Registeren Inloggen
K de Boer
K de Boer
meer dan een maand geleden

Aangifte belasting 2021

meer dan een maand geleden

In maart de aanslag ingevuld voor mijn moeder. Gisteren heeft zij een brief ontvangen dat het opleggen van de belastingaangifte is vertraagd. Door een technische storing in het geautomatiseerde proces krijgt zij nu voor 1 maart 2023 bericht . Kan dit zomaar.
Op de facebook pagina van de belastingdienst is te lezen dat er meerdere mensen deze brief heeft ontvangen.
Op de site van de belasting dienst kan ik van deze storing niets terug lezen.

    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Ik adviseer u om met DigiD van uw moeder in te loggen bij de Belastingdienst en naar de Berichtenbox van uw moeder te gaan. Als daar een brief staat met dezelfde inhoud dan klopt het, helaas.
      Wij hebben eind vorige week beiden een voorlopige aanslag gekregen; uiterlijk 31 december 2024 moet deze definitief worden.

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        Verduidelijking:
        Uw moeder of haar gemachtigde kan met haar DigiD inloggen bij de Belastingdienst.
        Van de site van de Belastingdienst;
        Home>Belastingaangifte>Ik heb aangifte inkomstenbelasting gedaan – wanneer hoor ik iets?
        Quote:
        Uiterlijk binnen 3 jaar na afloop van een belastingjaar krijgt u van ons een definitieve aanslag. Maar meestal is dit eerder. De aanslag inkomstenbelasting over belastingjaar 2021 moet uiterlijk op 31 december 2024 definitief zijn opgelegd.

        Dus ja de Belastingdienst mag het opleggen van de aanslag i.d.d. later effectueren.
        Vervelend maar toegestaan, ook als uw moeder tijdig haar aangifte heeft gedaan of laten doen.

        N.b. vreemd genoeg is niets te vinden over meerdere mensen die voor 1 april 2021 aangifte hebben gedaan en nu een brief zouden hebben ontvangen m.b.t. dat het opleggen van de belastingaanslag is vertraagd door een technische storing en dat de datum is verschoven naar uiterlijk 1 maart 2023.
        Ook niets te traceren op de site van de Belastingdienst.

        Wel gaan er valse e-mails en sms-jes rond zie o.m.

        Phising extra belastingteruggave i.v.m. Covid-19

        meer dan een maand geleden
      • Trum
        meer dan een maand geleden

        Moeder heeft een BRIEF ontvangen. Zo’n stuk PAPIER in een blauwe envelop.
        Weinig phising aan de orde.
        Heeft geen nut paniek te zaaien.

        meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        Vreemd genoeg is niets te vinden over meerdere mensen die voor 1 april 2021 aangifte hebben gedaan en nu een brief zouden hebben ontvangen m.b.t. dat het opleggen van de belastingaanslag is vertraagd door een technische storing en dat de datum is verschoven naar uiterlijk 1 maart 2023, zoals topicstarter meldt.
        Ook niets te traceren op de site van de Belastingdienst.

        Dus attendeer ik lezers van dit forum op het fenomeen phising.
        En phising komt in alle vormen voor.
        Veiligbankieren.nl meldt hierover:
        Phising berichten ontvangt u via e-mail , per telefoon, via sms, via een chatapp zoals WhatsApp en zelfs in een brief op papier.

        Trum:
        Niets paniek zaaien door mij.
        Ik doe wel goed onderzoek en geef de juiste informatie weer.

        meer dan een maand geleden
      • Trum
        meer dan een maand geleden

        Iemand adviseren met de digid van zijn7haar moeder in te loggen kunnen we niet echt juiste informatie noemen.
        En TS schrijft dat er een brief is ontvangen dat de belastingdienst (zoals gewoonlijk) een technische storing heeft in het geautomatiseerde proces. Dat hebben ze al minstens 30 jaar niet op orde. Als ze elke storing gaan melden op de site loopt hun server alleen van die meldingen al vol.
        Er staat nergens dat TS of moeders een QR code moet scannen, of persoonsgegevens moet invullen op een of andere site of dat ze die brief moeten terugsturen met persoonsgegevens.
        Dus dat veiligbankieren.nl is in het geheel niet van toepassing!
        Dus het is paniekzaaien.

        Aan TS:
        Bel gewoon de belastingtelefoon en vraag of het klopt als u twijfelt aan de echtheid. Maar als ik uw tekst goed begrijp twijfelt u daar niet aan en is dat de vraag ook niet. U wilde weten of de belastingdienst dat zomaar kan doen. En het zou niet moeten mogen, maar ze doen het. En zoals ik eerder aangaf: u kunt klagen wat u wilt maar wordt uiteindelijk afgescheept met een standaard antwoord met heel misschien een excuus.
        Wel zou moeders recht op wettelijke rente hebben als ze geld terug krijgt. (maar dat is ook geen vetpot hoor)

        meer dan een maand geleden
    • Trum
      meer dan een maand geleden

      Lekker advies weer. Inloggen met iemand anders zijn/haar digid…….

      Overigens is dat de vraag niet van TS. Die wil weten of de belastingdienst dat zomaar kan uitstellen.
      Helaas dat kunnen ze ja. Dat is het bekende ‘u heeft geen rechten, maar alleen plichten’ systeem van de overheid.
      U kunt niet zeggen ‘mijn bank of portemonaie had een storing, ik betaal wat later’ Maar belastingdienst kan alles maken.
      Uw moeder kan tegen dit uitstel een bezwaar indienen, en omdat u toch op fecesboek zit, zou u daar wellicht anderen kunnen aansporen dat ook te doen.
      Eventueel kunt u na een standaard reactie op dat protest een klacht kunnen neerleggen bij de ombudsman. Dan heeft u een hoop werk en krijgt na een hele tijd te horen dat dat ‘beter kan’ etc.
      Maar u schiet er helaas niest concreets mee op, vrees ik.

      meer dan een maand geleden
    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Bezwaar indienen kan alleen wanneer uw moeder een beschikking (=aanslag ) heeft ontvangen van de Belastingdienst.

      Wel kan uw moeder een klacht indienen.
      U/uw moeder vindt de richtlijnen voor het indienen van een klacht op de Belastingdienst t.w.:
      Home>Bezwaar en beroep>Hoe kan ik een klacht indienen?

      meer dan een maand geleden
    • Vinnie85
      meer dan een maand geleden

      Goedemorgen

      Wij hebben exact de zelfde brief ontvangen mijn vrouw heeft wel een definitief aanslag gekregen maar die van mij is door een systeemfout niet verwerkt. Maar ze stellen het wel op prijs dat ik het wel optijd heb ingediend.

      Gr

      Mike

      meer dan een maand geleden