Klant wacht al 8 maanden op afbouwen veranda
Het is een jarenlange wens van Paul en Ine Willems: een veranda met zonwering als aanbouw. Voor duizenden euro’s kopen zij een veranda bij het bedrijf Fonteyn, Europa’s grootste outdoor living mall. Maar na maandenlang bellen en mailen, is de veranda nog steeds niet af. MAX Ombudsman Jeanine Janssen haalt verhaal.
Slapeloze nachten
Als het echtpaar Willems op 30 maart de veranda met glas en zonnescherm bestelt, horen zij dat hij voor de bouwvakvakantie geleverd kan worden. “Mooi!” zegt Paul Willems. “Mijn vrouw is dan jarig en we wilden dat onder de overkapping gaan vieren.” Maar de afspraak om de veranda voor de bouwvakvakantie te leveren, wordt ruim overschreden. Zo’n 8 maanden na aankoop staat er alleen een geraamte, het glas en het zonnescherm missen. Paul Willems klaagt telefonisch en via de mail. Maar Fonteyn komt niet met een oplossing. Het geeft hem stress en slapeloze nachten. En dus belt hij met het spreekuur van MAX Ombudsman.
Wet wordt overtreden
“Het gaat hier op meerdere fronten mis”, vertelt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. “Afspraken worden niet nagekomen, e-mails en terugbelverzoeken van het echtpaar worden niet beantwoord. Daarbij moet het echtpaar voor de plaatsing van de veranda ook nog eens het hele aankoopbedrag betalen. En volgens de wet mag dit niet.” Een bedrijf mag 50 procent van het aankoopbedrag voor de oplevering vragen. Het restbedrag betaalt de consument als het product ook daadwerkelijk geleverd is. Dat heeft een reden, vertelt Jeanine. “Want gaat Fonteyn tussentijds failliet, dan heb je als consument een halve veranda en ben je het hele aanbetaalde bedrag kwijt.”
Overeenkomst ontbinden
Als een bedrijf mondeling een belofte doet over de levertijd dan mag hij daar op terug komen. Bijvoorbeeld als het gaat om onvoorziene omstandigheden, zoals een fabriek die afbrand. Maar duurt de levering voor de consument te lang, dan kan die van de koop af zien. “Dat heeft het echtpaar Willems ook gedaan, via een aangetekende brief. Daarin hebben ze Fonteyn eerst een deadline gesteld om de veranda af te maken.” zegt Jeanine. “Met als eis dat als dat niet zou gebeuren, Fonteyn de halve veranda op komt halen en het geld terug stort.” Maar er is nog een optie. “Wat je in het uiterste geval kan doen, is een ander bedrijf inhuren om de klus af te maken. De rekening kan je dan naar Fonteyn sturen. Maar daar moet je het bedrijf van te voren wel in de aangetekende brief over informeren.”
Reactie Fonteyn
Fonteyn biedt het echtpaar Willems haar excuses aan. Dat er na 8 maanden een halve veranda staat, heeft verschillende oorzaken. Het is een combinatie van de wisseling van personeel en leveranciers waarvan ze inmiddels afscheid hebben genomen. Ook zit er op sommige onderdelen een lange levertijd. Wat betreft de 100 procent aanbetaling, zegt de woordvoerder van Fonteyn dat dit een fout is. “Wij vragen normaal gesproken een aanbetaling van slechts 30 procent om zekerheid te krijgen en de maatwerkproducten te bestellen.” Het bedrijf is op dit moment niet aangesloten bij een brancheorganisatie die is aangesloten bij De Geschillencommissie of bij De Geschillencommissie zelf. “Fonteyn lost elke uitdaging zelf op.” reageert de woordvoerder. Ook laat hij weten dat op de veranda-afdeling een nieuw en vast team zit “wat ervoor gaat zorgen elke klant blij te maken.” Op 12 december gaat het montageteam van Fonteyn de veranda van Paul en Ine Willems afmaken.
Tips van Jeanine
Het echtpaar Willems is blij dat alles voor de kerst rond is, maar wil in de toekomst niets meer met Fonteyn te maken hebben. Jeanine Janssen tipt: “Ga met een degelijk bedrijf in zee. Dat is een bedrijf dat is aangesloten bij een brancheorganisatie of De Geschillencommissie. Wordt je klacht namelijk niet opgelost door het bedrijf zelf, dan kun je altijd nog naar deze Commissie stappen.”
Laat u ook niet overhalen door een mooie showroom of een gelikte reclame, waarschuwt Jeanine. “We hebben al veel faillissementen gezien van bedrijven die nergens bij waren aangesloten. Gedupeerde consumenten zien hun aanbetaling dan nooit meer terug. Ook daar bieden brancheorganisaties vaak een regeling voor. Er is dan een nakomingsgarantie, mocht een bedrijf failliet gaan. Je krijgt dan je aanbetaling terug of het werk wordt afgemaakt door een ander aangesloten bedrijf.”
Zit u in de situatie dat u een product heeft teruggestuurd, maar het bedrijf u de aanbetaling niet wil terugstorten? In dit artikel leest u wat u dan kunt doen.
(Foto: Paul Willems)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Vandaag heeft Gartenlux Venlo aangeboden de overkapping kosteloos voor meneer en mevrouw Willems af te maken. Zij zullen komende weken beginnen met de voorbereidende werkzaamheden.