Is de tijd van schimmige incassocowboys voorbij? Zo controleert u incassobureaus zelf
Het zal u maar gebeuren: een mailtje van een incassobedrijf ontvangen waar u geen touw aan vast kunt knopen. Het bedrijf lijkt niet te bereiken en als u wel contact krijgt, voelt u zich geïntimideerd. Vanaf 1 april 2024 kunt u het zelf controleren of het wel klopt.
Per 1 april nieuwe Wet kwaliteit incassodienstverlening
Er zijn nog steeds veel misstanden in de incassowereld. Meldingen van frauduleuze incasso’s zijn sinds 2022 verdriedubbeld, volgens de Fraudehelpdesk. Op dit moment zijn incassobureaus aan weinig regels en controle gebonden. Iedereen kan zomaar een incassobedrijf starten omdat het onder de zogeheten ‘vrije beroepen’ valt. Daar maken internetcriminelen graag gebruik van door bijvoorbeeld nep-facturen te sturen. Als het aan de overheid ligt, komt daar binnenkort een einde aan. De overheid wil de consument met schulden beter gaan beschermen voor uitwassen via de nieuwe Wet kwaliteit incassodienstverlening. Deze wet vereist dat incassobureaus heldere informatie verstrekken en correct omgaan met mensen met schulden. Ook voor schuldeisers komt er zo meer duidelijkheid wat incassobureaus, die voor hen werken, precies mogen doen.
“Er moet een wet komen die het kaf van het koren scheidt,” zei de toenmalige minister van rechtsbescherming Sander Dekker 3 jaar geleden. Hij beloofde een incassoregister en kwaliteitseisen. “De bedoeling is dat op die manier de cowboys, die mensen nog verder de problemen in helpen uit de sector worden gedrukt.” De nieuwe wet gaat per 1 april 2024 van kracht. De inspectie van het Ministerie van Justitie en Veiligheid houdt toezicht op de nieuwe regels.
Door invoering incassoregister controleert u het incassobureau zelf
Er komt een nieuw register waarin iedereen kan opzoeken of het incassobureau werkelijk bestaat en zich aan de regels houdt. In het Register KWI (Wet kwaliteit incassodienstverlening) kunt u zien of het bedrijf geregistreerd is. Ook de naam van de eigenaar en het Kamer van Koophandel-nummer is daarin terug te vinden. Het adres van het incassobedrijf moet zichtbaar zijn en daarnaast moet het duidelijk te bereiken zijn via telefoon en e-mailadres.
Bedrijven moeten zich inschrijven in voornoemd Register Incassodienstverlening, beheerd door screeningsautoriteit Justis. Nieuwe bedrijven moeten dat per direct doen, bestaande bedrijven krijgen nog een deadline van 1 jaar.
Bureaus voortaan met gecertificeerd personeel
Niet alleen internetcriminelen maar ook incassobedrijven van het type ‘Binnen zonder kloppen’ krijgen zo te maken met strenge regulering. Naast het register zijn er een hoop nieuwe regels. Het personeel moet gecertificeerd zijn en een specifieke opleiding hebben afgerond van minstens MBO 3-niveau.
Wat mogen incassobureaus wél en wat niet?
De wet stelt hoge eisen aan vakbekwaamheid, informatieverstrekking en omgang met schuldenaren en klantdossieropbouw. De werknemers moeten jaarlijks cursussen of workshops volgen om op maatschappelijke verantwoorde manier te incasseren. Zo mogen ze bijvoorbeeld geen contact meer zoeken op zon- en feestdagen. Ook mogen er geen huisbezoeken, mails of telefoontjes plaats vinden tussen 8 uur ‘s avonds en 7 uur ‘s ochtends.
Daarnaast moet in de rekeningen die het incassobureau stuurt duidelijk omschreven staan:
- waarvoor de schuldenaar niet betaald heeft
- hoe de schuld is opgebouwd
- wat de incassokosten zijn
Maximale hoogte van incassokosten én Kifid als plek voor klachtenafhandeling
Er komen ook regels over de maximale hoogte van incassokosten. Die regels worden pas in oktober van dit jaar vastgesteld. Ook kunt u voor het eerst met klachten over een incassobureau ergens terecht. Klachten en geschillen over incassobureaus die aangesloten zijn bij de Nederlandse Vereniging gecertificeerde Incasso-ondernemingen worden vanaf 1 april behandeld door het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).
(Bron: Rijksoverheid, Ministerie van Justitie, archief, Kifid, Kamer van Koophandel. Foto: Shutterstock)