Registeren Inloggen

Huurketel stuk, installatiebedrijf weigert te vervangen

Edward Chen heeft een gehuurde verwarmingsketel van installatiebedrijf Feenstra. Omdat de ketel stuk is, en niet meer te maken, wil meneer Chen dat het installatiebedrijf hem vervangt. Maar Feenstra doet dit niet en stuurt Chen een gepeperde rekening. Moet Chen dit betalen? We leggen uit wat u kunt doen als u hetzelfde probleem heeft als Chen.

Ketel moet vervangen

Edward Chen heeft in zijn Haagse bedrijfspand een gehuurde verwarmingsketel van installatiebedrijf Feenstra. Het contract, inclusief onderhoud, is aangegaan voor twaalf jaar. Maar na zeven jaar scheidt het ding ermee uit. Omdat de ketel stuk is, wil meneer Chen dat het installatiebedrijf hem voor de resterende jaren vervangt. Klinkt logisch, maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Nog sterker: Chen wordt tot grote verbazing opgezadeld door Feenstra met een gepeperde rekening.

Betalen, betalen, betalen

Volgens Feenstra heeft meneer Chen, vanwege de tussentijdse beëindiging van het huurcontract, drie opties. Eén, meneer Chen betaalt aan Feenstra 927 euro en wordt eigenaar van de kapotte ketel. Twee, tot het einde van de huurtermijn, in 2024, wordt elke maand 32,46 euro huur betaald. Drie, Feenstra haalt de kapotte ketel op en meneer Chen betaalt 702 euro aan Feenstra.

“Miscommunicatie”

Wanneer wij vervolgens contact zoeken met het installatiebedrijf zegt een woordvoerder dat er sprake is van miscommunicatie. ‘In de gegeven casus is iets misgegaan in de communicatie met de klant. Wij betreuren dit uiteraard ernstig. Normaal gesproken, zoeken we met klanten altijd naar een passende oplossing. Hier hoort bij het vervangen van de bestaande ketel voor een nieuw exemplaar, of als dat gewenst is, het sluiten van een nieuwe overeenkomst onder de meeste recente voorwaarden.’ De oude ketel is inmiddels  opgehaald en meneer Chen krijgt drie maanden aan huurpenningen terug.

Ik heb dit probleem ook

Gelukkig, maar wat moeten anderen doen in eenzelfde situatie? We legden een aantal vragen voor aan MAX Ombudsman Rogier de Haan die zich in deze zaak verdiepte.

Komt het vaak voor dat mensen een ketel huren?

“Jazeker, en op zich is het ook een uitkomst voor mensen die niet een paar duizend euro klaar hebben liggen om zelf een ketel te kopen. In de ketelhuurcontracten is service en onderhoud ook inbegrepen, daar zou je dan ook geen omkijken naar moeten hebben.”

Meneer Chen had nog een contract voor twaalf jaar, dat is behoorlijk lang?

“Tot 3 jaar geleden hadden ketelhuurcontracten standaard deze lange duur. Er zijn dus nog veel van deze lange huurcontracten in omloop. In de praktijk blijkt dat zich hiermee problemen kunnen voordoen wanneer in die twaalf jaar onvoorziene dingen gebeuren, zoals een overlijden of een gedwongen verhuizing. In Meldpunt hebben we deze problemen vaak aangekaart, en inmiddels worden er gelukkig ook jaarcontracten aangeboden voor ketelhuur.”

Dit formulier met de verschillende opties die Chen ontving, komt jou bekend voor?

“Klopt. Dit formulier werd standaard meegestuurd door Feenstra, als iemand binnen 12 jaar van zijn huurcontract af wilde. Het bedrag van 900 euro is daarbij zelfs aan de lage kant; we zijn afkoopbedragen van meer dan 2000 euro tegengekomen. Let wel, meneer Chen heeft aan huurpenningen al veel meer betaald dan de ketel ooit gekost heeft.”

Wat raad je mensen met een huurcontract aan die zo’n zelfde formulier met opties krijgen?

Betaal niet! Vraag eerst om een overzicht van de kosten die Feenstra heeft gemaakt. Komt u er niet uit met Feenstra, meldt u dan vooral bij ons.

Geef een reactie

Reacties (2)

    Ook wij hebben een huurketel van Feenstra. Die kregen we 10 jaar geleden omdat we verhuisden en een nieuwe niet konden betalen.
    Dat het contract 12 jaar was hebben we niet gelezen en is ons ook niet verteld. De kleine lettertjes lees je dan niet omdat je druk met de verhuizing bent. Nu willen we afkopen want we hebben inmiddels zo,n 3500E betaald. Evengoed willen ze nu nog 511 Euro hebben als we dit pet 1 juli 2020 doen. Ze zijn 4x ter controls geweest. vindt u hier van?
    Met vr. Groet, E.Douma

    Beste mensen, huur geen cv. ketel. Je hebt er verplicht een onderhoud contract bij. En door dat veelal onnodige gerotzooi krijg je storingen. Tel eens op wat de kosten zijn. In tien jaar heb je al 4 cv ketels betaald incl. montage. En na bellen komen ze graag ook zonder contrakt.
    Leen eventueel het geld. Laat na 5 / 6000 m3 gas verbruik een kleine onderhoudsbeurt doen. Goede installateurs en monteurs zijn er bijna niet meer. De foute voorbeelden zijn te klein voor dit blad. 6 maal een monteur bij de cv. 6 maal een dag later weer storing. De waterdruk was te laag. Niemand van de zes had hier als eerste naar gekeken.
    Dit lezer kunt u zelf controleren. Waterdruk 1,2 /1,4 bar. Groet, Henk. gepens. docent el.