Jeanine Janssen: Toch tegemoetkoming gedupeerden D-reizen
Het faillissement van D-reizen in 2021 heeft heel wat voeten in aarde gehad. Gelukkig was er dekking vanuit de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Er werden maar liefst 22.000 claims ingediend.
Voucher accepteren
Gemiddeld zitten er 3 á 4 mensen op een boeking. In totaal zijn er ongeveer 80.000 mensen gecompenseerd voor een bedrag van maar liefst 42 miljoen euro. Toch zijn er mensen die tussen wal en schip vielen. Dat waren de mensen die geen voucher hebben geaccepteerd na het faillissement. Door het accepteren van de voucher hield de consument aanspraak op vergoeding, ondanks dat de boeking niet meer bestond.
De helft gecompenseerd door SGR
We hebben in verschillende programma’s regelmatig aandacht gegeven aan zowel de vouchers als het faillissement van D-reizen. Omdat SGR niet hoefde uit te keren aan mensen die geen voucher hadden genomen, klopten wij ook aan bij het ministerie van Economische Zaken. Maar we kregen nul op het rekest. Inmiddels heeft SGR besloten om, uit coulance, deze groep mensen toch te compenseren voor 50 procent van de vordering. De rest van de vordering blijft bij de curator. En zoals we hier al eerder schreven; we verwachten niet dat de gedupeerde consumenten daar nog een uitkering van krijgen. Mensen om wie het gaat hebben inmiddels een uitnodiging van SGR ontvangen om via hun de claim in te dienen. Ondanks dat we de teleurstelling van mensen snappen dat ze niet het hele bedrag terugkrijgen, zijn we toch blij dat SGR uit coulance de helft wil betalen.
SGR bestaat 40 jaar
Het faillissement van D-reizen en alle corona-perikelen omtrent reizen hebben nogmaals heel duidelijk gemaakt dat een organisatie zoals SGR onmisbaar is in de reiswereld. We hebben een systeem in Nederland dat ons veel garanties biedt als het gaat om faillissementen. Het is het grootste garantiefonds van Europa. Afgelopen maand bestond SGR exact 40 jaar. In die periode heeft SGR meer dan 250.000 reizigers geholpen en meer dan 80 miljoen euro aan geleden schade uitgekeerd. Jaarlijks zijn ongeveer 2 miljoen boekingen voorzien van SGR garantie, met totale verzekerde reissommen van circa 5 miljard euro.
Gaat u boeken?
Als u een reis boekt, boek dan altijd met een garantieregeling tegen faillissement. Losse tickets of diensten vallen niet onder de regeling. Maak er een pakketreis van door 2 losse onderdelen te combineren. Dat kan een hotel en een huurauto zijn of een ticket en een accommodatie. Dan bent u verzekerd tegen faillissement. Voor andere schade kunt u een reis- en/of annuleringsverzekering overwegen.
Zelf vragen?
De rechten kunnen echter veranderen. Twijfelt u of heeft u zelf vragen? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis elke werkdag van 10 tot 12 uur terecht op
het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman op nummer 035-6775511.
Jeanine Janssen: Veranda of blokhut kopen? Hier moet u op letten
(Bron: MAX Magazine p.40. Foto: MAX)