Registeren Inloggen
FMWestland
FMWestland
meer dan een maand geleden

boeking bij Novasol

meer dan een maand geleden

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben een vakantiehuis geboekt van 16 oktober t/m 20 oktober 2020 bij Hometogo/Novasol.
We ontvingen de reisbescheiden van Novasol. Op 13 oktober werden door het kabinet verscherpte Covid-maatregelen afgekondigd, die op 14 oktober zijn ingegaan. Een van de maatregelen is het verbod om met meer dan 4 personen, anders dan in het eigen huis, een groep te vormen. Het vakantiehuisje is geboekt voor 5 personen (twee huishoudens), zo is dat ook weergegeven op de reisbescheiden.
We hebben op 13 oktober een mail gestuurd naar Novasol dat wij vanwege die maatregel niet mochten komen en gevraagd om terugstorting van de reissom. Op 15 oktober kregen wij als antwoord dat volgens de algemene voorwaarden het niet meer mogelijk is de boeking om te zetten of te wijzigen. De annuleringskosten zouden 100% van de reissom bedragen. Vouchers werden niet verstrekt. De algemene voorwaarden van Novasol zijn zo geformuleerd dat alle risico’s bij de consument liggen. Elke vorm van redelijkheid en billijkheid ontbreekt. Er is een annulerings- of een wijzigingstermijn van 40 dagen, maar in ons geval was die zonder betekenis omdat de verscherpte maatregelen daags voor ons vertrek zijn ingegaan. Er was dus geen reden voor annulering. We hadden bovendien geboekt binnen 40 dagen voor vertrek zodat die bepaling ook op die wijze geen betekenis voor ons had (dubbele negatieve werking). Zie ook artikel 14.1 laatste zin van de algemene huurvoorwaarden 2020. Hiermee ontwijkt Novasol elke vorm van risico. Wat kunnen wij doen om ons geld terug te krijgen? Contact met de huiseigenaar, om tot een oplossing te komen was niet mogelijk omdat Novasol weigerde de naam door te geven.

Kees Dekkers