En dan annuleert het hotel uw boeking…
Een bevestigde hotelboeking annuleren omdat je er meer geld voor kunt krijgen, mag dat zomaar? Het overkomt de familie Schuit, als deze 1 jaar voor de Grand Prix in Zandvoort al een hotel boekt. Max Ombudsman Jeanine Janssen duikt in de zaak.
Wat is er precies gebeurd met de hotelboeking?
Het is augustus 2022 als een familie vol Formule 1-fans voor 6 personen een tweetal kamers boekt bij een hotel in Zandvoort, voor augustus 2023. Ze weten niet of op de geboekte datum van 25 op 26 augustus 2023 de Formule 1 gereden wordt, maar ze nemen de gok. En anders maken ze er gewoon een leuk weekend Zandvoort van. Voor 397 euro wordt hun hotelboeking tot tweemaal toe bevestigd. Als 2 weken later, in september 2022, de data voor de Formule 1 bekend worden in Zandvoort, is de familie euforisch: het weekend van 25 tot en met 27 augustus 2023 wordt de Formule 1 in Nederland verreden en zij hebben 2 kamers op loopafstand van het circuit.
Dan krijgen ze in oktober van 2022 een telefoontje van een medewerker van het hotel met de vraag of ze hun boeking willen verplaatsen. Dan kunnen ze ook nog korting krijgen. De medewerker geeft volgens de familie aan dat het hotel vanwege de Formule 1, tot wel 1.400 euro per kamer per nacht kan krijgen. Maar de familie wil, tot ergernis van het hotel, uiteraard niets wijzigen. Ze gaan voor de zaterdagraces en kunnen zo relaxed op vrijdag naar het hotel, en zaterdag lopend naar de racedag.
Boeking geannuleerd wegens overmacht
Tot hun schrik krijgen ze in december 2022 bericht van Booking.com dat het hotel hun bevestigde boeking heeft geannuleerd wegens overmacht. Het hotel geeft aan dat ze al boekingen hebben staan. Maar hoe konden zij dan boeken, vraagt de familie zich af? En wat nu? Ze doen meerdere pogingen om het hotel te bewegen gewoon de overeenkomst na te komen, maar het hotel geeft niet thuis. Booking geeft nog een paar alternatieven maar die zijn of ver weg of voor maar 2 personen terwijl ze met z’n zessen zijn.
Tot hun verbazing zien ze in juni 2023 dat het hotel een 2-persoons en een 4-persoonskamer aanbiedt, voor de datum 25 op 26 augustus maar dan voor het bedrag van 3.510 euro. Het hotel wordt nogmaals benaderd om die 2 kamers aan de familie te geven voor het bevestigde boekingsbedrag van 397 euro. Maar het hotel wil daar niets van weten en verwijt de familie ‘het onderste uit de kan te willen halen.’ Inmiddels heeft de familie bijna 900 euro aan juridische kosten gemaakt.
Mag dit zomaar?
Volgens MAX Ombudsman Jeanine Janssen mag dit niet. In de voorwaarden staat dat het hotel alleen mag annuleren als er sprake is van overmacht. Dan moet u denken aan brand in het gebouw, lekkages of andere redenen waardoor het hotel de kamer niet kan bieden. Een economische reden als simpelweg meer geld kunnen krijgen is geen overmacht.
Het komt erop neer dat u dan recht heeft op schadevergoeding. Het moet dan wel gaan om schade die u daadwerkelijk geleden heeft. Hadden deze mensen de boeking van 3.510 euro alsnog gemaakt, dan hadden ze dat terug kunnen vragen. Ook de juridische kosten die ze maakten om het hotel alsnog de overeenkomst na te laten komen, komen voor vergoeding in aanmerking. Nu ze het hotel niet hebben geboekt voor de hogere prijs blijven alleen de laatste kosten over.
Het is altijd handig om een rechtsbijstandsverzekering te hebben. Zij proberen vooraf de zaak te regelen en kunnen achteraf voor u naar de rechter. Een procedure onder de 25.000 euro kunt u ook zelf doen zonder advocaat.
Op de site van MAX Vakantieman kunt u meer artikelen lezen over hotelboekingen met vervelende gevolgen. Meldpunt heeft eerder bericht over nepaccounts op boekingsites.
(Foto: ANP/MAX)