Wat zijn uw rechten als een leverancier uitstel van betaling krijgt? Dit speelt er bij Blokker
Wanneer een winkelketen uitstel van betaling aanvraagt, zoals momenteel bij Blokker het geval is, betekent dit dat de onderneming tijdelijk haar schulden niet kan betalen. Dit uitstel, vaak het voorportaal van een faillissement, kan grote gevolgen hebben voor klanten die een bestelling hebben gedaan.
Wat is er aan de hand bij Blokker?
De situatie bij Blokker doet denken aan eerdere gevallen, zoals bij fietsenfabrikant VanMoof en elektronicaketen BCC, waar consumenten ook met uitstel van betaling en faillissementen te maken krijgen. Inmiddels is de webshop van Blokker al afgesloten (op 4 november 2024). Verdere online bestellingen doen is onmogelijk. De fysieke winkels zijn tot nader order nog gewoon open.
Inmiddels is bekend gemaakt op 13 november dat Blokker failliet is. Vooralsnog blijven de winkels open tot het einde van dit jaar. De webshop is echter gesloten en producten kunnen niet geretourneerd worden.
Wat gebeurt er met al geplaatste bestellingen bij uitstel van betaling?
Wat gebeurt er in het geval van uitstel van betaling (of surseance) van een leverancier als u al bestellingen heeft gedaan? Dat hangt er onder andere van af of u al wel of niet betaald heeft:
1. Vooruitbetaalde bestellingen: als u al voor een product heeft betaald, loopt u risico. U kunt daarover de door de rechtbank benoemde bewindvoerder vragen stellen. Na het faillissement heet deze functie ‘curator’. Het verschil is dat een bewindvoerder nog samen met de directie van het bedrijf beslist. Een curator neemt de volledige controle over.
Als een faillissement volgt op het uitstel, bent u één van de schuldeisers. Maar consumenten staan achteraan in de rij. De Belastingdienst staat als ‘preferente schuldeiser’ vooraan in die stoet.
Daardoor is het mogelijk dat u weinig of niets gaat terugzien van uw geld. Als er nog voorraad is, dan kan de curator beslissen om het product alsnog te leveren. In dat geval bent u wel verplicht om de rest van het bedrag te betalen, als u al een aanbetaling had gedaan. Wat een klant te doen staat bij een faillissement, kunt u lezen in dit artikel.
2. Nog niet betaalde bestellingen: heeft u wel besteld, maar nog niet betaald, dan heeft u geluk. U hoeft namelijk pas te betalen als het product daadwerkelijk is geleverd. Dit geeft u meer zekerheid, aangezien u geen geld heeft voorgeschoten. Als uw bestelling niet komt, dan lijdt u in elk geval geen verlies.
Voordelen van creditcardbetalingen
Betalen met een creditcard biedt extra bescherming in deze situatie. Veel creditcardmaatschappijen bieden namelijk een verzekering tegen het niet leveren van producten. Als het bedrijf failliet gaat en het product niet geleverd kan worden, dan kunt u via de creditcardmaatschappij een terugbetaling aanvragen. Dit geeft consumenten extra zekerheid, voor het geval een leverancier in financiële nood zit.
Tips voor consumenten bij uitstel van betaling
Uitstel van betaling is dus niet hetzelfde als een definitief faillissement, want de deur staat nog open. Soms komt het nog goed, maar het is zaak om waakzaam te blijven. Volg daarbij deze tips:
- Blijf geïnformeerd: volg het nieuws en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen rond het uitstel van betaling en mogelijk faillissement.
- Vermijd vooruitbetalingen: betaal, indien mogelijk, achteraf om het risico te minimaliseren.
- Gebruik een creditcard: als vooruitbetaling nodig is, gebruik een creditcard voor de extra bescherming.
- Bewaar alle documenten: houd alle communicatie, contracten en betalingsbewijzen zorgvuldig bij.
- Neem contact op met de bewindvoerder: als het faillissement al is uitgesproken, kunt u de curator vragen naar de status van uw bestelling of reparatie.
- Bewaar de fabrieksgarantie: de garantie van uw leverancier vervalt, zodra het faillissement een feit is. Maar u kunt wel een beroep blijven doen op de fabrieksgarantie, op het door u in een winkel aangeschafte product.
Meld het indien nodig
Niet elke leverancier is zo bekend als Blokker. Bij minder bekende bedrijven kan het goed zijn om het uitstel van betaling van uw leverancier te melden aan een toezichthouder. Te denken valt aan organisaties als de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Kamer van Koophandel (KvK) de Consumentenbond. Ook kunt u zelf de media inlichten over de gang van zaken.
Inleveren van D.E.-waardepunten
Een bijkomend probleem van de surseance bij Blokker: het is het enige nog overgebleven adres was waar u uw Douwe Egberts (D.E.)-waardepunten kon inleveren. Ook voor dit probleem wordt momenteel gezocht naar een passende oplossing.
(Bron: Consumentenbond, ACM, AD, Het Financieele Dagblad, Rechtspraak, archief. Foto: ANP)