Pakket op papier bezorgd, maar niks ontvangen: wat kan ik doen?
U heeft iets besteld, krijgt een track & trace code en ontvangt de melding dat het pakket is bezorgd. Maar u heeft niets ontvangen. Wat kunt u dan doen?
Pakketje zogenaamd bezorgd, maar nooit ontvangen
In de moderne wereld van online winkelen is het ontvangen van postpakketten een alledaagse gebeurtenis geworden. Consumenten vertrouwen erop dat hun bestellingen veilig en op tijd worden bezorgd. Helaas kan het soms voorkomen dat een postpakket niet wordt bezorgd, wat frustratie en ongemak kan veroorzaken. Maar wat kunt u doen als u een bericht heeft ontvangen dat het pakket wel is bezorgd, maar u dit nooit heeft ontvangen?
Controleer of het pakket toch ergens is geleverd
Vraag als eerste aan uw huisgenoten of zij het pakket eventueel aangenomen hebben. Is dit niet het geval? Kijk dan rondom uw woning of het pakket eventueel daar is neergelegd. Controleer ook plantenbakken, vuilnisbakken en achter de heg. Ligt het pakket daar niet? Volg dan onderstaande stappen:
- Vraag uw buren of zij uw pakket hebben ontvangen en of zij eventueel de postbezorger hebben gezien die dag.
- Check, indien u die heeft, uw eigen videodeurbel camerabeelden of die van uw buren. Kijk specifiek naar de beelden op het tijdstip waarop uw bevestigingsbericht aangeeft dat het pakket zou zijn geleverd.
- Ligt het pakket niet in of rondom uw woning en ook niet bij de buren? Ga dan na of het pakket toevallig bij een woning met eenzelfde huisnummer in een andere straat in de buurt is geleverd. Controleer voor de zekerheid meerdere straten.
Pakket niet geleverd? Neem contact op
Weet u zeker dat het pakket niet is geleverd? Neem dan contact op met het bedrijf waar u het bestelde product heeft gekocht. U heeft met dit bedrijf een overeenkomst gesloten waardoor zij moeten leveren en verantwoordelijk zijn voor uw bestelde pakket. Zij moeten daarom ook een onderzoek instellen naar de gang van zaken. Uiteindelijk zullen zij er ook voor moeten zorgen dat u het product alsnog ontvangt of uw geld terug krijgt.
Stap naar uw rechtsbijstandsverzekering of De Geschillencommissie
In de praktijk komt het echter nog veelal voor dat u in een kat en muis spel belandt met de verkopende partij. Houden zij hun poot stijf en ontvangt u uw aankoop(bedrag) niet terug? Neem dan contact op met uw rechtsbijstandsverzekering, als u deze heeft. Heeft u deze niet, controleer dan of de verkopende partij is aangesloten bij De Geschillencommissie, zodat zij de kwestie verder kunnen uitzoeken en eventueel kunnen oplossen. Tot slot: voorkomen is beter dan genezen. Haal, bij voorkeur, dure aankopen zelf op in de winkel. Dat kan een hoop bezorgellende voorkomen.
Dit onderwerp wordt besproken in de uitzending van Meldpunt op 15 september 2023 om 19.50 uur op NPO 2. U kunt de uitzending hier terugkijken.
(Foto: MAX)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik durf het nog scherper te stellen; hier komt de pakketbezorger, belt aan, zet het pakket zonder neerzettoestemming voor de deur, maakt een foto en vertrekt.
En daar heb ik bewijs van: deurbelcamera en beveiligingscamera’s.
Dat wordt zelfs gedaan met pakketjes waar de ontvanger voor moet tekenen.
Staat dat pakket daar, zo voor “de grijp”.
Maar in het overzicht staat wel dat het bezorgd is………
Dat zijn DHL praktijken. Ik bestel nergens meer, waar het door DHL bezorgd word. In het zicht, witgouden ring achter kliko, op kliko in stromende regen. Geef mij Postnl maar.
Ik heb ook in mei iets verteld bij shein .en ook niks gekregen .welvermelding van postnl. Ben nog steeds bezig ermee .
Maar ga echt niet betalen
Dan laat ik het voorkomen
Het zou me niks verbazen als er ook door sommige bezorgers gestolen word.
Ik weet in ieder geval van 1 postnl magazijn dat er bezorging ook uitbesteed word aan onderaannemers die mensen in dienst hebben die zwartwerken en een strafblad hebben.
Toch een hoop veranderd wat dat betreft.
Vroeger was een postbode van onbesproken gedrag en beedigd
Pakketbezorger van post nl belt niet aan. Laat pakketten achter in de openbare brievebus hal. Daar liggen de pakketten voor iedereen zo voor het grijpen. Ik snap dat ze weinig betaald krijgen en snelmoeten leveren, maar het wordt dus steeds gekker met bezorgen van pakketten. Met dhl van hetzelfde laken een pak.
Klacht indienen bij dhl helpt niet. Bij post nl wil het nog wel eens helpen.
Had een keer wijn besteld. Werd bezorgd door dynabite. Bezorger belde van te voren of ik thuis was. Kwam met smoes dat hij mijn adres niet k0n vinden. Vanaf mijn balkon was ik bezig hem uitleg te geven, ik kon zijn auto zien. Terwijl ik met uitleg bezig was, hing hij op en reed doodleuk weg met mijn wijn.
De PostNL app geeft soms aan dat het pakket is bezorgd terwijl dat niet zo is. Ik heb dit een keer gehad en ik heb gebeld en na bijna een uur in de wacht bij PostNL te horen gekregen dat dit vaker gebeurd en dat ze er van wisten!
Ook kreeg ik regelmatig aangetekende post in de bus, getekend door de pakketbezorger.
Of inderdaad een pakje waar voor getekend moet worden voor de deur gezet! Midden in Amsterdam
Bezorging van postpakketten door post.nl is de laatste tijd bijzonder slecht,
Helaas heel erg herkenbaar! Vorige week zouden wij een brievenbuspakketje ontvangen. Wij kregen een mail dat deze Dinsdag om 16:50 uur was bezorgd. Dit was niet het geval. De volgende dag heb ik de winkel die het pakketje had verzonden gebeld. De verzender is degene die de klacht over niet geleverde post en pakketten kan indienen indien dit mis gaat. De verzender had het computerspel verzonden maar om een klacht over het niet ontvangen pakketje moest hij zeven dagen wachten voordat hij de klacht bij Post.nl kan indienen! Wat schetste onze verbazing? Bijna 24 uur later werd het pakketje alsnog bezorgd. Niet veel eerder hadden wij ruim op tijd een wegenvignet bij de ANWB besteld zodat wij deze op tijd in huis zouden hebben. U raadt het al, er kwam maar niets. De ANWB gebeld en deze vertelde ons dat dit was bezorgd en dat wij, mocht het niet meer op tijd worden bezorgd, het vignet aan de grens konden kopen, de ANWB zou deze kosten dan vergoeden. Maar wij kregen ‘op de valreep’ het vignet binnen. In dezelfde periode hadden wij hetzelfde met de tv-gids. Deze moet Donderdag in huis zijn. Is dit niet het geval dan kun je dit melden en wordt er op Vrijdag alsnog een exemplaar toegezonden zodat je de gids Zaterdag, de dag waarop de nieuwe week voor de tv-gids begint, in huis hebt. Die week werd de gids niet bezorgd. Dit gemeld en op een gegeven moment werden er twee gidsen bezorgd! Een paar maanden eerder kwamen wij ’s avonds thuis en toevallig zagen wij dat er een doos op de stoep voor onze deur stond. Dit bleek een pakket te zijn waar een computeronderdeel van aanzienlijke waarde zat en waarvoor voor ontvangst had moeten worden getekend door de ontvanger! Natuurlijk heb ik Post.nl gebeld. Maar die moeite kun je je besparen want ze kunnen of willen niets doen en je krijgt te horen dat je maar moet afwachten of je poststuk komt of niet. Schandalig! Het is niet normaal dat een postbezorger nog te bezorgen poststukken afboekt als zijnde bezorgd en ontvangen, wanneer dit duidelijk niet het geval is. Zo kan het gebeuren dat afgeboekte, zogenaamd bezorgde, post en pakketten voor korte of langere tijd ergens liggen. Kennissen van ons hebben een soortgelijke extremere ervaringen met pakketten die worden bezorgd door Post.nl. Zij hadden ruim op tijd een cadeautje voor iemand besteld en dit werd niet bezorgd. Het gevolg was dat zij met lege handen op visite kwamen met de mededeling dat het cadeautje later zou komen. En dit was niet een eenmalige ervaring. Wat bleek uiteindelijk? De bezorger van Post.nl spaart de pakketten op om ze te bezorgen op een tijdstip dat hem uitkomt en vanwege het gemak dat hij dan maar een keer op een adres hoeft te bezorgen. De persoon in kwestie is er op aangesproken en er zijn klachten over ingediend met het gevolg dat het eventjes goed gaat om vervolgens weer in de verkeerde ‘bezorgmodus’ te vervallen.
Het is schandalig dat het zo gaat en dat Post.nl zo respectloos met de poststukken omgaat en dan heb ik het nog niet over de reacties die mensen te horen krijgen wanneer ze terecht hierover een klacht in willen dienen. Er was een tijd dat een postbode iemand was die van onbesproken gedrag was en beëdigd. Deze kon je rustig waardevolle poststukken toevertrouwen. Zoals het nu gaat kan niet en er moet iets gebeuren. Tarieven verhogen is onzin want dit gebeurt regelmatig terwijl de kwaliteit van bezorgen ver beneden peil is en duidelijk niet wordt verbeterd.
Heb ook een tijdje geleden twee keer dat via de postapp een melding kreeg
dat mijn pakket op een bepaalde tijd in mijn brievenbus is gedaan
Na.controle blijkt het niet waar te zijn.
deze week zelfs 2 keer door DHL voor de gek gehouden. Beide keren was ik keurig thuis voor een pakketje; 1e keer wel briefje door de deur en vandaag zelfs geen briefje door de deur. Men zou tussen 17.30-18.30 bezorgen, om 18.30 stond er achter mijn track & trace nummer dat zij rond 17.30 aangebeld hadden … , had zlefs speciaal de woonkamer deur open gehouden om de bel niet te missen…. vervolgens kan ik mijn pakketje morgen ophalen en heb een afhaalpunt uitgekozen bij het adres waar ik morgen ben ( niet thuis dus). Wat schept mijn verbazing: kan pas morgenavond na 22.30 uur … Hoe dan ?? Kan het nog onbeschofter? Ik heb nooit om het hoge bezorgtempo gevraagd als dat al de oorzaak is, ik wil graag kunnen rekenen op dat wat ik afstem…
Ik zag onlangs een postbezorger die aan het eind van de middag brieven in brievenbuspakketen in een PostNL brievenbus aan het deponeren was. Ik snap nu waarom ik een keer en email met een bezorgdmelding van een brievenbuspakket ontvangen had en het pakket pas 3 dagen later ontving.
[…] Onder de carport, in de kliko (!) of achter de heg. In 2023 maakt Meldpunt een uitzending over pakketjes die zogenaamd bezorgd zijn, maar nooit ontvangen. Tot zover de bezorging van pakketjes, want in het plan van PostNL gaat het om […]