Pas op voor webwinkels die stunten met nepaanbiedingen
Webwinkels doen er alles aan om u als klant binnen te halen. Ze maken het kopen van een product nog aantrekkelijker door te strooien met aanbiedingen. Vaak met succes, want niets is zo fijn als het gevoel dat u een ‘goede koop’ heeft gedaan. Maar uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat deze aanbiedingen soms verzonnen zijn. En dat vindt de bond misleidend en in strijd met de wet.
‘Prijs-van’
De meest misleidende aanbieding is die van de doorgestreepte ‘prijs-van’. De originele prijs ligt dan ver boven de aangeboden prijs, die websites presenteren als een aanbieding. In werkelijkheid blijkt het product al veel langer te koop te zijn voor die ‘aanbiedingsprijs’. De aanbieding is dus geen aanbieding. De bond heeft voor het onderzoek 3 maanden wekelijks de aanbiedingen gevolgd van 100 webwinkels. Bij 38 van hen wordt minstens 5 keer een nepaanbieding gevonden.
Misleiding
Maar wat onderscheidt een aanbieding van een nepaanbieding? Volgens de wet mag een consument niet op het verkeerde been worden gezet door zomaar een doorgestreepte ‘prijs-van’ op een website te zetten of in een folder te vermelden. Wettelijk gezien moet een product minstens 3 maanden voor de doorgestreepte prijs zijn verkocht. Daarna mogen webshops het pas voor een andere prijs aanbieden.
Valse beloftes
In 2018 doet de Consumentenbond al onderzoek naar deze zogeheten nepaanbiedingen. Ook dan concludeert de bond dat de consument regelmatig wordt misleid. Bedrijven die in het huidige onderzoek in de mist gaan, maakten zich al eerder schuldig aan het doen van dit soort aanbiedingen. Koploper is Wehkamp. Het bedrijf maakt zich niet alleen dit jaar en vorig jaar schuldig aan misleidende aanbiedingen, maar ook in de jaren daarvoor. Ook Otto en BCC gaan de mist in. De bedrijven zijn door de bond benaderd en gevraagd om uitleg. Ze beloven allen verbetering. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Die beloftes bleken tot nu toe een wassen neus. We delen daarom de uitkomsten van ons onderzoek ook met de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze kan de winkels een boete opleggen wegens oneerlijke handelspraktijken.”
Black Friday
Vrijdag 29 november 2019 in het Black Friday. Voor menig (web)winkel een uitgelezen kans om te stunten met aanbiedingen. Maar pas op! Want ook nu zijn er veel nepaanbiedingen. Het lijken geweldige deals, maar wie verder kijkt zal zien dat een product soms helemaal niet afgeprijsd is.
Om te voorkomen dat u voor een nepaanbieding gaat, een aantal tips:
- Vergelijk prijzen met andere winkels en aanbieders voor u tot kopen overgaat. Sommige prijzen lijken laag, maar de werkelijkheid is anders.
- Sommige winkels verhogen in aanloop naar Black Friday hun prijzen. Op de dag zelf komen ze dan met de ‘aanbieding’. In werkelijkheid betaalt u de normale prijs. Hou de prijzen langere tijd in de gaten.
- En de aller belangrijkste tip komt van MAX Ombudsman Jeanine Janssen: als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook. Sommige aanbiedingen hebben nog wat addertjes onder het gras. Dus bestudeer ze goed voor u overgaat tot aankoop.
Pas ook op voor nepwebshops tijdens de feestdagen
Pas niet alleen op voor nepaanbiedingen, maar ook voor nepwebshops. Fred Ootes, teamleider Cybercrime, voorspelt dat er veel valse webshops verschijnen tijdens de feestdagen. Wilt u weten hoe deze valse webshops werken en hoe u ze kunt herkennen? Bekijk dan onze video waarin Ootes het uitlegt.
Elles krijgt ook nepaanbiedingen
Ook onze presentator Elles de Bruin krijgt te maken met nepaanbieidingen. Ze schrijft erover in haar column.
Bron: MAX Vandaag