Handleiding nodig? Pas op dat u niet bij Fix it Faster terechtkomt en geld moet betalen
Soms heeft u een handleiding nodig, bijvoorbeeld voor elektrische apparaten. Maar wat als u deze niet heeft? Op internet kunt u veel terugvinden. Maar pas wel op als u bij de website van Fix it Faster terechtkomt.
Handleiding nodig
Een computer, wasmachine of magnetron: voor al deze, en nog veel meer, producten kan het nog weleens handig zijn om een handleiding bij de hand te hebben. Maar soms heeft u deze niet. Omdat u het bent kwijtgeraakt of omdat u het product tweedehands koopt bijvoorbeeld. Gelukkig kunt u op internet nog wel handleidingen vinden. Zo biedt ook de website Fix it Faster allerlei gebruiksaanwijzingen aan. Maar wat veel mensen niet doorhebben, is dat deze niet gratis zijn.
Geld betalen
Zo ook Susan Bijnen. In de uitzending van Meldpunt op 29 november vertelt zij hoe ze via Marktplaats een tweedehands magnetron op de kop tikt. Maar daar zit geen handleiding meer bij. Daarom zoekt ze op internet naar een handleiding en komt ze op de website Fix it Faster terecht. Mevrouw downloadt de handleiding en is tevreden. Alleen krijgt ze 3 weken later een rekening van maar liefst 30 euro, omdat ze gebruik heeft gemaakt van de diensten van Fix it Faster. Dat ze hiervoor moest betalen, wist mevrouw niet. Bovendien hoort een handleiding in principe gratis te zijn. Mevrouw Bijnen besluit dan ook geen geld over te maken. Hierdoor krijgt ze 2 aanmaningen van elk 20 euro erbovenop. Ook dreigt het bedrijf met een incassobureau.
Mag het eigenlijk wel, wat Fix it faster doet?
Mevrouw Bijnen is niet de enige. Er zijn veel klachten over deze site. Maar wat Fix it Faster doet, mag dat eigenlijk wel? Een website moet in dit geval 2 dingen vertellen en daar moet u ook mee akkoord gaan. Ten eerste: dat u er geld voor moet betalen en ten tweede, of u op de aankoop terug kunt komen. Dus of er sprake is van herroepingsrecht. Er wordt in hele kleine lettertjes vermeld dat u geld moet betalen. Maar er is niets te vinden over het herroepingsrecht.
Wanneer de redactie hierover contact probeert op te nemen met Fix it Faster, komt er geen reactie.
Wat kunt u doen als u problemen heeft met Fix it Faster?
U kunt uiteraard naar de rechter stappen wanneer u problemen heeft met het bedrijf. Maar of u dit ook echt zal doen, omwille van die 30 euro, is de vraag. U heeft in ieder geval geen betalingsverplichting, omdat het bedrijf niet voldoet aan de wettelijke regels. Hierom kunt u de overeenkomst vernietigen. Dit kunt u doen door een brief of mail te sturen naar het bedrijf waarin u dit vermeldt; een voorbeeldbrief vindt u hier op de website van de Consumentenbond. Volgens de bond mag u overigens ook een beroep doen op uw wettelijke bedenktijd. Dat kan ook nog na 14 dagen, want als een bedrijf zich niet aan de regels houdt, wordt deze termijn verlengd tot maximaal 12 maanden.
Een andere mogelijkheid die u heeft, is melding maken bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Wanneer zij veel meldingen binnenkrijgen over Fix it Faster, moeten zij actie ondernemen.
(Bron: Archief, Consumentenbond. Foto: Shutterstock)