Registeren Inloggen

Wilt u gebruik maken van overstapservice voor telefoon, tv en internet? Let dan hierop

Het lijkt zo handig, het ene tv-internetcontract voor het andere verwisselen zonder dat u er zelf iets voor hoeft te doen. Alle vergelijkingssites en telecom providers bieden het aan: een gratis overstapservice. Toch komt er ietsje meer bij kijken.

Hoe werkt zo’n overstapservice?

Iedere tv, telefoon en internetprovider biedt het aan: de overstapservice. U hoeft zich alleen maar aan te melden als nieuwe klant en de nieuwe telecomaanbieder regelt alles voor u.

Als u zich aanmeldt bij de overstapservice zorgt de nieuwe telefoon-tv-internet provider voor 3 dingen:

  • Uw oude abonnement wordt opgezegd.
  • De nieuwe provider regelt dat er een aansluitende ingangsdatum gepland wordt zodat u nooit zonder internet- en tv-aansluiting zit.
  • Bovendien zorgt de nieuwe provider er voor dat het vorige bedrijf geen rekeningen meer stuurt.

Maar er zit een addertje onder het gras

1. Verhuizen is niet hetzelfde als overstappen. Als u verhuist, moet u altijd zelf uw contract opzeggen of een adreswijziging doorgeven.

2. Controleer uw bankrekening. Betaalt u voor beide providers? Dan is er iets misgegaan met de overstapservice. U kunt dan het beste zelf het oude contract zo snel mogelijk opzeggen. Want volgens de wet moet u de rekeningen wel blijven betalen zolang er niet is opgezegd, ook al heeft u er geen gebruik van gemaakt.

De nieuwe telecomaanbieder die de overstapservice zou verzorgen, heeft dit niet voor u uitgevoerd. Daarom moet die wat dubbel in rekening is gebracht aan u vergoeden. Via deze voorbeeldbrief aan de nieuwe telecomprovider eist u het te veel betaalde abonnementsgeld terug.

3. Werkt tv, telefoon of internet niet? De overstapservice staat garant voor een soepele overgang van het ene contract naar het andere. Er mag maximaal 1 werkdag tussen de aansluitingen wegvallen. Ontvangt u geen signaal? De nieuwe telecomaanbieder moet dit probleem oplossen.

Niet voor iedereen werkt de overstapservice vlekkeloos

Soms gaat er iets mis bij zo’n overstap. Dat overkomt de 86-jarige Nel de Goede. Zo blijkt zij al 3 jaar te betalen voor zowel haar oude als haar nieuwe abonnement. Ombudsman Jeanine Janssen gaat in op dit specifieke geval in de uitzending van 11 oktober 2024. Gaat KPN mevrouw compenseren…?

In de regel geldt, dat u altijd goed moet uitkijken voor dubbele abonnementen. Wat er voor u verandert, als u eenmaal bent overgestapt, kunt u lezen in deze digitip.

(Bron: KPN, Ziggo, MAX Vandaag, archief. Foto: MAX)

Pas op voor dubbele abonnementen

Geef een reactie

Reactie

    Ook ik heb Ziggo KPN drama meegemaakt. KPN zou voor de overstap zorgen. Nou ook gewoon dubbele rekeningen. Na zowel bij Ziggo als bij KPN behoorlijk stennis gemaakt. Gedreigd met consumentenprogramma. Uiteindelijk 1,5 dubbel maand betaald. Ik was niet verhuisd, maar overgestapt na hrthaaldelijk problemen met Ziggo. Krijg bij die providers het gevoel of je nou door de hond of door de kat gebeten wordt. Je bent afhankelijk ik ben 76 en vanwege gezondheid veel aan huis gebonden, dus belangrijk dat het goed werkt. Ik ben gelukkig nog goed in staat voor mezelf op te komen.
    Wil