Registeren Inloggen

Veilig online winkelen doet u zo

Online winkelen is makkelijk, leuk en niet aan grenzen gebonden. Bij buitenlandse webwinkels vindt u producten die soms niet in de Nederlandse winkel te koop zijn of veel goedkoper worden aangeboden. Maar wat moet u doen als het product niet geleverd wordt?

Bij Joke ging het mis

Joke Davids koopt in november 2019 een iPad voor 291 euro bij de website Superaankoop.co.nl. Een goede aanbieding maar de tablet wordt niet geleverd. Joke komt erachter dat het bedrijf waarbij ze de iPad heeft gekocht, in Hong Kong gevestigd is.  De website is helemaal in het Nederlands geschreven, dus had ze niet in de gaten dat Superaankoop een buitenlandse webshop was. De winkel laat na maanden weten dat het pakket zoek is. Joke krijgt 22 euro vergoeding. De 291 euro die ze voor de iPad betaalde, is ze kwijt.

Meer risico

Bestelt u net als Joke Davids bij een website in het buitenland dan brengt dat risico’s met zich mee. Zo kan het lang duren voordat u het product ontvangt. Ook loopt u het risico dat u na de aankoop nog extra invoerkosten moet betalen. Daarnaast kunnen de garantievoorwaarden bij een buitenlandse webwinkel verschillen van de Nederlandse garantieregels. Bovendien heeft u minder garantie op de veiligheid van het gekochte product.  En krijgt u het product niet geleverd of is er iets mis met de aankoop, dan heeft u  minder mogelijkheden om uw recht te halen.

Tip 1: controleer de winkel

Locatie
Dat er een .nl extensie in het internetadres van een webwinkel staat, wil niet zeggen dat het een Nederlandse webshop is. Controleer altijd de contactgegevens op de website

Google reviews
Google altijd de naam van de winkel en doe dit in combinatie met de woorden ‘recensie’, ‘review’ en ‘klacht’.

Politie
Controleer op de website van de politie of er meldingen over de webwinkel binnen zijn gekomen.

Contactgegevens aanwezig
Bestel alleen op sites die een (e-mail)adres en telefoonnummer vermelden.

Veilig product
Bekijk of de website iets vermeldt over productveiligheid: voldoet zijn koopwaar aan Europese veiligheidseisen?

Tip 2: Betaal veilig

Https
Let op of de website ‘secure’ is. Dat zie je door te kijken naar de link. Deze moet beginnen met: https://

Veilige wifi
Gebruik een beveiligde wifi-verbinding en een goed beveiligde pc.

Betaalmethode
Betaal het liefst via creditcard of PayPal, want dan geldt er een aankoopbescherming. Gaat het mis, dan heeft u recht op uw geld terug.

Dit doet u als het misgaat

Gaat het toch mis, meldt u dan eerst uw klacht bij de desbetreffende webwinkel. Betreft het een Europese webwinkel en bent u niet tevreden met de reactie van de webshop, meldt dit dan bij het  Europees Consumenten Centrum (ECC). Dit centrum kan gratis voor u bemiddelen met de ondernemer of uw klacht melden aan de geschillencommissie in het desbetreffende land.

Ook kunt u zelf een klacht via het platform Online Dispute Resolution (ODR)   aankaarten bij een (Europese) geschillencommissie. Daarnaast kunt u een Europese Procedure voor Geringe Vorderingen (EPGV) starten. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij het ECC.

Buiten Europa is het een stuk lastiger om uw recht te halen. Voor webwinkels buiten de EU gelden namelijk geen algemene regels. Behalve op het gebied van productveiligheid.

Aangifte

Als u van mening bent dat u slachtoffer bent geworden van internetoplichting, dan kunt u op meerdere manieren aangifte doen: via internet (www.politie.nl), telefonisch (via 0900-8844) of op een politiebureau.

Geef een reactie