Europees Hof kent schadevergoeding toe bij ‘sjoemelsoftware’ in auto’s
Aan de geschiedenis van ‘sjoemeldiesels’ van vooral Duitse makelij is een nieuw hoofdstuk toegevoegd. Nadat het Europees Hof van Justitie eerder al had gezegd dat de koopovereenkomst van een auto met sjoemelsoftware ongeldig verklaard zou kunnen worden, kent de rechter nu ook het recht op schadevergoeding toe. Wat betekent dit voor Nederlandse kopers?
Wat is sjoemelsoftware ook weer?
Het woord sjoemelsoftware dook voor het eerst op in 2015. In dat jaar kwamen in het bijzonder Duitse autofabrikanten als Volkswagen en Mercedes in opspraak. Die sjoemelden met testresultaten op milieugebied van dieselauto’s. Met sjoemelsoftware duiden we sindsdien programmatuur in auto’s aan, om ze ‘schoner’ te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Zo lijken ze keurig te voldoen aan de milieunormen. In laboratoria bij tests is alles nog oké, maar in het dagelijkse gebruik vervuilen ze wel degelijk door bijvoorbeeld giftige stikstofoxiden.
Verbod op manipulatie op emissiecontrole
Een Duitse eigenaar van een Mercedes was naar de rechter gestapt. Hij voelde zich namelijk benadeeld door de illegale software van Mercedes. Vanaf 2007 is het in de EU al verboden om de controle op de emissie van uitlaatgassen te manipuleren of buiten bedrijf te stellen. Toch was dit precies wat er in deze zaak gebeurde. Op koude dagen werd er meer vervuilend stikstof uitgestoten. Volgens Mercedes was dat om bepaalde gevoelige motoronderdelen te sparen. Daar gaat het in Luxemburg gevestigde Hof echter niet in mee. Het is misleiding, net zoals Shell zich niet meer CO2-neutraal mag noemen in advertenties.
Wel 1 voorwaarde gesteld aan schadevergoeding
Volgens het Hof heeft Mercedes de Europese regels overtreden. Bij aankoop had de klant namelijk uitdrukkelijk bevestigd gekregen dat alles helemaal in orde was. Daarom wijst het Hof nu de koper een recht op schadevergoeding toe. Daar verbindt de rechter wel 1 belangrijke voorwaarde aan: eerst moeten ze nagaan hoeveel plezier de klant van de auto heeft gehad. Bij een eventuele vergoeding moeten ze dat in geld waarderen en dat bedrag vervolgens van het totaalbedrag aftrekken.
Omdat het een Europese zaak betreft, gaat dit Nederlanders ook aan. Bij dezelfde klachten heeft u ook recht op schadevergoeding. In 2021 oordeelt de rechtbank in Amsterdam al dat kopers van een nieuwe Volkswagen, Audi, Seat en Škoda met zogenoemde ‘sjoemelsoftware’ recht hebben op een prijsverlaging van 3.000 euro. Voor een tweedehands auto is dit 1.500 euro.
Laatste ontwikkelingen in Nederland
Op 23 maart 2023 oordeelt de Rechtbank te Haarlem dat Volkswagen een consument 3.000 euro schadevergoeding moet betalen, omdat de fabrikant illegale software had geïnstalleerd in zijn dieselauto.
Wat speelt er nog meer?
De zaak van de sjoemel-diesels is niet de enige waarbij onze oosterburen een hoofdrol in spelen. Op dit moment speelt een plotseling verzet van Duitsland tegen een Europese afspraak om vanaf 2035 in de EU geen vervuilende (benzine- en diesel-) auto’s meer te verkopen. Duitsland wil namelijk ineens vrijstellingen voor zogenoemde synthetische e-brandstoffen. 47 concurrerende duurzame (auto)fabrikanten uit andere Europese landen hebben al gezegd hier voor te gaan liggen.
Misleiding: Shell mag niet meer adverteren met “CO2-neutraal”
(Bron: Archief, ANP, EU rechtspraak, Rechtspraak. Foto: ANP)