Registeren Inloggen

Aangereden door een (opgevoerde) fatbike? Dit zijn de gevolgen voor de bestuurder

Hoewel er veel kritiek op is, zijn ze erg populair: fatbikes. Inmiddels zijn ze bijna overal te zien. Hopelijk voor u blijft het daarbij, want een fatbike kan flinke (letsel)schade aanrichten bij een aanrijding. Zeker als deze is opgevoerd. Maar wat zijn dan eigenlijk de gevolgen voor de bestuurder?

Fatbikes

De fatbike: een elektrische fiets met dikkere banden, een lager en breder zitvlak en een hoger stuur. Het vervoersmiddel is ongelofelijk populair onder jongeren, en zelfs kinderen, en is inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Dat het voertuig zo populair is, is mede te danken aan het feit dat er geen rijbewijs voor nodig is en er geen helmplicht is. De fatbike krijgt echter ook veel kritiek. Er gebeuren namelijk veel ongelukken met de fietsen, met ernstig letsel tot gevolg. Niet voor niets pleit VeiligheidNL voor een verbod voor kinderen onder de 16 jaar. De VVD gaat nog een stap verder en vindt dat de minimumleeftijd 16 jaar moet zijn, er een helmplicht moet komen en er een brommerrijbewijs nodig is.

Opgevoerd

Officieel heeft de fatbike, net als alle andere elektrische fietsen, een snelheid van maximaal 25 kilometer per uur. In de praktijk blijkt echter dat veel fatbikes worden opgevoerd en zo al gauw de 50 kilometer per uur halen, of zelfs meer. Dat is niet alleen gevaarlijk, maar meestal ook nog illegaal.

Verzekering

Fietsers, dus ook elektrisch rijdende fietsers, hebben geen verzekeringsplicht. In het geval van een ongeluk zijn motorvoertuigen altijd aansprakelijk, zelfs al de fietser fout zit. Toch hebben de meeste mensen wel een aansprakelijkheidsverzekering en kan eventuele schade zo worden vergoed. Ook kan de fatbike verzekerd zijn middels een WA-verzekering.

Is een fatbike opgevoerd, waardoor deze harder gaat dan 25 km/u en een vermogen heeft van minstens 250 watt, dan wordt het een ander verhaal. De fiets valt dan officieel onder motorvoertuigen en om hierop te rijden gelden aanvullende regels, zoals een helmplicht. Voldoet de bestuurder hier niet aan en is de opgevoerde fatbike niet goedgekeurd door het RDW? Dan dekken verzekeringen geen schade. De fiets voldoet dan immers niet aan de regels en mag de openbare weg niet op.

Ongeluk door illegaal opgevoerde fatbike

Wanneer iemand op een illegaal opgevoerde fatbike rijdt en een ongeluk veroorzaakt, kan de schade namelijk enorm zijn. Zowel financieel als fysiek. De snelheid van een opgevoerde fatbike kan een enorme klap veroorzaken en ernstig letsel veroorzaken. Niet alleen bij de bestuurder zelf, maar ook bij anderen.

Als u ooit wordt aangereden door een illegaal opgevoerde fatbike, is de bestuurder verantwoordelijk voor alle schade. Hij of zij zal uw medische kosten hoogstwaarschijnlijk uit eigen zak moeten betalen. Dat geldt ook voor bijkomende schade, zoals gemiste inkomsten, huishoudelijke hulp, reiskosten en smartengeld. Is de bestuurder jonger dan 15 jaar, dan zijn de ouders verantwoordelijk. Naast uw kosten, zal de bestuurder ook moeten opdraaien voor alle eigen schade. Bovendien verliest de bestuurder zijn of haar recht op juridische hulp vanuit de rechtsbijstandsverzekering.

Aansprakelijk stellen voor letselschade doet u middels een aansprakelijkheidsbrief. Hierin moet in ieder geval de volgende informatie staan:

  • Een beschrijving van de situatie
  • Het letsel dat u aan het ongeluk over heeft gehouden
  • Een overzicht van de schadeposten
  • De stuiting van de verjaringstermijn

Als de aansprakelijkheid wordt erkend, ontvangt u een schadevergoeding. Alle gemaakte kosten worden dan aan u uitgekeerd.

Jongeren onverzekerd op de fatbike, wie betaalt de rekening?

(Bron: Archief, NOS, ANWB, Achmea Rechtsbijstand, Juridisch Bureau Letselschade, Smart Letselschade, Letselschade Advocaten Brugman. Foto: ANP)

Geef een reactie

Reacties (12)

    Woon in Utrecht waar fatbikes het aantal “normale” fietsen overschrijden. Meestal jongeren vanaf 10-12 jaar die, als het enigszins kan, er vandoor gaan. In het andere geval zijn ook ouders niet verzekerd, dus heb je dubbel pech…..

      Ja, en in zo’n asociale wereld leven wij dus !

    De persoon die een ongeval veroorzaakt.
    Met een opgevoerd voertuig.
    Dus niet goed gekeurd voertuig.
    Is ten aller tijden schuldig.
    Of hij nu de veroorzaker is of niet.
    Alle verantwoordelijkheid ligt bij hem.
    De schade wordt dan uitbetaald door uw eigen verzekering.
    En zal verhaalt worden op de veroorzaker.
    Dat verhalen gaat zeer ver.
    En kan levenslang gevolgen hebben.
    Ook de ouders van minderjarige kunnen hier heel veel gevolgen van ondervinden.
    Dus een gouden gemeende tip.
    Houd je aan de regels.
    Want je verziekt het niet alleen voor je zelf.
    Een klok kun je niet terug draaien.
    En meestal zegt men.
    Hoe had ik zo stond kunnen zijn.
    Makkelijk.
    Nadenken.
    En de klok voor blijven.

      Goed punt van de VVD, rijden op een fatbike, gelijkstellen met scooter rijbewijs. Onlangs reed ik in Tilburg richting Besterdring toen ik een fatbike op de fietspad zag passeren die nog sneller reed dan ik 50km, een klein stukje verder zag ik hem weer van het fietspad de weg op rijden om een fietster te ontwijken, ik schrok me rot voor hetzelfde geldt reed ik er tegenaan, wie krijgt dan de schuld?

    De regeling hier in NL is belachelijk.
    De mensen die een scootmobiel rijden zoals ik, ( en die van mij kan niet sneller dan 8 km p.u) zijn verplicht om een verzekering af te sluiten, maar degenen zoals b.v fatbikes rijden kunnen hun gang gaan en denken dat ze alleen op de wereld zijn .

    alle e-bikes moeten een helmplicht hebben
    Verzekering en cursus voor het besturen van een voertuig die een elektrische motor heeft
    Ik moet ook met mijn snorfiets alle benodigde papieren hebben dus chapeau voor VVD

    Racefietsen rijden ook vaak harder dan 50 km/uur. Wat voor regels zijn dan geldig?

      Ja, waarschijnlijk bergafwaarts. 😉

    Op 26 juni 2024 werd ik in Hendrik-Ido-Ambacht met mijn auto 50 km rijdend ingehaald door een jongen van ik schat 13 misschien 14 jaar die op het fietspad op een fatbike reed ingehaald !!! Hij reed dus, rustig trappend, ca 55 km. Haalde daarbij ook nog verschillende fietsers in. Waar zit het verstand ? En van de ouders die kennelijk zo’n ding geven. Maar als ik in mijn auto door zo’n fatbike wordt aangereden heb ik waarschijnlijk nog een groot probleem ook !

    Wat ik in dit verhaal mis is artikel 185, wegenverkeerswet.
    Het is namelijk niet verboden om op een elektrische fiets te fietsen die opgevoerd is, het is feitelijk wel strafbaar en daar kan politie op toezien .
    Ik ben met een stilstaande auto op een deel van t fietspad aangereden door fietsers, met de meest ondenkbare feiten schuldig bevonden op basis van
    art 185.
    Met anderewoorden, fietsers zijn minderheden in t verkeer en worden ten aller tijden beschermt door art 185. Het mooiste verdienmodel kado van de overheid.

    Wat een onzinnig verhaal:
    Een snowbike is gewoon een toegelaten fiets (anders was hij al van de weg gehaald), die alleen vervolgd kan worden, als deze de regels (harder dan 25km/u) overtreden heeft en dan ook alleen maar om die reden.

    Jongeren moeten zich legitimeren vanaf 14 jaar.

    Die leeftijdsgrens zou goed zijn .

    Als de jongere geen legitimatie kan tonen, moet de fatbike in beslag worden genomen : de ouders kunnen de fatbike terugkijken als ze ter plekke de boete betalen.

    Alles hangt af hoe vaak er wordt gehandhaafd.