Wat te doen als een noodzakelijke voorziening, zoals een plateaulift, niet wordt gerepareerd?
Het zal u maar overkomen: de lift die ervoor zorgt dat u in en uit uw huis kan komen, is kapot. Dit gebeurt bij mevrouw de Wit. Tot op de dag van vandaag zit ze vast in haar eigen huis. Maar waar heeft mevrouw recht op? En wat kunt u doen als een noodzakelijke voorziening niet wordt gerepareerd?
De kapotte plateaulift
In de uitzending van 29 november is het verhaal van mevrouw de Wit uit Ilpendam te zien. Mevrouw is zeer slecht ter been en kan alleen middels een plateaulift haar woning verlaten. Sinds eind september is die lift defect en kan mevrouw dus niet meer naar buiten. De Vereniging van Eigenaren (VvE), die stemt over dit soort kwesties, besluit uiteindelijk om de traplift te vervangen. Maar door een tekort aan personeel en materiaal kan dit pas eind december.
Mevrouw zit dus tot die tijd vast in haar woning. Gelukkig komt woningcorporatie Grouwels uiteindelijk ook over de brug met een ruimschootse vergoeding, in de vorm van een huurcompensatie. Maar waar heeft u eigenlijk recht op? En bij wie kunt u aankloppen? In dit artikel zetten wij een aantal stappen uiteen, die u kunt nemen wanneer u in een soortgelijke situatie zit.
Waar heeft u recht op?
Als huurder heeft u recht op hetgeen dat in uw huurcontract staat. In dit geval is dat een goed werkende lift. Maar het is niet altijd zo gemakkelijk om dit voor elkaar te krijgen. Er zijn namelijk verschillende partijen met eigen belangen. Wanneer u huurder bent, heeft u bijvoorbeeld te maken met uw verhuurder. Maar wanneer er ook koopwoningen in uw pand zitten, zoals bij mevrouw de Wit, heeft u ook te maken met een Vereniging van Eigenaren (VvE). Die stemmen dan over dit soort kwesties. Uw verhuurder zit ook in de VvE. Bij een vergadering moet de verhuurder dan ook voor uw belangen opkomen. Bent u zelf eigenaar? Dan kunt u zelf stemmen in de VvE.
Contact met verhuurder
Het is belangrijk om eerst bij uw verhuurder te vermelden dat er sprake is van een defecte voorziening. Leg duidelijk uit wat het probleem is en vraag om een oplossing. Ga ook na wat er in het huurcontract staat. Als daarin vermeld staat dat er een lift aanwezig is in het complex, dan moet u daar als bewoner ook gebruik van kunnen maken. Dit is ook de basis waarop u een vergoeding kunt claimen voor het ongemak.
Stuur een aangetekende brief
U kunt een aangetekende brief versturen naar uw verhuurder. Zo weet u zeker dat deze de brief krijgt. Dit kan in situaties waarin juridische zekerheid belangrijk is, uitkomst bieden. In de aangetekende brief somt u de gebreken op, geeft u de verhuurder een redelijke termijn om actie te ondernemen en vermeldt u dat u eventueel een procedure bij de huurcommissie start. Wat is dan een redelijke termijn waarop de verhuurder actie moet ondernemen? Dit is niet wettelijk vastgelegd. Wel moet de eigenaar het probleem erkennen en naar een oplossing zoeken.
Stap naar de huurcommissie
Wat kunt u doen als de verhuurder geen actie kan of wilt ondernemen? Bijvoorbeeld omdat een VvE tegen het besluit van vervanging stemt? Dan kunt u tot slot naar de huurcommissie stappen. Zij zullen een gebrekenprocedure starten, waarbij er wordt geoordeeld over de ernst van het gebrek. De commissie kan ook bepalen dat u recht heeft op compensatie, bijvoorbeeld in de vorm van een huurverlaging. Uitspraken van de huurcommissie zijn altijd bindend.
Benieuwd naar de uitzending?
Bent u benieuwd naar het verhaal van mevrouw de Wit en naar wat MAX Ombudsman Jeanine Janssen daarover te zeggen heeft? U kunt hier de uitzending van 29 november (terug)kijken.
(Foto: Shutterstock)