Vrijdag op tv: Banken en verzekeraars discrimineren ouderen
Banken en verzekeraars laten klanten boven een bepaalde leeftijd niet langer verschillende financiële producten afnemen. Zelfs als die klanten jarenlang premie hebben betaald, nauwelijks declareerden en een prima banksaldo hebben. Mag dat zomaar? Seniorenorganisatie KBO-PCOB spreekt van leeftijdsdiscriminatie en verzamelt klachten.
Verzekering vervalt
Carli den Oudsten (78) was verontwaardigd toen ze geen allriskverzekering meer kreeg voor haar auto. ‘Het vermogen van de auto, in combinatie met uw leeftijd is te hoog’. Dat zegt haar verzekeraar Allianz Direct. André (71) en Marijke Timmermans (68) betalen 44 jaar lang netjes premie voor een ongevallenverzekering. Verzekeraarsmakelaar AON stuurde hen laatst een brief. Daarin staat dat de verzekering vervalt als meneer Timmermans 75 jaar wordt. Hij vindt het schandalig dat hij zo wordt behandeld vanwege zijn leeftijd.
Geen doorlopend krediet meer op creditcard
Ook Alice van Gilst (70) merkt dat bedrijven haar discrimineren vanwege haar leeftijd. Van creditcardbedrijf ICS hoort ze dat ze na haar 75ste verjaardag geen doorlopend krediet meer mag hebben. Van Gilst: “Dus zodra je 75 wordt, ben je kennelijk handelingsonbekwaam en onbetrouwbaar.”
MAX Ombudsman Rogier de Haan ontvangt regelmatig dit soort meldingen. “Het maakt banken niet uit hoe lang je al klant bent. Of wat je betaalgedrag is. Je leeftijd is allesbepalend. Hetzelfde geldt voor veel verzekeraars. De klant is een nummer. Wordt dat nummer te hoog, dan wil de verzekeraar je niet meer hebben. Als oudere klant wordt je gezien als een risico. En te veel gedoe.” Elles de Bruin spreekt hierover met Rogier en met Gusta Willems van seniorenorganisatie KBO-PCOB.
Laadpaal tekort
Verder in Meldpunt: het oplopende tekort aan laadpalen voor elektrische auto’s. Mieke van der Ploeg (69) gaat mee met haar tijd. Ze bestelt een splinternieuwe elektrische auto. En vraagt een laadpaal aan voor de parkeerplek in haar voortuin. Alleen wijst de gemeente Zeist dit af. Tot grote teleurstelling van van der Ploeg.
Gevaarlijk
Bernadette van den Hoek kan door een beperking niet ver lopen. Maar haar gemeente Utrechtse Heuvelrug geeft geen toestemming voor een laadpaal bij haar huis. Nu rommelt ze zelf wat aan. Met verlengsnoeren. Paul de Waal, woordvoerder van autobrancheorganisatie BOVAG spreekt van een gevaarlijke situatie. Hij roept in Meldpunt op tot versnelling met het plaatsen van laadpalen. Dat moet zelfs 6 keer sneller dan afgelopen jaren. Dat zegt Stan Berings van accountantsbedrijf PwC Nederland. Alleen zo komen we in 2030 uit op de nodige 1,5 miljoen laadpalen.
Kijk vrijdag naar Meldpunt om 19:20 op NPO2.