Wat te doen als bagage niet aankomt op het vliegveld?
U gaat met het vliegtuig op vakantie, maar uw ruimbagage komt niet aan. Of de bagage komt wel aan, maar is beschadigd. Wat kunt u in dit geval het beste doen? En hoe voorkomt u dat uw vakantie verpest raakt? MAX ombudsman Jeanine Janssen geeft advies.
Veel klachten
Als MAX Ombudsman krijgen wij veel klachten over ruimbagage binnen’, zegt Jeanine Janssen. ‘Mensen bellen ons ter plekke om te vragen wat ze moeten doen, of na hun vakantie met de vraag: waar heb ik recht op?’
Dit moet u regelen als u aankomt
U komt op de luchthaven aan en merkt dat uw koffer is vertraagd of beschadigd. In dit geval gaat u naar een lost-and-found-balie. Deze balie zit meestal in de buurt van de banden waar u uw bagage ophaalt. Bij de balie vult u een PIR-formulier in. Hierop staan uw vluchtgegevens, de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt en het adres van de accommodatie waar u verblijft. Hierdoor weet de luchtvaartmaatschappij waar ze uw bagage moeten brengen. Het vliegbedrijf moet zorgen dat uw bagage alsnog aankomt. Gemiddeld duurt dit 2 dagen, maar het kan ook langer duren, of helemaal niet gebeuren.
Koop vervangende spullen
Als uw bagage niet aankomt mag u noodzakelijke artikelen kopen die uw vakantie mogelijk maken. Zoals toiletartikelen en kleding. Bewaar de bonnen en het bedrag dat u hieraan uitgeeft krijgt u vergoed.
Bederfde vakantiepret niet vergoed
Een belangrijke tip van Jeanine Janssen: laat het gedoe met de bagage uw vakantiepret niet bederven. Regel wat u moet regelen, koop de spullen die u nodig heeft en geniet van uw vakantie. Waarom? Een schadeloosstelling voor een ‘verpeste vakantie’, of zoals dat officieel heet ‘gederfd reisgenot’, hoeft de vliegmaatschappij niet te betalen. Een vergoeding voor de spullen die u nodig heeft op vakantie wel.
Dien een klacht in
Binnen 21 dagen kunt u een klacht indien bij de luchtvaartmaatschappij, via e-mail of de website. Bekijk voor nog meer tips de video boven dit artikel.
Bron: MAX vakantieman