ACM beboet online marketingbedrijf Allfree om misleidende websites
Het Groningse online marketingbedrijf Allfree misleidt de consument. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt, de waakhond op dit gebied. Allfree bouwt websites voor o.a. slotenmakers en andere spoeddiensten. Na diverse waarschuwingen aan hun adres vindt de toezichthouder het nu welletjes en eist de volledige dwangsom van 89.000 euro op. Allfree vecht de dwangsom aan en verwijt de ACM een gebrekkige communicatie.
Klantenwerving voor andere bedrijven
Online marketingbedrijf Allfree bouwt websites voor zogenaamde lead-bedrijven. Dit zijn organisaties die klanten (leads) werven voor andere bedrijven. Daar zitten vaak bedrijven bij die gespecialiseerd zijn in spoedklussen zoals slotenmakers en loodgieters. Hier kunnen malafide spoedbedrijven bij zijn aangesloten, die u opzadelen met een torenhoge rekening. Klanten hebben volgens de ACM deze vage “keten van doorgevers” vaak niet door als ze bellen met een spoedklus.
Hoe werkt het?
U heeft bijvoorbeeld een lekkage in uw keuken en dringend hulp nodig. Dan gaat u het internet op. Daar ziet u zo’n lead-site van Allfree. U belt het telefoonnummer en u krijgt een callcenter aan de lijn. Met die melding van een spoedklus vinden zij voor u een passend bedrijf om de klus te klaren. Daar kunnen dus ook malafide ontstoppers of slotenmakers bij zitten. Maar dat kan de klant niet weten als die de opdracht geeft. Dat kan flink misgaan. Als u met de hoge rekening in de hand verhaal haalt, geeft het lead-bedrijf niet thuis. Daar ligt voor de ACM het tere punt.
Kars Potze, directeur van Allfree vecht aan dat zijn bedrijf, dat al 20 jaar actief is, dit doet. “Wij zijn volledig transparant met wie de consument te maken krijgt. Nergens valt op internet zo’n klacht tegen ons te vinden. En dat wij op de spoedklus zouden laten bieden door bedrijven is ook helemaal uit de lucht gegrepen.”
Misleiding
De lead-site van Allfree geeft misleidende informatie, houdt toezichthouder ACM vol. Allfree koppelt u, zonder dat er erg in heeft, namelijk aan een heel ander bedrijf dan waarmee u gebeld heeft. Het bouwt niet alleen die websites maar maakt er ook online reclame voor. ACM gaf Allfree in de zomer van 2021 tot eind september de tijd om de teksten op deze websites aan te passen. Als dat niet zou gebeuren, kregen ze 10 weken lang een dwangsom van 8.900 euro per week opgelegd. ACM vindt dat er te weinig tot niets gebeurd is en gaat nu de volledige dwangsom van 89.000 euro innen.
Dit moest Allfree doen op hun websites:
- Informatie over de aanbieder vermelden.
- Duidelijk en eerlijk zijn over de rol van de aanbieder en over de dienst.
- Stoppen met onterechte vermeldingen van keurmerken.
Niet genoeg gedaan
“Ze hebben wel wat gedaan, maar het was niet genoeg,” zegt ACM woordvoerder Murco Mijnlieff. “Hoe wij te werk gaan bij dit soort zaken, is dat we steeds steekproefsgewijs er een aantal van die lead-sites uithalen. Die nemen we dan als voorbeeld voor wat er allemaal mis is. Maar ze hebben tijdens de controleweken alleen die sites aangepast, maar andere vergelijkbare sites niet. En ze maken echt een heleboel sites met heel veel pagina’s, waaronder dus die van slotenmakers en andere spoedklussers.”
Reactie van Allfree
“Tot onze grote verbijstering heeft de ACM dit doorgezet,” reageert Potze van Allfree. “Wij zijn op de hoogte gesteld van een onderzoek naar misstanden in de slotenmakersbranche. Maar dat wisten wij allang. Al vanaf 2014 zijn wij zelf initiatiefnemer geweest om malafide ondernemers te verwijderen van onze websites. De ACM is gestuit op een aantal sites van ons dat niet in orde zou zijn. Vanaf dag 1 hebben wij ons coöperatief opgesteld. Het is ook heel veel werk, want we maken heel veel sites. Tot mijn schrik kregen we na 2 weken in oktober 2021 al enkele meldingen over sites die niet zouden kloppen. Die hebben we ook direct aangepast. Vervolgens is het stil gebleven.”
“Wij waren in de veronderstelling dat alles toen op orde was. Dan blijkt achteraf dat 8 weken lang overtredingen zijn geconstateerd bij websites, maar zónder het ons te vertellen. Wij willen alles met alle plezier aanpassen. Dit is heel schadelijk voor ons bedrijf en onze positionering. Maar ook voor onze klanten is het slecht, want die worden nu neergezet als oplichters. Het is toch een gotspe dat de overheid niet hoeft te communiceren waarvoor ze een dwangsom oplegt? Wij zijn niet geïnformeerd over 80% van die dwangsom.”
CERO stapt voor u naar de rechter
Meldpunt heeft eerder het probleem rond malafide rioolontstoppers behandeld. Die hielden hun klanten absurd hoge rekeningen voor. Gedupeerden van malafide rioolontstoppers kunnen natuurlijk altijd naar de rechter stappen. Maar dit kost vaak veel energie en geld. Daarom heeft een aantal ontstoppingsbedrijven zich verenigd in het Collectief Eerlijk Riool Ontstoppen (CERO). Gedupeerden kunnen zich melden bij het CERO, dat dan hun zaak gaat behartigen. De kosten zijn voor het collectief. Zo probeert CERO de malafide bedrijven voor eens en altijd te stoppen.
Al bijna 300 meldingen
Carrel Rutte, initiatiefnemer van CERO, zegt dat er dit jaar al bijna 300 meldingen van frauduleuze spoedklussers binnen zijn. “Daar zit van alles bij, ook oude facturen van een paar jaar geleden. We hebben nu een advocate gevonden, die de zaken voor al deze mensen wil gaan behandelen op individuele basis. Nog even hebben we gedacht aan een collectieve claim, maar dat bleek onhaalbaar. Deze advocate heeft de mogelijkheid om haar kosten heel beperkt te houden. Het mooie is dat er nu eindelijk eens iets gebeurt. De branche wilde dit ook echt. Hoe kunnen we dit soort bedrijven aanpakken? Er zitten schrijnende zaken bij met oudere mensen met rekeningen van wel 3.000 euro voor zaken die normaal maar 200 à € 250 kosten.”
Malafide rioolontstoppers bezorgen klanten torenhoge rekeningen
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
“Leaches” is het Engelse woord, je zou het vertalen als “bloedzuigers” maar in het Engels heeft het, in context, wat andere betekenissen. Deze lead-bedrijven gaan tussen een product- of dienst zitten. Doen niet veel meer dan een “platform bouwen” en vangen geld voor elke “lead” die dan de consument extra moet betalen voor het product / de dienst. Ze nemen geen enkele verantwoordelijkheid voor het product / de dienst. Er zijn hele grote (air-bnb / booking.com, thuisbezorgd.nl enz. enz.) maar vooral op gebied van diensten zijn er veel kleine profiteurs. Allfree is kennelijk een van de bedrijven die dit ziekelijke soort “leaching” faciliteert. Bijzonder dat Dhr/Mevr Potze “verbijsterd” is. Ze weten echt wel wat er aan de hand is.
Gelukkig wonen wij in een dorp waar iedereen nog weet waar de “rioolman” en de slotenmaker woont. Je kent ze bij naam en ze staan altijd voor je klaar.