieuwste Apple Smartpone kost 1200 euro en dat heb ik er absoluut niet en nooit voor over . Ik heb gewoon van het merk LG bij bol.com er 1 gekocht die was 175 euro en dat vind ik dan nog enigszins redelijk . Als die een keertje verloren word of wat dan ook koop je makkelijker een 2e . En kwa functionaliteit is het allemaal hetzelfde .

      meer dan een maand geleden
    • ToiToi
      meer dan een maand geleden

      Ben het helemaal met u eens. Bij ons liggen nu Xiaomi smartphones voor al die wifi-taken zoals bankieren en whatsappen. Op zak een simpele clamshell (zo’n mobieltje dat dichtklapt en een week meegaat op één batterijlading) om te kunnen bellen.

      De smartphones worden aangemeld via wifi en bevestigd via de zaktelefoontjes, waar de sim in gaat.

      Ik zoek alleen een betrouwbare leverancier van oplaadbare sims, want het lijkt dat er op al die PAYG-contracten uit dezelfde bron komen die er een zootje van maakt. Tegoeden verdwijnen en apps herkennen de sim-kaart niet meer. Is een goedkoop abonnement bij een betrouwbare provider het betere alternatief?

      meer dan een maand geleden
    • Gerard67
      meer dan een maand geleden

      Nou ik had altijd een pre paid simkaart erin , maar daar ben ik mee gestopt een behoorlijk gedoe steeds codes invoeren steeds e.d . Dus ben over gestapt op een sim only abonnement en dat is makkelijker . Van Vodaphone zo’n 11 euro per maand , en dan heb je 150 minuten beltegoed . Bij KPN las ik dat je voor 15 euro per maand onbeperkt sim only bel tegoed hebt , dus waarschijnlijk stap ik dan misschien wel over tegen die tijd .

      meer dan een maand geleden
    • Gerard67
      meer dan een maand geleden

      Je kan tegenwoordig niet meer zonder een mobieltje hetzelfde als eten en drinken . Maar ik vind het moet wel leuk blijven kwa prijs en prestatie .

      meer dan een maand geleden
    • Gerard67
      meer dan een maand geleden

      Als ik onderweg ben wat weinig gebeurd ben namelijk bijna 70 jaarhoef ik geen data te hebben , alleen bellen is voldoende . Als ik thuis ben schakelt het toestel automatisch over op m’n WiFi met andere woorden gebruik ik ook geen data via het abonnement . Met een goedkope Smartpone en een losse simkaart dus een Sim Only abonnement heb je dezelfde faciliteit als met een overdreven dure Apple met daarbij ook nog een een barstens duur abonnement . Zou zeggen een goedkope Smartpone 175 euro eenmaal los gekocht , met een sim only kaartje erin van laten we zeggen KPN dus 15 euro per maand kan je in feite alles .

      meer dan een maand geleden