Schade door phishing in 2019 verdubbeld. Bankklanten de dupe
De schade door phishing is in 2019 meer dan verdubbeld. Bij phishing proberen criminelen uw bankgegevens te ontfutselen. Met als doel uw bankrekening te plunderen. De schade steeg van 3,81 miljoen euro in 2018 tot 7,94 miljoen euro in 2019. Dat meldt Betaalvereniging Nederland in april 2020.
Nieuwe manieren
Niet alleen het aantal pogingen van criminelen om uw bankrekening leeg te roven, stijgt. Ook de manieren waarop nemen toe. De fraudeurs gebruiken verschillende kanalen om hun slachtoffers te benaderen. Ze kunnen u benaderen via de e-mail. Maar ook via WhatsApp, Messenger, Marktplaats en Twitter versturen ze valse berichten.
Schade enorm
Door veel meer aanvallen, via meer wisselende kanalen en met steeds weer nieuwe smoezen is de schade enorm. De totale schade door fraude in het betalingsverkeer bedraagt in 2019 24,1 miljoen euro. In het jaar 2018 was dat nog 12,6 miljoen euro.
Corona
Fraudeurs spelen graag in op de actualiteit. Op dit moment is dat de coronacrisis. Er zijn criminelen actief die berichten sturen of mensen bellen met de mededeling dat ze hun huidige bankpas op moeten sturen. In ruil daarvoor krijgen ze een nieuwe zogenaamde “antibacteriële” bankpas. Maar trap er niet in! Banken vragen klanten nooit hun bankpas op te sturen.
Hoi mam!
Oplichting via WhatsApp heeft in maart 2020 een vlucht genomen. Het begint allemaal met een appje van een crimineel die zich voordoet als een zoon of dochter. ‘Hoi mam, ik heb een nieuw nummer. De oude kun je verwijderen hoor.’ Daarna zal de zogenaamde zoon of dochter om geld vragen. Of de toename door corona komt, is onduidelijk. Maar sinds de lockdown communiceert iedereen veel meer via WhatsApp. Ouderen zijn vaak ter goede trouw. En criminelen maken daar gebruik van.
Tips
Maakt u geld over naar een fraudeur, dan vergoeden banken de schade vaak niet. De reden: u heeft zelf het bedrag over gemaakt. Wilt u niet opgelicht worden? Lees dan de volgende tips:
1. Krijgt u een mail of sms van uw bank? Bel dan met de bank om het bericht te controleren.
2. Wordt u gebeld door de bank? Hang op en bel de bank zélf terug. Niet naar het nummer dat u net gebeld heeft, maar naar het telefoonnummer op de website van de bank.
3. Vraagt een familielid u geld over te maken via Whatsapp? Maak nooit geld over zonder het familielid gesproken te hebben.
4. Onthoud goed: banken vragen klanten nooit om hun bankpas op te sturen
5. Betaal kleine bedragen in de winkel contactloos. Criminelen kunnen zo niet stiekem uw pincode afkijken.
6. Geef nooit uw pinpas aan een ander mee. En houdt uw pincode geheim. Ook voor familie. Wilt u wel dat iemand boodschappen voor u doet? Laat iemand zelf pinnen en maak het bedrag daarna over.
7. Laat u nooit onder druk zetten. Is het gesprek niet prettig? Hang op en klik weg!
Toch opgelicht?
Bel gelijk uw bank. En ook de bank aan wie u het geld heeft overgemaakt. Doe aangifte bij de politie en bel de Fraudehelpdesk. Een iets uitgebreidere uitleg over wat u moet doen leest u op deze pagina. Zeker weten dat u oplichter op tijd herkent? Lees in dit artikel de 5 kenmerken van een WhatsApp-oplichter.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Toch opgelicht, waarbij je denkt dit overkomt mij niet. Truc was mailtje voor vernieuwing creditcard, vervolgens doorgesluisd naar zogenaamde site van de bancaire instelling, daar werd pincode gevraagd voor herbevestiging of vernieuwing. Vervolgens nieuwe sms met verzoek pas naar een adres te sturen, Tja achteraf denk je wat stom, maar dit waren bepaald geen amateurs.