Hoe voorkomt u dat u in de praatjes van verkopers op straat of aan de deur trapt?
Loopt u door de winkelstraat, komt er ineens een verkoper op u af. Of ze staan voor uw eigen deur. En als ze eenmaal contact hebben gemaakt, dan kan het moeilijk zijn om niet voor hun praatjes te vallen. Maar hoe herkent u de trucs en lukt het u wel om dit te weerstaan?
Straat- en deur-aan-deurverkoop aan banden
Meldpunt heeft al eerder aandacht besteed aan opdringerige verkopers en hoe lastig het kan zijn om hiervan af te komen. Het goede nieuws voor u als consument: dat minister Adriaansens van Economische Zaken straat- en deurverkoop aan banden wil leggen. Zij wil dat het niet meer mogelijk is om ter plekke een contract te laten tekenen. Voortaan moet u het contract na afloop per mail of post toegestuurd krijgen. Hierdoor krijgt u langer de tijd om na te denken of u echt wil overgaan tot koop. Maar hoe voorkomt u dat u überhaupt in de verleiding wordt gebracht?
Trucs herkennen van verkopers
Om te voorkomen dat u valt voor de mooie praatjes van de verkoper, is het handig om te weten welke trucs ze uit de kast halen en hoe u deze kunt omzeilen. We zetten er een aantal op een rij, met tips wat u hiertegen kunt doen.
Contact vermijden met verkopers
Staat een verkoper ineens aan de deur, dan gaat contact vermijden al lastiger. Maar loopt u op straat en ziet u van een afstand al dat mensen aan het werven zijn? Probeer dan via een andere weg op uw bestemming te komen of uw aandacht zichtbaar ergens anders op te richten. Maakt u oogcontact, dan bent u een goed aanspreekpunt voor verkopers. Vermijd dit dus zoveel mogelijk.
‘Ja, maar…’ in plaats van ‘ja’
Hebben verkopers het voor elkaar gekregen om u aan te spreken, dan stellen ze vervolgens zoveel mogelijk vragen waarop het antwoord ‘ja’ is. Bijvoorbeeld: vindt u het belangrijk dat iedereen gelijke rechten, of voldoende te eten heeft? Doordat u vaak ‘ja’ antwoordt, bent u ook eerder geneigd om dit te doen wanneer u wordt gevraagd te doneren. Een goede truc om dit te voorkomen, is antwoorden met: ‘ja, maar…’ “Ja, ik vind het belangrijk dat deze mensen worden geholpen om voldoende eten te hebben, maar ik help liever op een andere manier en niet met een maandelijkse gift.”
Uzelf niet overhalen
Een andere slimme truc van verkopers is dat ze u vragen of u het onderwerp van gesprek belangrijk vindt. Vervolgens krijgt u de vraag waarom. Hierdoor gaat u uzelf in feite overhalen dat dit belangrijk voor u is en het dus een goed idee is om hierin te investeren. Houd daarom goed in gedachten dat iets wat u belangrijk vindt, niet meteen betekent dat u daar maandelijks voor hoeft te betalen.
Niet vallen voor beloofde garantie
Om u over de streep te trekken, krijgt u te horen dat u binnen een paar dagen (of soms zelfs binnen 2 weken) nog van de koop kunt afzien. Hierdoor krijgt u het gevoel dat u nog genoeg tijd heeft om erover na te denken. In werkelijkheid vergeet u meestal binnen een paar dagen dat u een contract heeft afgesloten. Of u went al aan het idee dat u heeft ingestemd en heeft geen behoefte aan moeite doen om een contract te ontbinden.
Nog meer trucs van verkopers
Verkopers hebben nog veel meer slimme trucs om u te overtuigen een contract aan te gaan. We zetten ze kort op een rij:
- De verkoper biedt eerst iets kleins aan, wat u moeilijk kunt weigeren. Zoals een gratis krant, of een sample van een nieuw product. Neemt u dit aan, dan is het voor de verkoper makkelijker om ook een grotere aanbieding, waar het eigenlijk om draait, te verkopen.
- Het kan ook juist zo zijn dat u eerst een grote aanbieding krijgt aangeboden, die u helemaal niet wilt. Hierdoor krijgt u een kleinere aanbieding (wat de verkoper eigenlijk wil verkopen), die u wel aanneemt uit sympathie.
- Over sympathie gesproken: is de verkoper sympathiek en ziet deze er verzorgd uit, bijvoorbeeld in een doktersjas of net pak? Dan straalt deze autoriteit en geloofwaardigheid uit. Hierdoor bent u sneller geneigd om in te gaan op het aanbod.
- Er wordt u verteld dat de aanbieding nog maar 1 dag geldig is. Hierdoor krijgt u het gevoel dat u een snelle beslissing moet nemen. En gaat u sneller over tot koop, om de goede deal niet mis te lopen.
Bedenk goed wat u wil
Met het nieuwe voorstel van minister Adriaansens zou u meer bedenktijd moeten krijgen om van de koop af te zien. Toch kan het nog steeds lastig blijven om verkopers af te wimpelen of hun aanbod te weigeren. Bedenk daarom goed: wat zij aanbieden, heb ik dat nodig? Is het (te) duur? En zou ik het uit mezelf hebben gekocht als ik nu niet was aangesproken? Beslis daarna of u de koop doorzet. Heeft u spijt van uw instemming? Dan kunt u het abonnement gemakkelijk opzeggen met deze voorbeeldbrief van de Autoriteit, Consument & Markt (ACM).
(Bron: Archief, ACM, RTL Nieuws, Omroep West. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Het werd al genoemd, als iedereen pertinent geen zaken regelt aan de voordeur, dan stopt deze manier van verkopen misschien eindelijk en word je niet opgelicht
[…] In juni 2023 werden de regels rond deurverkoop al aangescherpt. Sindsdien is een contract pas geldig wanneer een consument schriftelijk heeft ingestemd met het aanbod. Dit gold al langer voor telemarketing, maar minister Adriaansens wil nog strengere regels. Voortaan zouden bedrijven de consumenten, die zij aan de deur benaderen, 3 dagen bedenktijd moeten geven. Hierdoor is elk aanbod in eerste instantie vrijblijvend. Ook de mogelijkheden voor bedrijven om mensen telefonisch te benaderen worden verder aan banden gelegd. […]