Registeren Inloggen

Mogen bedrijven hun abonnementsvoorwaarden tussentijds aanpassen? En daar extra geld voor vragen?

De ene week kost een pak ontbijtgranen in de supermarkt 2,49 euro, de andere week is het 2,99 euro. Of het product is juist in de bonus. Van dit soort prijsverhogingen en -verlagingen kijkt natuurlijk niemand op. Maar een telefoonabonnement dat opeens een paar euro’s per maand duurder wordt, dat is een minder aangename verrassing. Mogen bedrijven zomaar dit soort prijsveranderingen doorvoeren? Of de abonnementsvoorwaarden op een andere manier wijzigen?

Odido staat voorlopig geen verlaging van internet meer toe: mag dat?

Om met een actueel voorbeeld te beginnen: telecomprovider Odido heeft sinds 1 februari 2025 nieuwe abonnementsvoorwaarden aangekondigd. Wie een doorlopend contract heeft en de internetsnelheid aan kan passen, kan voorlopig alleen kiezen voor een hogere snelheid. Pas aan het einde van de looptijd van het contract, maximaal 24 maanden, kan de internetsnelheid ook weer verlaagd worden. Odido-klanten die hierdoor hun abonnement willen aanpassen of opzeggen, hebben tot 31 januari 2025 de tijd gekregen om dit kosteloos te doen. Mag Odido deze abonnementsvoorwaarden zomaar aanpassen?

Kijk goed naar de algemene voorwaarden

Kort gezegd: ja, dit is toegestaan. Bedrijven hebben namelijk het recht om hun algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Het is dus aan te raden om deze voorwaarden goed door te lezen, voordat u ermee akkoord gaat. Want als u eenmaal akkoord bent gegaan, stemt u ook in met eventuele prijsverhogingen. Vaak staan er specifieke bepalingen over mogelijke prijsverhogingen in de algemene voorwaarden. Bedrijven hebben het recht om bijvoorbeeld een inflatiecorrectie door te voeren. ‘Odido is gerechtigd om ieder jaar in januari haar tarieven aan te passen als gevolg van inflatie’, lezen we bijvoorbeeld in punt 9 van de algemene voorwaarden van Odido (pdf).

En hoe zit het met die internetsnelheid die niet meer naar beneden bijgesteld kan worden? In punt 36 van de algemene voorwaarden van Odido staat het volgende: ‘Odido heeft het recht je overeenkomst of onderdelen daarvan eenzijdig te wijzigen als we dit nodig vinden voor onze bedrijfsvoering.’ En: ‘Als de wijziging voor jou niet voordelig is, zullen we je tijdig informeren en de mogelijkheid bieden om je overeenkomst of het onderdeel van je overeenkomst op te zeggen.’ Kortom, Odido overtreedt niet zijn eigen algemene voorwaarden en mag inderdaad dit soort wijzigingen in de internetabonnementen doorvoeren.

Inflatiecorrectie of reguliere prijsverhoging?

Als u akkoord bent gegaan met deze algemene voorwaarden, stemt u dus ook in met een mogelijke inflatiecorrectie in januari. Let in dit geval wel op dat deze niet hoger ligt dan de zogeheten jaarmutatie CPI (Consumenten-prijsindexcijfer), in de maand juni van het voorafgaande jaar. U kunt deze jaarmutaties raadplegen via het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het percentage van juni 2024 is 3,2 procent.

Let daarnaast op het verschil tussen zo’n inflatiecorrectie en een reguliere prijsverhoging. In het geval van een inflatiecorrectie kunt u niet kosteloos uw doorlopende contract opzeggen. Dat kan ook niet als de tarieven stijgen door toedoen van nieuwe overheidswetgeving, bijvoorbeeld een btw-verhoging. Maar bij een reguliere prijsverhoging mag u wel kosteloos opzeggen. Uw provider heeft bovendien de verplichting om hier minstens 4 weken van tevoren melding van te maken. Ook moet u geïnformeerd worden over hoe u op kunt zeggen. Als de vaste looptijd van uw contract eenmaal voorbij is, is het sowieso verstandig om u goed te oriënteren. Misschien bent u voordeliger uit bij een andere provider of is er een kortingsactie bij uw eigen aanbieder.

“In de algemene voorwaarden moet ook uitgelegd staan hoe de verhoging wordt berekenend, zodat dit controleerbaar is”, voegt een woordvoerder van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hieraan toe. “Een nadelige wijziging tijdens een lopende telecomovereenkomst moet vooraf aangekondigd worden. De consument moet de mogelijkheid krijgen om kosteloos op te zeggen. In de beleidsregels die de ACM heeft vastgesteld is uitdrukkelijk bepaald dat een jaarlijkse indexering daar niet onder valt.” In een eerder artikel geven we meer specifieke uitleg over het opzeggen van telecomabonnementen. Ook kunt u op de website van de ACM terecht voor meer informatie.

Wat moet u nog meer weten over algemene voorwaarden?

Let er daarnaast goed op dat het bedrijf inderdaad de afgesproken diensten levert. In dit artikel van MAX Vandaag leest u bijvoorbeeld wat uw rechten zijn als uw internetverbinding thuis structureel te langzaam is. En bent u zelf ondernemer? U bent niet altijd verplicht om algemene voorwaarden te gebruiken voor uw onderneming. Maar kiest u er wel voor, dan leest u op de websites van Ondernemersplein (Kamer van Koophandel) en de ACM meer aandachtspunten voor goede algemene voorwaarden.

Hier vindt u bijvoorbeeld een zwarte en een grijze lijst. In de zwarte lijst staan bepalingen die altijd onredelijk zijn en nooit in de algemene voorwaarden opgenomen mogen worden. Voor wat betreft de grijze lijst ligt het ingewikkelder. Hier staan bepalingen in die onredelijk kunnen zijn, maar dat niet altijd zijn. In principe mag u de bepalingen van de grijze lijst in uw algemene voorwaarden opnemen, maar alleen als u daar een goede reden voor heeft.

Abonnement ‘vanaf’ of ‘voor’ een bepaalde prijs? Pas op voor misleidende reclame

(Bron: MAX Vandaag, Odido, Autoriteit Consument & Markt, Consumentenbond, Ondernemersplein (Kamer van Koophandel), Internetten.nl, Prijsvergelijken.nl, Centraal Bureau voor de Statistiek, Wetten.overheid.nl. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie