Uitstel van betaling van een leverancier? Dit moet u doen
Uitstel van betaling is doorgaans het voorportaal van een faillissement. Wat kan de consument doen bij dit soort naderend onheil? Welke stappen en voorzorgsmaatregelen kunt u nemen als bijvoorbeeld levering van een besteld en aanbetaald product dreigt uit te blijven? Klanten van elektronicaketen BCC vragen zich dit momenteel af.
Faillissement heeft grotere gevolgen dan uitstel van betaling
Eerder in 2023 is er iets dergelijks aan de hand bij fietsenfabrikant VanMoof. Het uitstel van betaling draaide toen uit op een faillissement. Inmiddels is er een nieuwe eigenaar gevonden, maar de schade en het ongemak is groot voor hun klanten. Wat een klant te doen staat bij faillissement, kunt u lezen in dit artikel.
Een faillissement is veel definitiever dan uitstel van betaling. Bij een faillissement mag u achter in de rij van schuldeisers aansluiten, met de Belastingdienst vooraan. Bij een uitstel van betaling zijn er nog wel mogelijkheden voor de klant. Maar eerlijk is eerlijk: uitstel van betaling is vaak al de voorbode van een faillissement.
Problematisch voor beide kanten, voor klant én voor leverancier
Een naderend faillissement is niet alleen voor u als klant lastig, maar zeker ook voor uw leverancier. Informatie is van groot belang. Maar probeer ook de communicatielijnen open te houden. Soms moet u professioneel advies, bijvoorbeeld door een advocaat, inschakelen. Hieronder volgen enkele tips.
Blijf goed geïnformeerd bij aankondiging van uitstel van betaling
Zodra u in de media verneemt dat een bepaald bedrijf uitstel van betaling heeft aangevraagd, moet u de situatie goed blijven volgen. Tenminste, als u een bestelling heeft gedaan en zeker als u al een aanbetaling heeft gedaan. Blijf op de hoogte, check de media. Mogelijk informeert het bedrijf u zelf ook. Probeer in elk geval uw rust te bewaren.
Zoek zelf contact met het bedrijf
Maar aarzel vooral niet om ook zelf uw leverancier te bellen of te mailen. Vraag naar een mogelijke oplossing. Misschien bieden ze u wel een betalingsregeling aan? Wat ook kan, is dat ze u een alternatief adres voorstellen voor het door u bestelde product.
Gooi niets weg, bewaar alles
Bouw een dossier op vol bewijzen. Gooi niets weg, maar bewaar alle documentatie over het uitstel, allereerst uw contract met het bedrijf. Vraag om bevestigingsmails na eventuele telefoontjes. Dan kunt u de gemaakte afspraken nog eens rustig teruglezen. Dat kan helpen als het toch nog op een juridisch geschil uitdraait. In uw contract staat ook of u nog kunt annuleren. En of de betaling kunt uitstellen in bepaalde situaties. Doorgaans zijn er ook boeteclausules voor de leverancier in opgenomen.
Wees voorzichtig en deel niet te veel gegevens van uzelf met de leverancier, zowel persoonlijke als financiële gegevens. U weet immers niet meer zeker of die daar nog wel in veilige handen zijn.
Doe een melding
Soms doet u er goed aan om dit uitstel van betaling van uw leverancier te melden aan een toezichthouder. Bijvoorbeeld bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Kamer van Koophandel (KvK) of bij een belangenorganisatie zoals de Consumentenbond. Een berichtje sturen naar de media wil ook weleens helpen. Dit kan leiden tot gerichte druk op de leverancier om iets te doen voor de klanten.
Aanvulling: op vrijdag 22 september 2023 heeft de rechtbank in Amsterdam BCC failliet verklaard.
(Bron: Consumentenbond, ACM, Het Financieele Dagblad, Rechtspraak, archief. Foto: Shutterstock)
Leverancier failliet verklaard? Dit zijn uw rechten als klant
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Voor veel BCC-klanten komt dit artikel te laat.
Zij wachten al lange tijd op een restitutie voor een niet geleverd of ondeugdelijk product.
Al in het voorjaar waren er problemen (ik spreek uit ervaring) en heb ik werkelijk iedere dat gebeld waar mijn geld (i.v.m. een ondeugdelijke wasmachine van Samsung) bleef.
Dat was geen prettige periode voor mij……
Maar ík heb uiteindelijk wel mijn recht gekregen.
Tip: de webshop is gewoon open, koop er niet en indien u er wel koopt betaal met creditcard (=aankoop verzekerd).