- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren geleden door .
Meterstanden energie
Ons contract van de energie beëindigd op 30-06-2022. Wij willen de meterstanden van nu doorgeven bij Delta energie waar we nu klant zijn. Dit is echter niet mogelijk. Zij hebben daar een rekenmodule voor om de energie verbruik te berekenen aan het einde van het jaar. Dan gaan we over het gebruik van de afgelopen maanden meer betalen over iets wat je niet gebruikt hebt. Dit vinden we niet eerlijk.
-
-
Max Paymeer dan een maand geleden
Zeer goede redenatie, je wilt alleen betalen voor wat je verbruikt. Had u een jaarcontract dat u “tussentijds” beeindigd? Deze “energie prijsvechters” moeten hun geld ergens verdienen dus ik verwacht dat u in de voorwaarden vast iets over hun manier van afrekenen kunt vinden?
meer dan een maand geleden -
Alex van Kampenmeer dan een maand geleden
Die meters hangen er toch niet voor niets? Het lijkt erop dat zij alles zoveel mogelijk vaag willen houden. maar ik/wij willen betalen voor wat we verbruiken met de bijbehorende tarieven, tenzij ze zo slecht schatten dat het in onze voordeel is….dat zal wel niet (dat schatten wel, maar waarschijnlijk niet in ons voordeel).
meer dan een maand geleden-
Max Paymeer dan een maand geleden
Hallo Alex, helemaal gelijk al is het nog niet gezegd dat de schatting in uw nadeel uitvalt. Zoals ik al aangaf, Delta is een “prijsvechter”, een “tussenhandel” tussen de grote jongens en de klant. Zij kopen bulk energie in en bedingen dan een lagere prijs. Ze verkopen het U voor de ¨normale” prijs of meer. Daar zit dus hun winst. Je ziet dit ook bij kleinere GSM-providers. Je mag dan verwachten dat deze tussenhandelaren alles zullen doen om hun inkomsten te maximaliseren. Korting geven bij overstappen, gratis overstapdienst (is een paar muisklikken). Als ik de diverse consumentenfora lees is men na enige tijd / op termijn toch plotseling duurder uit. Hoe dan ook, een schatting moeten maken bij overstap is niet echt netjes in deze tijd. Goed punt dus!
meer dan een maand geleden
-
-
Alex van Kampenmeer dan een maand geleden
Hallo Max, Vattenfall gaf een uitleg waarom de prijs die de consument omhoog gaat terwijl de marktprijs aan het dalen is. Zie-> https://youtu.be/nPRIAXdhNtg
Wat ik niet snap is waarom men niet meer volume inkoopt wanneer de prijs laag is? Dan gokken ze er toch op dat de marktprijs nog verder daalt? Maar helaas, de marktprijzen stegen weer. En dan maakt het niet zo veel uit wat de inkoopprijs is want ze bepalen toch zelf wat de prijs voor de consument is (door weinig/geen concurrentie). Dan zou de desinteresse in de meterstanden een verklaring kunnen zijn voor manipulatie van verbruiken en tarieven. Dit zou niet moeten mogen want er is bijna geen noodzaak om scherp in te kopen. Kijkt de ACM hiernaar?meer dan een maand geleden-
Max Paymeer dan een maand geleden
Hallo Alex. Vergelijk het met de bloemenveiling. Op enig moment is het aanbod X. De kopers kijken naar dat volume en drukken op de klok (afmijnen) in de hoop voor een scherpe prijs te kopen. Maar dat proberen ALLE kopers. Zo ook de energiemarkt. Is de prijs laag dan proberen alle kopers de laagste prijs te krijgen maar op enig moment moet je “afmijnen” ofwel toeslaan. De volgende partij kan dan goedkoper zijn (iemand drukte later) of duurder (je hebt mazzel). Natuurlijk probeert iedereen te kopen als de marktprijs laag is maar kocht je eerder al duurdere energie dan zit de opslag vol met die duurdere energie. Je kunt dan gewoon niet meer bijkopen. Iemand die nog even gewacht (of minder cash had dan de anderen) heeft dan mazzel. Zo ook met bijvoorbeeld de Ukrainse mais. De “maisdeal” is bedoeld om arme landen van hun basisvoedsel te voorzien maar rijkere landen kunnen eerder “afmijnen” omdat ze meer geld hebben (en beter betalende klanten). Zo wordt 10% van de mais die nu afgevoerd kan worden niet gekocht door landen die het nodig hebben voor voedsel maar wordt door Nederland om het als veevoer (!) te gebruiken. Welkom in de wereld van de internationale handel en het liberaal kapitalisme……
meer dan een maand geleden
-
-
maxvjmeer dan een maand geleden
Hallo Max Pay, ik zit sinds 20 jaar bij Delta en ik heb nog nooit wat van die ‘prijsvechters’ mentaliteit gehoord of er iets van ervaren. ik geef dus wel gewoon jaarlijks mijn meterstanden door, maar Delta kan in mijn geval dan wel teruggrijpen op het historisch verbruik. Ik heb toevallig gisteren ingelogd en gekeken naar mijn huidige tarieven. De elektraprijs is gedaald van 41 naar 38 cent en de gasprijs gestegen van 1,76 naar 1,90. Ik heb trouwens nog nooit een vast contract gehad en daarvan tot voor twee jaar alleen maar geprofiteerd.
meer dan een maand geleden-
Max Paymeer dan een maand geleden
Hallo Maxvj. Daar HOEF je ook niets van te merken. Ik zit zelf met mijn simonly bij BEN via het KPN netwerk. BEN is ook een “prijsvechter” maar ik merk daar niets van. Ben koopt bulk capaciteit op het netwerk en verkoopt dat voor iets meer aan mij, als klant dus. Daar zit hun winst. Toch is het een uitstekende provider. Je hebt alleen in sommige dorpen hier in de buurt ouderwets geen “bereik” maar daar heeft iedereen last van. Dan de energieprijzen, het filmpje waarvan Alex van Kampen een linkje stuurde is erg verhelderen. En zo te zien heeft U ooit een goede keuze gemaakt….
meer dan een maand geleden
-
-
Alex van Kampenmeer dan een maand geleden
“Vroeger” wisten we van niets maar we vertrouwde de nutsbedrijven. Ja, het waren monopolisten en de gedrag naar de klant toe was zoiets als van politieagenten ‘wij weten hoe het zit en hoe het moet”.
En dat werd over het algemeen geaccepteerd. Er werd ook geen misbruik van gemaakt zij hoefde geen torenhoge winsten te behalen. Alles was in staatshanden. De producent, de leverancier en de netbeheerder, het was een bedrijf. Totdat het idee kwam van de marktwerking en de nutsbedrijven (algemene voorzieningen) omgebouwd werden naar commerciële bedrijven, gericht op handel en winst (en dus op wat de klant wil, anders verkoop je niets). Maar de wetten, die alles een beetje moet reguleren zijn stukje bij beetje aangepast zodat nu de bedrijven te veel vrijheid hebben gekregen en de overheid te weinig kan ingrijpen. Het belang van de consument moet weer leidend zijn en niet het belang van de commerciële bedrijven. Terug naar nutsbedrijven (naar het algemeen belang).meer dan een maand geleden-
Max Paymeer dan een maand geleden
Hallo Alex. En daar ben ik het helemaal mee eens. Wel realistisch blijven, de ¨marktwerking” is onomkeerbaar tenzij je bedrijven, oud Russisch, gaat nationaliseren. Dat zie ik niet gebeuren. Helaas… de schade van 12 jaar+ kabinetten Rutte. Zo is ook de zorg onbetaalbaar geworden (marktwerking in de zorg) is buiten de randstad veel OV wegbezuinigd (marktwerking in het OV) en zo kan ik nog wel even doorgaan (Energiemarkt, telecommarkt enz). Maar… het wordt nooit meer zoals vroeger dus hopen op de toekomst…
meer dan een maand geleden
-
-
Alex van Kampenmeer dan een maand geleden
Helemaal terug naar hoe het vroeger was zou ik ook niet willen maar idd een goede tussenweg dus niet zeggen hoe het moet of is, tegen de klant maar hoe wilt u het hebben. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Als ik naar de winkel ga vraag men ook, kan ik u ergens mee helpen?
Ik ben bang dat ik eerst secondelijm moet gaan halen om het voor elkaar te krijgen.meer dan een maand geleden
-