- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 5 maanden geleden door .
Derde verkeersboete uit Italie
In april/mei 2019 ben ik met de auto op vakantie geweest naar Italië. In december 2029 en april 2020 heb ik twee verkeersboetes ontvangen. Na overleg met de ANWB heb ik beide boetes van respectievelijk € 98,39 en € 74,25 betaald. Beide boetes heb ik in de brievenbus ontvangen en ze zagen er uit als aangetekend omdat er een groene kaart op de envelop geplakt zat, maar voor beide geldt dat er niet is aangebeld en ik heb ook niet getekend.
Vandaag 11 juli 2020 krijg ik een aanmaning voor een derde boete in de bus, ontvangen van incassobureau Call2Collect, voor een overtreding op 10 mei 2020. Toen was ik inderdaad in Rome. De aanmaning verwijst naar een boete die ik al eerder ontvangen zou hebben. Maar ik kan met zekerheid zeggen dat ik de aanvankelijke boete niet heb ontvangen. Ik kan uit de aanmaning ook niet opmaken voor welke overtreding de boete zou zijn. Maandag a.s. zal ik in contact treden met Call2Collect. Kunt u mij van advies dienen hoe ik met deze aanmaning om zou moeten gaan ? Bij voorbaat dank
-
-
mrgsmeer dan een maand geleden
Hoi! Ik zou u sterk willen aanraden deze boete niet te betalen. De vorige boetes had u beter ook niet betaald. Groeten mrgs.
meer dan een maand geleden -
Hans van Beekmeer dan een maand geleden
Nee, die eerste twee boetes lijken wel rechtstreeks uit Italië te zijn gekomen. Hoewel de één ook Nederlandse tekst bevat en de andere Engelse tekst. Deze van Call2Collect bevat alleen Nederlandse tekst.
Nee geen enkel bewijsstuk, geen kopie orginele boete, geen bewijsstuk bewijs verzending, niets.
In de aanmaning staat een code van de overtreding Artikel 7 paragraaf 1 e) e 14 van de Italiaanse wegcode. Ik weet niet wat dit betekent. Ik heb echter wel een vermoede.
Ik heb in Rome mijn auto een keer geparkeerd, ben naar de parkeerautomaat gegaan waar ik mijn kenteken in heb getoetst en heb betaald. In Nederland krijg je bij vergelijkbare parkeerautomaten dan geen kaartje om achter de ruitenwisser te plaatsen, dus ben hier mogelijk niet voldoende alert op geweest.
Toen ik terug kwam bij mijn auto zat er een bon op die ik direct kon betalen bij de Tobacco oid. Daar ben ik heen gegaan en het verhaal verteld dat ik wel had betaald. De man van de Tobacco heeft, nadat hij zijn computersysteem had geraadpleegd, mij verteld dat ik de boete niet hoefde te betalen en volgens mij mijn bon gewoon verscheurd.Ik weet dus niet zeker of bovenstaande code op dit voorval slaat.
meer dan een maand geleden -
Hans van Beekmeer dan een maand geleden
Bedankt voor uw uitgebreide toelichting. Ik ga morgenochtend om 08:30 bellen met Call2Collect en melden dat ik geen aanvankelijke boete toegestuurd heb gekregen. Als ik deze alsnog ter inzage krijg zal ik vaststellen of het het voorval met de door mij beschreven parkeermeter betreft.
Als dit inderdaad t geval is, dan zal ik schriftelijk reageren met een beschrijving wat er precies is gebeurd.
Daarnaast zal ik mij beroepen op t feit dat ik de boete niet eerder heb ontvangen. Ook de termijn van 360 dagen is in alle gevallen ruimschoots overschreden.meer dan een maand geleden -
Hans van Beekmeer dan een maand geleden
Ik heb formeel bezwaar gemaakt tegen bovenstaande opgelegde boetes plus opslagen. Mijn verweer bestond uit de volgende punten:
1. Ik heb de door u heden morgen bijgevoegde bekeuring nooit eerder ontvangen. Ik ben dus niet in de gelegenheid geweest om deze te betalen dan wel eerder bezwaar aan te tekenen. Als ik een bekeuring per post ontvang dan reageer ik hier doorgaans onmiddellijk op, getuige de twee bekeuringen in Orvieto en Padova die ik eerder aangetekend heb ontvangen en beide meteen door mij zijn betaald (zie bijlagen).
2. De termijn van 360 dagen na het begaan van de overtreding is ruimschoots overschreden. Of de periode van 360 dagen na ontvangst van mijn gegevens al is verstreken kan ik niet beoordelen.
3. Ik kan mij goed herinneren dat ik op 10 mei 2019 mijn auto met kenteken TT-914-F heb geparkeerd in de Via Ferruccio in Rome. Vervolgens ben ik naar de dichtstbijzijnde parkeerautomaat gegaan om de hoek van de straat. Hier moest ik mijn kenteken intoetsen en ik heb hier betaald. In Nederland, waar ik vandaan kom, bestaan vergelijkbare parkeermeters, waar echter na het inbrengen van het kenteken geen kaartje uit komt dat achter de ruitenwisser van de voorruit geplaatst hoeft te worden. Ik kan mij nog herinneren dat ik heb gekeken of er mogelijk toch een kaartje uit de parkeerautomaat kwam. Misschien ben ik hier dus niet alert genoeg geweest.
Bij terugkomst bij de auto zag ik dat ik tot mijn grote verbazing toch een bekeuring had gekregen. Op de parkeerbon stond dat ik de bekeuring direct kon betalen bij de dichtstbijzijnde Tobacco die gekenmerkt werd door een grote “T’ boven de deur van de winkel. Ik heb verteld aan de medewerker van de Tobacco dat ik wel had betaald. Ik kan mij niet goed meer herinneren of hij mijn betaling heeft gecheckt in zijn computer, maar na enig overleg deelde de medewerker mij mede dat ik de bekeuring niet hoefde te betalen.
Misschien is het voor u mogelijk om alsnog te checken of er op 10 mei 2019 in de namiddag een betaling is gedaan met mijn kenteken op de betreffende parkeermeter.4. De tenaamstelling op de oorspronkelijke bekeuring, alsmede op de door u verzonden brief van 10 juli 2020 is niet correct.
Het antwoord van Call2Collect was alleen een reactie op punt 1.:
Het is voor ons niet mogelijk om dit uit te zoeken zonder betaalbewijs.
Daarna heb ik verzocht om ook te reageren op de overige verweerpunten:
Punt 1. Als u met uw brief van 10 juli 2020 de bekeuring wilt innen (inclusief opslagen), waarvan u mij een kopie hebt toegestuurd, dan verzoek ik u in elk geval mij aan te tonen dat ik de bekeuring ook binnen de termijn van 360 dagen aangetekend heb ontvangen.
Punt 2. De termijn van 360 dagen na de verkeersovertreding is ruimschoots verstreken.
Punt 4. Zowel de kopie van de bekeuring als uw brief hebben een verkeerde tenaamstelling.
Als antwoord van Call2Collect kreeg ik hierop de volgende mail:
Bedankt voor uw e-mail.
1. Onze opdrachtgever beschikt niet meer over het bewijs van aangetekend versturen. Wij kunnen u dit dan ook niet overleggen.
2. De boetes worden altijd aangetekend verstuurd, de bewijslast ontbreekt echter.
4. Dat is hooguit vervelend te noemen, maar dat neemt uw betalingsverplichting niet weg.Gezien bovenstaande antwoorden en gebrek aan bewijslast vanuit onze opdrachtgever willen wij u het volgende voorstel doen: indien u het bedrag ad. € 118,22 binnen 5 werkdagen overmaakt, zullen wij het dossier per direct tegen finale kwijting sluiten.
Ik twijfel nu wat te doen. Geheel niet te betalen, een tegenvoorstel te doen om het oorspronkelijke bedrag van de boete zijnde € 61,12 te betalen.
Kan u mij nogmaals van advies dienen ?
meer dan een maand geleden -
Hans van Beekmeer dan een maand geleden
Beste Dagmar,
Als reactie op bovenstaande mail waarin een bedrag van € 118,22 werd geeist, heb ik gisteravond de volgende email gestuurd:
Geachte heer Hoogland,
In uw email van 23 juli 2020, zoals hieronder bijgevoegd, geeft u aan dat de boetes altijd aangetekend verstuurd worden. En dat u voor de ontvangst van de oorspronkelijke bekeuring geen bewijs kan overleggen. Dat kan ook niet want ook via PostNL heeft mij informatie bereikt dat in de betreffende periode er geen aangetekende stukken bij mij zijn bezorgd, laat staan ondertekend door mij voor ontvangst.Op 13 juli 2020 heeft u mij dus voor het eerst de oorspronkelijke bekeuring doen toekomen. Daarna heb ik onmiddellijk bezwaar aangetekend.
Hoewel ik voor het parkeren heb betaald, kan u mij verwijten dat ik mij onvoldoende op de hoogte hebt gesteld van de procedure. Met als resultaat dat de ticket niet achter mijn voorruit was geplaatst.
Mij valt echter niet te verwijten dat ik de bekeuring niet eerder heb betaald, omdat ik pas op 13 juli 2020 in het bezit was van de bekeuring. Hiermee vervalt dus ook de grond om opslagen voor het niet-betalen toe te passen.
Ik deel u hierbij mede dat ik bereid ben om, voor het niet correct plaatsen van de ticket achter de voorruit het bedrag van € 61,12 te betalen.
Zodra u hiervoor uw akkoord geeft zal ik het bedrag direct overmaken.
Met vriendelijk groeten,Hierop heb ik vanmorgen het volgende antwoord gekregen:
Geachte,
Bij hoge uitzondering akkoord. Gelieve de betaling vandaag nog over te maken.
Vertrouwende u hiermee zeer coulant geweest te zijn.
Met vriendelijke groeten,
Call2Collect
Ik heb vanmorgen de boete van € 651,12 betaald, nogmaals met vermelding van het protest.
Ik dank u hartelijk voor de verleende service en ben blij met het resultaat.
Ik heb nog een laatste vraag: Bent u medewerker van Max of een geïnteresseerde bezoeker ?
Hans van Beek
meer dan een maand geleden -
Hans van Beekmeer dan een maand geleden
Correctie. De door mij betaalde boete bedroeg geen € 651,12, maar € 61,12.
meer dan een maand geleden
-