MAX Ombudsman start rechtszaak tegen pensioenfondsen KPN en PostNL
MAX Ombudsman Rogier de Haan daagt de pensioenfondsen KPN en PostNL voor de rechter. Want duizenden voormalige PTT-medewerkers ontvangen volgens hem een te laag pensioen. Dat is een gevolg van de privatisering van de PTT in 1989. “Het gaat om een enorme zaak, waarbij enkele tienduizenden mensen duizenden euro’s te weinig pensioen ontvangen,” zegt De Haan in Meldpunt. Pensioenfonds KPN en Pensioenfonds PostNL ontkennen dat er pensioenen zijn verminderd.
Pensioenaanvulling samenvallende diensttijd
De Ombudsman besteedt in mei en december 2024 al aandacht aan 2 pensioenproblemen die spelen bij oud medewerkers van de PTT. Werknemers die vóór de privatisering van het postbedrijf de pensioenaanvulling samenvallende diensttijd bij ABP hebben opgebouwd, raken die door de privatisering in 1989 kwijt. Hetzelfde gebeurt met een groot deel van de opgebouwde vaste pensioenen van vrouwelijke PTT’ers, brengt Rogier de Haan in Meldpunt aan het licht. Beide problemen gaan nu worden voorgelegd aan de rechter in een zaak tegen de pensioenfondsen KPN en PostNL.
Jarenlang vechten tegen de bierkaai
Het echtpaar Theo en Riet Köhlen heeft met beide pensioenproblemen te maken. Ze vertellen er uitgebreid over in de uitzending van Meldpunt, vrijdag 7 februari 2025. “Er is diefstal gepleegd bij ons pensioen,” zegt het echtpaar.
Theo en Riet Köhlen uit Horn werken decennialang voor de PTT. De heer Köhlen vraagt in 2014, ten tijde van zijn pensionering, de zogenoemde aanvulling samenvallende diensttijd aan. Maar die aanvraag wordt afgewezen door Pensioenfonds PostNL. Köhlen eist daarop in een jarenlange juridische procedure dat het fonds de pensioenaanvulling onverkort zou voortzetten. Zijn claim wordt in 2020 door het Gerechtshof afgewezen. “Het was jarenlang vechten tegen de bierkaai,” zegt Theo over zijn zaak.
Contact gezocht met MAX Ombudsman over problemen met pensioenfonds
Hij heeft naar eigen zeggen hierdoor 50.000 euro te weinig pensioen ontvangen. Köhlen neemt ten einde raad contact op met MAX Ombudsman Rogier de Haan. Over de verloren procedure zegt De Haan: “Pensioenfonds PostNL was inderdaad niet verplicht om de opbouw van de pensioenaanvulling samenvallende diensttijd ná de privatisering voort te zetten. Iets anders is of het pensioenfonds de vóór de privatisering al opgebouwde pensioenaanvulling heeft te respecteren. Ik zou denken van wel. Al is het maar omdat het pensioenfonds hiervoor destijds het geld heeft ontvangen van ABP. Het lijkt mij dat dat geld terecht moet komen bij diegenen die daarvoor hebben gewerkt. Een gerechtelijke uitspraak vanuit deze invalshoek is er nog niet.”
Nóg een pensioenprobleem: deel van pensioen voormalige vrouwelijke PTT’ers verdwenen
Daarnaast pluist De Haan de pensioenadministratie van tientallen voormalige vrouwelijke PTT’ers uit. Zo komt er nóg een pensioenprobleem aan het licht, dat ook bij het echtpaar Köhlen speelt.
Niet alleen is de pensioenaanvulling verdwenen, ook het vaste pensioen van Riet Köhlen blijkt na de privatisering van de PTT ineens een stuk lager te zijn. Deze pensioenkorting wordt gecompenseerd met een tijdelijke ‘garantietoeslag’. Terwijl die garantietoeslag in de jaren daarna verdwijnt, blijft de korting op het vaste pensioen gehandhaafd. Na een paar jaar resteert zo alleen de forse pensioenkorting, constateert de MAX Ombudsman.
De Haan stelt vast dat alle vrouwelijke PTT-medewerkers, ten tijde van de privatisering meer dan 15.000 in totaal, zo’n herberekening van hun al opgebouwde pensioen moeten hebben gekregen. Hij schat dat via deze constructie gemiddeld 33 procent van de tot aan de privatisering opgebouwde vaste pensioenen van vrouwelijke PTT’ers is gekort. De Haan: “Ook hiervoor heeft het PTT-pensioenfonds geld ontvangen van ABP. En ook dit geld is niet terechtgekomen bij degenen die ervoor hebben gewerkt.”
Wat het volgens De Haan extra kwalijk maakt, is dat ten tijde van de privatisering aan de PTT’ers is voorgehouden dat er niet aan het al opgebouwde ouderdomspensioen zou worden getornd: “Die belofte staat klip en klaar in een destijds door de PTT uitgegeven informatieboekje over de pensioenregeling.” De pensioenfondsen stellen dat zij geen aanleiding hebben om te veronderstellen dat de communicatie over de pensioenuitvoering niet zorgvuldig is verlopen
Rechtszaak tegen pensioenfondsen KPN en PostNL
Advocaat Teun Huijg zal De Haan juridisch bijstaan in de rechtszaak tegen Pensioenfonds KPN en Pensioenfonds PostNL. In eerste instantie zullen de zaken van 3 gedupeerde voormalig PTT-medewerkers worden voorgelegd aan de rechter. Huijg wijst op de gelijkwaardigheidsgarantie die wettelijk is vastgelegd: “Die garandeert dat het ABP-pensioen gelijkwaardig wordt voortgezet door de 2 fondsen. En dat is nu juist wat die fondsen niet doen. Het pensioen is langzaamaan weggevallen,” aldus Huijg in Meldpunt.
Rogier de Haan: “De privatisering van de PTT is alweer lang geleden, maar het gaat om pensioenen die nú worden uitgekeerd. We hebben het over een paar honderd miljoen euro’s aan verloren pensioengeld. Dat is heel veel geld, ook voor deze fondsen. Maar let wel. De mensen die het aangaat, hadden zelf bij ABP gespaard voor dit pensioen. Daar is premie voor betaald. Het gaat om hun uitgestelde loon. ABP heeft de waarde betaald aan het PTT-fonds. Wat hier is gebeurd, de manier waarop dit is gegaan, en het grote belang ervan voor zoveel mensen, rechtvaardigt de stap naar de rechter.”
Reactie pensioenfondsen KPN en PostNL
Pensioenfondsen KPN en PostNL willen niet voor de camera reageren op de aankondiging van de rechtszaak. Directeur Berend Krikken schrijft aan Meldpunt: “De pensioenfondsen KPN en PostNL hebben geen ABP-pensioen verminderd, ook niet van vrouwelijke PTT’ers. Alle oud-PTT’ers die eerst deelnamen in het ABP en daarna, vanwege de privatisering, in onze fondsen, krijgen een gelijkwaardig pensioen conform het pensioenreglement.”
(…) “Wij hebben geen aanleiding om te veronderstellen dat de communicatie over de pensioenuitvoering niet zorgvuldig is verlopen.”
Lees hier een uitgebreide reactie van pensioenfondsen KPN en PostNL.
Belanghebbenden in deze pensioenzaak kunnen zich op deze webpagina bij de MAX Ombudsman melden. Onderaan die webpagina staat een formulier, dat u kunt invullen.
(Foto: Stijn Ghijsen/MAX)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Hoe zit het met oud werkers die inmiddels overleden zijn?
Dag,
Ik heb sinds 1999 een nabestaandenpensioen van mijn in 1999 overleden man. Op de leeftijd van 44 jaar. Hij was sinds 1972 in vaste dienst bij PTT post.
Kom ik ook in aanmerking voor een hoger nabestaandenpensioen?
Mijn dank voor uw moeite.
Mvrgr Baukje Tjeerdsma Leeuwarden
Ik heb van 1980 t/m 2000 bij de Ptt gewerkt. Ik ben in 1998 ziek geworden en ben in 2000 afgekeurd. Buiten het feit dat ik geen aanvullende opbouw terug kon vinden i.v.m WAO. En ik in 2020 er nog over had gebeld en zij mij per post bevestigden dat ik daar toen er geen recht op zou hebben. Ik kon ook niet terug vinden of de achterstallige betaling van 5 % die je te kort kwam n.a.v een brief van 2012 of deze werkelijk is verwerkt. En ook ik heb vraagtekens dat met de overdracht sterk is gesjoemeld.
Ik hoop dat jullie mij ook kunnen helpen om te kijken of ik ook 1 van de gedupeerde bent.
Altijd hetzelfde, als er ergens geld te halen valt staan de gepensioneerde MAX ers weer vooraan hun handje op te houden. Wat heeft de maatschappij aan niks uitvoerende gepensioneerden vanuit hun 2e huis in Spanje aan het consumeren slaan waar de Nederlandse maatschappij niks aan heeft.
Ik vind het schandalig, hoe Post NL met zijn gepensioneerde klanten omgaan.
Ik heb er geen vertrouwen meer in.
Ik ben als “deeltijdwerker” in vaste dienst geweest van de PTT in de periode 13 februari 1980 tot 1991. In 1991 ben ik voor 80% afgekeurd en ontving ik gedurende 10 jaar een uitkering van de SVB. Op mijn pensioengerechtigde leeftijd van ca 65 jaar is mijn PTT pensioen als één bedrag aan mij uitgekeerd omdat het te laag was voor een maandelijkse uitkering.
Met de ontstane discussie over een verkeerde berekening van de pensioenen van oud-PTT’ers rond de “samenvallende diensttijd” vraag ik me af of de berekening van mijn eenmalige afkoopsom destijds wel met de juiste bedragen heeft plaatsgevonden.
Graag wil ik mij aansluiten bij de door u in te stellen gerechtelijke procedure voor de herberekening van de PTT-pensioenen.
Ook ik bouwde pensioen op bij ABP vanaf 1974 tot 1-11-1990.
Op die datum verzelfstandigde het toenmalige RijksComputerCentrum, waarbij een Sociaal Statuut werd opgesteld.
Mijn echtgenote gaat met ingang van 26 juni a.s. een toelage wegens samenvallende diensttijd ontvangen van ABP.
Ik krijg geen toelage volgens ABP en mijn huidige pensioenuitvoerder(rechtsopvolger ABP).
Hiervoor genoemde situatie lijkt erg veel op de PTT/KPN/PostNL-case, waarbij u een rechtzaak bent gestart.
Vraag: Wat kunt u mij adviseren, om alsnog deze toelage te krijgen?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Mvg, Jaap.