Abonnement wordt duurder: opzeggen dan maar? Dit kunt u doen
Soms stijgt de prijs van een abonnement ineens fors. Misschien overweegt u dan direct opzegging. Een voorbeeld hiervan is de prijsverhoging met 12,5 procent door Viaplay, streamingdienst met de uitzendrechten voor Nederland van de Formule 1 en de Premier League. Moet u hiermee akkoord gaan en zo niet, wat kunt u doen?
Opzegtermijnen en voorwaarden voor abonnementen in het algemeen
De duur van uw abonnement op bijvoorbeeld uw sportschool of magazine varieert afhankelijk van het type contract dat u hebt afgesloten. Dit kan 1 of 2 jaar zijn. Sommige abonnementen zijn iets flexibeler. Vaak kunt u uw abonnement tamelijk eenvoudig opzeggen. De opzegtermijn bedraagt dan 1 maand. Lees in dit verband ook dit artikel over uw rechten als u een abonnement wilt opzeggen.
Mogelijk moet u wel een bepaalde vergoeding betalen voor de resterende looptijd van het contract. Als u tijdens uw contract extra diensten toevoegt, blijft de einddatum van uw oorspronkelijke contract doorgaans hetzelfde. Er komt dus geen tijd bij voor die aanvulling. Let wel: vraag altijd om een bevestiging van de opzegging per brief of mail.
Welke prijsstijgingen van abonnementen zijn toegestaan?
Bepaalde prijsstijgingen mag een aanbieder automatisch doorvoeren. Die hoeft hij niet direct te melden aan zijn klanten en vormen ook geen grond voor opzegging. Het gaat om deze 2 gevallen:
- De wijziging volgt op een nieuwe wet van de overheid, bijvoorbeeld een btw-verhoging. Zoiets mag gewoon worden doorberekend aan de klant.
- De prijsverhoging volgt op een inflatiecorrectie, zoals officieel is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In het contract staan vaak alle mogelijke prijsstijgingen en opzeggingsgronden geformuleerd. Onredelijke prijsstijgingen vallen daar niet onder, zegt de ConsuWijzer van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Er bestaat daar de mogelijkheid een klacht in te dienen. Ook kunt u een voorbeeldbrief downloaden om het bewuste bedrijf zelf aan te schrijven om zich te houden aan de afgesproken prijs.
Speciale opzeggingsregels voor telefonie, televisie en internetabonnementen
Wat blijkt? Er zijn specifieke opzegregels van abonnementen voor telefonie, televisie en internet, tegenwoordig vaak samen in 1 pakket. Bij het afsluiten van uw contract hebt u zelf een heleboel in de hand, ook een latere eventuele opzegging. De mogelijkheid van opzegging bij een prijsverhoging staat er vast ook in vermeld. Lees daarom altijd eerst goed uw contract door, voordat u uw goedkeuring geeft met een handtekening of een digitaal vinkje. Dat voorkomt vervelende verrassingen achteraf.
Wat is er mogelijk bij wijziging in de voorwaarden of prijzen door uw aanbieder? Soms kunt u kosteloos opzeggen als de wijziging nadelig voor u uitvalt, zoals bij (flinke) prijsverhogingen of bijvoorbeeld het verdwijnen van enkele zenders. De aanbieder moet u op tijd informeren over zulke wijzigingen.
Viaplay’s prijsverhoging en uw opties tot opzegging
Hoe zit het in het geval van Viaplay? Het maandabonnement gaat met ingang van 22 mei 2024 van 15,99 euro naar 17,99 euro. Dat is een verhoging met 12,5 procent. De bekendmaking van deze prijsverhoging is tijdig gecommuniceerd. Dat betekent nog niet dat klanten het zomaar moeten accepteren. Kosteloos opzeggen kan zonder problemen: want het is beslist een nadelige wijziging.
Reacties van de volgers van de Formule 1 zijn tamelijk gelaten op internet. Omdat Viaplay de verhoging tegelijkertijd bekendmaakt met het bericht dat de tv-zender de F1-uitzendrechten blijft behouden, ontlokt de vele diehard fans van Max Verstappen de verzuchting dat de verhoging nét niet te hoog is. Want niemand wil zijn triomftocht in zijn donkerblauwe bolide missen.
(Bron: ACM, ConsuWijzer, NU.nl, X, archief. Foto: ANP)