Registeren Inloggen

Facebook en Instagram lanceren betaald abonnement zonder reclame

YouTube en muziekstreamer Spotify gingen sociale mediaplatforms Facebook en Instagram al jaren geleden voor met een betaalde abonnementsvorm zonder reclame. Maar nu zijn ook de paradepaardjes van techreus Meta aan de beurt. Vanaf woensdag 1 november 2023 kunt u kiezen. Of een gratis account met reclames, of een betaalde versie van om en nabij een tientje zonder advertenties.

‘Irritante’ reclames verdwijnen bij betaald abonnement

Veel gebruikers ervaren de ongevraagde ‘suggesties’ voor producten door Facebook of diens ‘kleine zusje’ Instagram als ‘irritant’. Ze willen gewoon eigen posts plaatsen en die van vrienden lezen. Het stoort de gebruikers ook in hoge mate dat hun privacygevoelige informatie gebruikt wordt door Meta. Want die advertenties komen niet zomaar op u af. Er bestaat een bloeiende handel in uw data.

EU let op de privacy van gebruikers van Facebook en Instagram

De EU heeft het al jaren aan de stok met de grote techbedrijven. Keer op keer deelt Brussel hoge boetes uit aan zoekmachine Google en Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Bij deze bedrijven is het besef gegroeid dat het de EU menens is met de privacyregels. Daarom komt het nu in Europa met de betaalde abonnementsvorm. Dat geeft de gebruiker de keuze, want de gratis vorm met advertenties blijft gewoon bestaan. Meta acht zich hiermee ingedekt tegen nieuwe claims.

Zo bijzonder is het nu ook weer niet. De betaalde vorm van deze social mediaplatforms zijn eigenlijk niets nieuws. We kennen ze al langer van videoapp en site YouTube en online streamingdienst Spotify. Voortschrijdend inzicht en oplopende boetes in de EU hebben Meta tot handelen aangezet. Ook Apple is eerder al tegen hoge boetes aangelopen voor overtreding van de privacyregels.

Hoe duur is die betaalde abonnementsvorm?

Wie verschoond wil blijven van reclame, moet wel een bedrag van 9,99 of 12,99 euro per maand betalen. De webversie is het goedkoopst, de smartphonegebruiker is iets duurder uit.

Noorse aanpak tegen gepersonaliseerde advertenties op Facebook

Eerder dit jaar kwam Noorwegen met een tijdelijk verbod op gepersonaliseerde advertenties op Facebook. Alhoewel het Scandinavische land geen deel uitmaakt van de EU is het wel onderdeel van de Europese Ruimte. De Noorse stap wordt gezien als een hint naar een Europese regel. Het lijkt er nu op dat Meta met de invoering van het betaalde abonnement inhaakt op deze ontwikkelingen. Lees in dit artikel wat sociale media allemaal met uw gegevens doen.

(Bron: ANP, Meta, Archief, EU. Foto: Shutterstock)

Noorwegen stelt tijdelijk verbod in op gepersonaliseerde advertenties op Facebook. Moet Nederland volgen?

 

Geef een reactie

Reacties (4)

    Jammer dat Noorwegen hier het voortouw (en de kosten) van heeft moeten nemen.
    De EU heeft een eigen waakhond die zit in Ierland. Maar die zijn te lui geweest om stappen te ondernemen, waardoor de schade voor privégebruikers groter is dan nodig. Ierland was al op de hoogte.
    Aan de ander kant, de keus is simpel: geen producten van die criminele Meta gebruiken. Dus ook geen whatsapp. ’t Is zo simpel eigenlijk.

    Nu óók nog alle die ongevraagde én onzinnige Reclames ook verbieden op Radio en TV !!

    De tekst die je voorgeschoteld krijgt wanneer je géén abonnement neemt:
    “ Informatie met speciale bescherming waarvoor je ervoor KIEST deze te verstrekken zoals je geloof, geaardheid en politieke voorkeur, raciale afkomst, lidmaatschap vakbond of enquêtes waar je uitdrukkelijk toestemming hebt gegeven”
    Dus wanneer je geen abonnement neemt dan KIES je ervoor om al je gegevens door te laten verkopen om de gepersonaliseerde advertenties te laten werken???
    En de “uitdrukkelijke toestemming” die je gegeven zou hebben is eveneens alleen GEEN abonnement nemen?
    Je MOET nu kiezen: een abonnement of je gegevens liggen te grabbel en dat heb je dan zelf veroorzaakt.
    Wanneer je niet kiest verdwijnt je account.
    (En denk niet dat je er met €12,99 (per account!) bent, dit is maar het begin, natuurlijk.)
    Dit alles klopt toch van geen kanten, Max???

    […] maken aan deze overtredingen. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat Meta eind vorig jaar betaalde abonnementen heeft ingevoerd. Die komen zonder gepersonaliseerde advertenties. Met geld van de gebruiker kan […]