Zo controleert u of een bedrijf betrouwbaar is
Tegenwoordig zijn er ontzettend veel bedrijven die allerlei producten en diensten (online) aanbieden. Maar hoe komt u erachter of een bedrijf ook echt betrouwbaar is?
Wat vermeldt het bedrijf?
Bekijk als eerst wat een bedrijf over zichzelf vermeldt. Zijn er contactgegevens, en zo ja welke? Is er alleen een e-mailadres te vinden, of staat er ook een telefoonnummer, post- of woonadres en naam? Neem zelf contact op om te kijken of u een reactie krijgt. Zo niet, of duurt dit ongewoon lang, dan moet er een belletje gaan rinkelen.
Eerst checken, dan bestellen
Voordat u iets bestelt, is het belangrijk om de recensies door te nemen. Hoe hoog of laag is de score? Hoe meer reviews, hoe beter. Uiteraard is dit niet het geval wanneer de beoordelingen onvoldoende zijn.
Bedrijf controleren
Om zeker te weten of het bedrijf echt bestaat en dat de reviews niet door het bedrijf zelf geplaatst zijn, kunt u bij de Kamer van Koophandel (KvK) nagaan of het bedrijf staat ingeschreven. Indien dit zo is, is er een KVK-nummer en moet deze ook vermeld worden op bijvoorbeeld de website. In het handelsregister kunt u het KVK-nummer of de bedrijfsnaam opzoeken en controleren of het bedrijf echt bestaat.
Ook kunt u via de checkfunctie van de politie controleren of er al meldingen zijn gedaan over het bedrijf. Is dit het geval, dan kunt u misschien beter verder zoeken naar een andere aanbieder.
Keurmerk
Afhankelijk van wat het bedrijf aanbiedt, is er eventueel een passend keurmerk. Controleer of het bedrijf dit ook echt heeft. Staat het keurmerk op de website? Klik hier dan niet op, maar ga naar de website van het keurmerk zelf en zoek daar het bedrijf op. Zo kunt u zien of het keurmerk terecht op de site staat.
Product
Wees sceptisch over het product dat u wordt aangeboden. Is de prijs reëel en worden er geen onnodig hoge kosten in rekening gebracht? Onthoud: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.
Betaling
Twijfelt u nog, maar wilt u de gok nemen? Betaal dan met uw creditcard. Zo is uw aankoop verzekerd wanneer er iets fout gaat. De creditcardmaatschappij kan dan namelijk een claim indienen bij het bedrijf en u krijgt een vergoeding of uw geld terug. Kunt u achteraf betalen, dan kan ook dit uitkomst bieden.
(Bron: Archief, Politie, Consumentenbond, Kamer van Koophandel. Foto: Shutterstock)