Registeren Inloggen

5 vragen over faillissement van Stella e-bikes: dit zijn uw rechten

Meldpunt ontvangt berichten van bezorgde volgers die willen weten wat hun rechten zijn, nu Stella failliet is verklaard. Wat als u al een aanbetaling heeft gedaan voor een nieuwe fiets of er een in reparatie heeft staan? Ombudsman Jeanine Janssen beantwoordt de 5 meest gestelde vragen.

Mails van bezorgde klanten van Stella dat failliet is verklaard

Een voorbeeld van een binnengekomen mailtje van een bezorgde klant van Stella met betrekking tot het faillissement:

“Ik heb in juli dit jaar een e-bike gekocht bij Stella. Al snel had ik problemen met de motor. Ik ben 3 keer terug geweest. Nu had ik een servicebeurt geboekt staan, maar helaas zijn ze niet bereikbaar en gesloten… Wat zijn mijn rechten nu? Hoe zit het met mijn garantie? En waar kan ik terecht met de problemen met mijn niet werkende fiets?”

Jeanine beantwoordt de 5 meest gestelde vragen

In onze mailbox komen momenteel allerlei vragen binnen over aanbetalingen van bestelde fietsen, lopende of geplande reparaties en garanties. We hebben deze aan MAX ombudsman Jeanine Janssen voorgelegd ter beantwoording. Op de website van Stella zegt het bedrijf zo snel mogelijk duidelijkheid te willen geven over het vervolg van allerlei zaken.

Anders dan bij Blokker dat in een vergelijkbare situatie verkeert (uitstel van betaling, de voorbode van faillissement) gaat het hierom een kostbaar product waarbij niet alleen leveringen maar ook reparaties en onderhoudscontracten een belangrijke rol spelen. Het geval lijkt sterk op wat zich voordeed bij VanMoof fietsen in 2023, een bedrijf dat uiteindelijk ook failliet is gegaan.

1. Wat als u al een aanbetaling voor een bestelde Stella fiets heeft gedaan?

“Er kán nog een doorstart komen. Dus laat ik een slag om de arm houden. Vaak wil een nieuwe partij niet de lijken, die uit de kast vallen. Als er bijvoorbeeld een garantiefonds ontbreekt, iets wat in de reiswereld verplicht is, dan is de klant zijn aanbetaling kwijt.”

“In het geval van Stella ontbreekt zo’n garantiefonds. Het bedrijf is ook niet bij de geschillencommissie aangesloten. Maar we weten nu nog te weinig over een doorstart. Als het faillissement wordt uitgesproken, dan valt de aanbetaling als een schuld in de failliete boedel.”

Update op 18 november 2024: curator Frans van Oss doet belangrijke mededelingen. Stella gaat klanten hun aanbetaling terugbetalen. Het kost wel enige tijd. Wie uiterlijk donderdag 21 november 2024 hier geen mail over heeft ontvangen, kan vanaf dat moment zelf een mail sturen naar: curator@omvr.nl.

2. Wat gebeurt er als u uw fiets nu in reparatie heeft staan?

Veel klanten hebben een onderhoudscontract afgesloten. De winkels zijn dicht. De Stella reparatiebus die bij ouderen aan huis komt, rijdt ook niet meer.

“Op het moment zijn alle bedrijfsactiviteiten gestaakt. Als de fiets uw eigendom is, valt hij niet in de boedel bij faillissement. Er komt dan op de website van het bedrijf te staan, hoe u met uw eigendomsbewijs die fiets kan ophalen. Die fiets krijgt u dan gewoon terug. De koopbon of een bankafschrift geldt als een bewijs van uw eigendom.”

Update 13 november 2024: curator Frans van Oss schrijft dat Stella uw fiets binnenkort alsnog zal uitleveren. Die fiets blijft uw eigendom en valt dus niet in het faillissement (“de failliete boedel”) van Stella. “Over de uitlevering wordt persoonlijk met u contact opgenomen. Het kan zijn dat uw fiets niet is hersteld. Reparatie is helaas niet mogelijk door het faillissement.”

3. Kunt u uw Stella fiets nog laten repareren? Maar waar dan?

“Repareren kan, maar niet bij Stella, nu er een faillissement is uitgesproken. Dat zal zeker bij een doorstart worden meegenomen in het verhaal. Want daar heeft de nieuwe eigenaar ook belang bij. Ik raad aan om dat even af te wachten.”

4. Blijft mijn garantie geldig?

“Normaal is er de winkelgarantie (geldig zo lang als de levensduur van het product) en de fabrieksgarantie (meestal 2 jaar). Dus als de winkel dicht is en failliet, dan heb je altijd nog de fabrieksgarantie. Maar hier in het geval van Stella zijn de leverancier en de fabrikant één en hetzelfde bedrijf. Dat maakt het ingewikkelder. Nu staat u dus helemaal met lege handen. Maar we weten op dit moment nog te weinig van een mogelijke doorstart.”

5. Zou ik bij een doorstart daar nog een fiets moeten kopen?

“Dit is een lastig punt. Bij een goed bedrijfsplan is heel goed een doorstart mogelijk.”

Wat zijn uw rechten als een leverancier uitstel van betaling krijgt? Dit speelt er bij Blokker

Geef een reactie