Ongewenste lidmaatschappen en abonnementen: wat kunt u doen?
Op ons forum klagen mensen regelmatig dat zij dachten een (proef)product te kopen, maar al snel bleek dat zij ongewild een abonnement hadden afgesloten. Het Europees Consumenten Centrum (ECC) krijgt veel van dit soort klachten over het Deense online cosmeticabedrijf Falinas. Mag een bedrijf je stiekem een abonnement aansmeren? En wat kun je doen als dit je is overkomen?
Belangrijke informatie verstoppen in kleine lettertjes mag niet
Volgens het ECC mag een ondernemer online een abonnement of lidmaatschap aanbieden. Maar dan moet het bedrijf zich wel aan een aantal regels houden. Is er sprake van een abonnement of lidmaatschap? Dan moet dit voor de consument direct duidelijk zijn. Informatie over de bedenktijd, de prijs, de looptijd en over het opzeggen van het abonnement moeten op een logische plek staan. De informatie moet duidelijk en begrijpelijk beschreven worden.
Betekent de klik op de bestelknop dat u akkoord gaat met een abonnement? Dan moet het bedrijf u hier duidelijk op wijzen. Uw toestemming mag niet in een vakje staan dat standaard is aangevinkt. Moet u het vakje wel zelf aanvinken? Ook dan zijn er regels. Dat u toestemt mag bijvoorbeeld niet tussen andere regels tekst verstopt staan.
Wat kan ik doen als ik ongewild een abonnement heb afgesloten?
Vindt u dat een ondernemer de informatie over het abonnement of lidmaatschap niet duidelijk genoeg heeft gegeven? En dat u geen duidelijke toestemming heeft gegeven om voor een abonnement te betalen? Neem dan zo snel mogelijk schriftelijk contact op met de verkoper.
- Binnen 14 dagen: Heeft u 14 dagen of korter geleden online besteld? Dan kunt u gebruikmaken van de wettelijk bedenktijd. Dit betekent dat u de koop binnen 14 dagen kunt annuleren. U hoeft hierbij niet uit te leggen waarom u wilt annuleren. Op de website van de ECC vindt u een voorbeeldbrief.
- Na 14 dagen: Is de bedenktijd al voorbij? Laat de verkoper dan weten dat u de overeenkomst wilt vernietigen. Als reden geeft u hierbij aan dat u belangrijke informatie niet heeft ontvangen en dat u nooit uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven. Geef hierbij aan wélke informatie u niet heeft gekregen als dit mogelijk is. Vraag vervolgens om een terugbetaling van het abonnements- of lidmaatschapsgeld.
- Betaald met creditcard: Heeft u met een creditcard betaald? Neem dan contact op met uw creditcardmaatschappij. Misschien kunt u via een ‘chargeback procedure’ uw geld terugkrijgen.
Vervolgstappen
Reageert een ondernemer niet op uw bericht? Of komt u samen niet tot een oplossing? Als u een klacht heeft over een buitenlands bedrijf uit een EU-land, kunt u contact opnemen met het Europees Consumenten Centrum. Dit centrum geeft juridisch advies en bemiddelt bij een internationaal conflict tussen consumenten en bedrijven. MAX-leden kunnen ook terecht bij het spreekuur van de MAX Ombudsman. Op werkdagen van 10.00 tot 12.00 uur via telefoonnummer 035-6775511.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Heel goed dat hier aandacht aan wordt besteed.
Veel mensen laten zich nog al te snel een abonnement
of lidmaatschap aansmeren en betalen dan maar omdat
ze bang zijn voor eventuele juridische consequenties.
Bij de creditcard zou kunnen worden toegevoegd de betaaldienst Paypal. Deze kent mogelijk een vergelijkbare procedure, maar ik ken de voorwaarden zo niet uit mijn hoofd. Ik heb er even geen tijd voor om dat na te kijken.