Pas op voor oplichtingstruc met telefoontjes van ‘Ziggo’ over openstaand bedrag
Alsof er niet al genoeg geniepige oplichtingstrucs de ronde doen, is er weer een variant waar u voor moet oppassen. Dit keer worden klanten zogenaamd gebeld door Ziggo met de mededeling dat er nog sprake is van een openstaand bedrag.
Openstaand bedrag bij Ziggo?
Op de community pagina van Ziggo, de plek waar klanten van Ziggo vragen kunnen stellen en elkaar kunnen waarschuwen, verschijnt een opvallend bericht. Een klant vraagt zich namelijk af of anderen toevallig ook gebeld zijn door Ziggo, met de mededeling dat er nog een bedrag openstaat. Het desbetreffende bericht leest u hieronder:
“Heden 23/08/2024 kreeg ik telefoon zonder nummer herkenning. Een robotstem vertelde mij, telefonisch dat ik een betalingsachterstand heb van 206,10 euro. Als ik niet binnen 5 dagen zou betalen zou een incassotraject met afsluiting gestart worden. Omdat er geen rekening nummer van een bank of een bedrijf werd vermeld ging ik dus naar “mijn Ziggo”. Wat ik ook zoek en zocht er is GEEN achterstand noch staat er ergens iets voor open. Wat moet ik hier nu mee?”
Niet de enige die is gebeld
Al gauw krijgt meneer reactie. Hij blijkt niet de enige te zijn die is getrakteerd op een belletje van een anoniem telefoonnummer. Gelukkig ruiken de meeste mensen al vrij snel onraad tijdens het gesprek met de zogenaamde Ziggo-medewerker en hangen ze op.
Reactie Ziggo
Gelukkig zijn er, voor zover bekend, geen slachtoffers van deze nieuwe oplichtingspoging. Toch reageert Ziggo zelf nog op de berichten om anderen te waarschuwen: ”Allereerst goed dat je hier verder niet op bent ingegaan. Ziggo stuurt je altijd herinneringen per brief en/of mail en niet op deze manier. Enerzijds logisch dat er ‘anoniem’ is gebeld, maar wel jammer omdat ik dus niet kan checken of dit telefoonnummer waarmee gebeld is al bekend is bij ons. Desalniettemin ga ik wel een melding maken dat er op deze manier wordt rond gebeld namens Ziggo, dus ik wil je bedanken voor je melding hier.”
Krijgt u een belletje?
Wordt u gebeld door de bank, uw provider of een naaste met de vraag of u (persoonlijke) gegevens wilt delen of geld wilt overmaken? Ga hier niet op in en verbreek de verbinding. Instanties zullen u nooit telefonisch benaderen, om vervolgens om geld of persoonlijke gegevens te vragen. Gaat het om een naaste? Hieronder geven we enkele herkenningspunten om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van (telefonische) oplichting.
- Verbreek het contact en neem direct zelf contact op met de persoon die u benadert. Doe dit op het nummer dat is opgeslagen in de lijst met contactpersonen of dat u zelf kent van die persoon.
- Heeft u geen direct nummer? Probeer het dan via een vriend, collega of familielid die het nummer wel heeft. Kies in ieder geval nooit voor de terugbelknop waarmee u automatisch het nummer belt waarmee de mogelijke crimineel met u contact opnam.
- Vraag iets wat alleen uw bekende kan weten, zoals iets wat u samen heeft meegemaakt. Probeer niet gemakkelijk te achterhalen dingen, zoals de namen van huisdieren of verjaardagen.
- Bij twijfel kunt u het beste de verbinding verbreken.
Pas op voor bellende oplichters. Hieraan kunt u ze herkennen
(Bron: Ziggo, Archief, Rijksoverheid Foto: Shutterstock)