- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 1 maand geleden door .
geflatteerde prijsverhogingen
Vandaag had ik een gesprek met de eigenaar van de notenkraam: enkele soorten noten zijn van 500 gram naar 400 gram met dezelfde prijs gegaan. Je krijgt nu zo’n bedrag dat nauwelijks meer terug te rekenen is naar een ons- of kiloprijs. Datzelfde gebeurt bij de groenteboer, 400 gram sperziebonen voor …. En bij Jumbo werden vleeswaren van € 1,– per ons ineens € 1,50 per ons, maar dat zag ik verkeerd, want het aantal grammen was naar 120 gram gegaan, hoe duister. Prijsverhogingen worden nu zo geflatteerd dat het me kregelig maakt. De man van de notenkraam was erg inlevend, hij had dit nog niet eerder gehoord, maar wil er wel een nachtje over slapen voordat hij nieuwe prijskaartjes maakt. We begrepen van elkaar wel dat we verschillende belangen hebben: hij wil niet een ‘magische’ grens overschrijden, ik wil weten wat ik uitgeef. We hebben 1,2 miljoen analfabeten in ons land, die snappen hier toch niets van. Ik zou graag willen dat jullie dit item eens uit gaan diepen. Dank je wel voor jullie aandacht.
-
-
Max Paymeer dan een maand geleden
Hallo Rupsjemeerdangenoeg. Gezien de gestegen energiekosten en de schrikbarende inflatie zag u in de winkel daarvan de gevolgen. Alles wordt duurder. Fabrikanten zullen in eerste aanleg proberen dit te verbergen door minder in een verpakking te doen of de verpakking kleiner te maken. Deze methodiek is bedoeld om, klanten die altijd een bepaald merk kopen, vast te houden. Hier kan “de man in de notenbar” (en de grootgrutter) dus weinig aan doen. Hij moet prijzen verhogen of de tent sluiten. Ook hij moet (naast vele andere) ook de energierekening betalen. Ten slotte, fundamentele liberale- en kapitalistische principes werken alleen als producten doorlopend duurder worden. Immers, de winsten moeten omhoog, de aandeelhouders willen een goede investering enzovoort. Op enig moment wordt de prijs van een product zo hoog dat niemand het meer kan betalen (op een kleine elite na). Veelal volgt dan een “correctie” in de vorm van een beurscrash (of een politieke ommezwaai). Alles komt goed?
meer dan een maand geleden -
Willem99meer dan een maand geleden
Ik zie veel voorbeelden van prijsverhogingen die doorgevoerd worden waarbij ‘retail’ een slaatje slaat uit ‘alles wordt duurder: AH eign merk smeerkaas kuipje van 49 cent naar 89 cent, Holland en Barrett waar de prijs van Organic Tea Tree Body wash vandaag 2 voor 9,49 was, niet al te lang geleden was de normale prijs voor 1 flesje 5,49. Is er een openbaar meldpunt voor dit soort zaken ? Ik snap dat er prijsverhogingen zijn maar een aantal klopt niet en is mi gevolg van inhalig gedrag dat aan de kaak gesteld moet worden. Naming & shaming kan wel degelijk helpen. Of retail de kans geven het goed uit te leggen.
meer dan een maand geleden-
SuperBitch – scherp & hulpvaardig-meer dan een maand geleden
Willem99,
M.b.t. tot uw suggestie dat ‘Naming & shaming’ kan helpen: dit is verboden.
Zie deze uitspraak:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBGEL:2020:1387meer dan een maand geleden
-
-
SuperBitch – scherp & hulpvaardig-meer dan een maand geleden
Rupsjenooitgenoeg,
Prijzen zijn in principe vrij.
Als een winkel plotseling zijn prijzen verhoogt, kun je daar als consument niets tegen ondernemen.
Zie voor meer info:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/prijsverhogingMaar: het is altijd vervelend, ongeacht de wijze hoe de prijsverhoging wordt gedaan: voor iedereen.
meer dan een maand geleden
-