Wie is er verantwoordelijk voor mijn zoekgeraakte pakket?
Menig Nederlander heeft het weleens meegemaakt: pakketjes die niet aankomen of waar de inhoud van verdwenen is. Maar wie is hiervoor verantwoordelijk? En hoe krijgt u het aankoopbedrag van het product retour? In dit artikel geeft Meldpunt u tips.
Zoekgeraakt pakket? Terug naar de verkoper
Niets is zo vervelend als een pakket niet of beschadigd aankomt. Is dit het geval? Neem dan direct contact op met de verkoper. Want de verkopende partij is de verzender en degene die de opdracht heeft gegeven aan de vervoerder. Neemt u contact op met de vervoerder, zoals DHL of Post NL, dan zal die u ook naar de verkoper doorverwijzen.
Kosten claimen
Heeft u contact met de verzender, dan moet deze de schade claimen die tijdens het verzendproces is ontstaan. De verzender kan daarnaast ook zijn verzekering aanspreken, als hij deze heeft afgesloten. Zo’n claim moet wel binnen een bepaalde termijn gedaan worden. Het wordt extra lastig als de verzender in het buitenland woont en geen claim voor u wilt indienen. Het indienen van een claim kost de verzender namelijk alleen maar tijd. Als u het product en de verzending al betaald heeft, is er weinig meer voor deze partij te halen. Het is dan hopen dat de verzender zo vriendelijk is dat hij moeite voor u wilt doen. En dan is het afwachten of de vervoerder een onderzoek wil starten naar het zoekgeraakte pakket.
Bezorger zet zelf handtekening
Tijdens de coronacrisis is er een periode geweest dat uit gezondheidsoverwegingen werd afgezien van het zetten van een handtekening. De bezorger deed dit dan zelfs. Inmiddels mag dat niet meer. Zet een bezorger toch zelf een krabbel, neem dan contact op met de pakketdienst. Die zal de bezorger aanspreken op zijn of haar gedrag.
Pakket in de kliko
Het is mogelijk dat u aan de bezorger aangeeft waar u het pakket wilt laten bezorgen als u niet thuis bent. Dat kan bij de buren, maar als u vermeldt dat het pakketje onder uw tuinbank of in de kliko gelegd mag worden, dan zal de bezorger dat doen. Maar gebeurt er op die plek iets met uw bestelling, het regent bijvoorbeeld nat of wordt gestolen, dan ligt de verantwoordelijkheid bij u. U heeft immers toestemming voor een andere bezorgplek.
Klaar met al die pakketbezorgers in de straat? Zo kan het ook!
(Foto: Shutterstock)