- Dit onderwerp is leeg.
Faillissement D-Reizen, Europese Verordening
De ombudsman van Max adviseert cliënten van D-reizen die alleen een los vliegticket hebben gekocht, om op grond van de Europese Verordening 261/2004 het geld van een geannuleerde vlucht terug te vragen bij de luchtvaartmaatschappij. Overweging (14) van deze verordening stelt echter dat luchtvaartmaatschappijen geen verplichtingen hebben indien het ontstane probleem het gevolg is van buitengewone omstandigheden (zoals een pandemie). Daarnaast voorziet de verordening ook niet in de huidige situatie waarin de betreffende luchtvaartmaatschappijen vaak de reissom al terug betaald hebben aan D-reizen.
Waarschijnlijk is dit ook de reden dat de ACM en de ILT zich zo terughoudend opstellen in hun reacties. Er zal geen rechter zijn die de luchtvaartmaatschappijen zal dwingen om nog eens voor een tweede keer terug te betalen. Het advies van de ombudsman lijkt me dan ook onjuist en zal veel gedupeerden valse hoop geven.