Jeanine Janssen: Veranda of blokhut kopen? Hier moet u op letten
Paul en Ine Willems wilden al jarenlang een veranda met ingebouwde zonwering als uitbouw. Dit jaar is het dan eindelijk zo ver. In maart sluiten ze een overeenkomst met het bedrijf Fonteyn voor 8.500 euro. Vóór de bouwvakvakantie wordt de veranda geplaatst en kunnen ze er lekker onder genieten.
Veranda laat op zich wachten
We zouden deze column natuurlijk niet schrijven als dit allemaal goed af was gelopen. De afspraak werd ruim overschreden. Ver ná de bouwvakvakantie werd wel het geraamte geplaatst. Maar inmiddels 8 maanden later is de veranda nog steeds niet klaar. Het glas en het zonnescherm mist nog steeds. Telefonisch, per mail en per aangetekende brief klagen leverde geen oplossing. Wél heeft het echtpaar het hele aankoopbedrag moeten betalen. Iets dat wettelijk niet mag. Wettelijk mag maximaal 50 procent vooruitbetaling worden gevraagd. Daarvan mag alleen worden afgeweken als u daar als klant nadrukkelijk mee instemt. Dat was hier niet het geval.
Wees problemen voor
Wat kunt u doen in een dergelijke situatie?
- Zorg dat op de overeenkomst een leveringsdatum staat. Fonteyn zette hier 2099. Dat doen ze omdat ze niet een exacte levertijd kunnen noemen. Dat is natuurlijk onzin. Een beoogde levertermijn is volstrekt normaal. Is er vervolgens niet geleverd, dan stelt u een fatale termijn. Is dan niet geleverd, dan kunt u de overeenkomst ontbinden en dan krijgt u uw geld terug.
- Ook kunt u laten herstellen door een derde. De rekening dient u in bij Fonteyn.
- Een rechtsbijstandsverzekering kan u helpen met de ontbinding en het terugeisen van uw geld.
- Doe geen zaken met een niet aangesloten bedrijf. Bij een faillissement krijgt u bij een aangesloten bedrijf vaak een nakomingsgarantie. Een ander aangesloten bedrijf maakt het werk dan voor u af. Let wel op: de garantie voor de aanbetalingen is vaak een bepaald percentage. Zoek dus eerst op wat dat bedrag is en betaal niet méér aan dan dat!
- Vergelijk prijzen. Misschien is de winkel op de hoek wel veel goedkoper!
Geen beste indruk
Uiteraard namen we contact op met Fonteyn. De grootste ‘outdoor living mall’ maakt indruk als u er een bezoekje brengt. Maar die indruk verdwijnt als sneeuw voor de zon als u eenmaal zaken met ze heeft gedaan. In 2020 waren ze al eens te gast bij een ander consumentenprogramma voor hun ondeugdelijke klantenservice. In de afgelopen jaren lijkt er weinig te zijn veranderd.
We houden ’t in de gaten
Ze bieden weliswaar hun excuses aan en gaan 16 december de veranda afmaken bij familie Willems, maar ook de communicatie met ons verliep niet om over naar huis te schrijven. We hopen dat het dit keer goedkomt en houden het in de gaten. Op de vraag of ze zich gaan aansluiten bij een organisatie zodat mensen naar de geschillencommissie kunnen, reageren ze met: “Wij maken zelf onze klanten blij.” En op de vraag wat er bij een faillissement met het geld van de klanten gebeurt, zeggen ze dat ze een financieel sterk bedrijf zijn. Wij kwalificeren deze beide opmerkingen als een regelrecht gevalletje van ‘Wij van WC Eend’. Bezint dus eer ge begint!
Zelf vragen?
De rechten kunnen veranderen. Twijfelt u of heeft u zelf vragen? Dan kunt u als MAX lid altijd bellen met MAX Ombudsman.
(Bron: MAX Magazine, p.40. Foto: MAX)