Op tv: Nieuwe politiecampagne tegen hardnekkige fraude
Maandelijks ontvangt de politie zo’n 500 aangiftes van fraude via WhatsApp waarvan 60 procent slachtoffer wordt en gemiddeld 3000 euro kwijtraakt. Omdat dit blijft toenemen waarschuwt de politie voor whatsappfraude met een campagne. De Fraudehelpdesk springt met een eigen campagne in op de schaamte bij slachtoffers en wil die zo bespreekbaar maken.
Appje van ‘dochter’
Inge Bouman krijgt in mei van dit jaar een appje van haar ‘dochter’. Ze appt dat ze haar telefoon kwijt is en dat ze een toestel van een vriendin kon lenen. Mevrouw Bouman is druk met haar werk, dus de timing van de fraudeurs is goed. Haar wordt gevraagd om via een tikkie 1900 euro over te maken, met de belofte dat ze het snel terugkrijgt. Ze twijfelt of het wel klopt en probeert haar dochter een paar keer te bellen maar krijgt geen contact. Haar dochter zegt dat het geluid van de telefoon kapot is. Uiteindelijk gaat mevrouw Bouman overstag en betaalt 1900 euro.
Bijna nog een keer opgelicht
Nicole Mol maakt in augustus hetzelfde mee. Zij wordt op min of meer dezelfde manier verleid aan ‘haar zoon’ ruim 1900 euro over te maken. Pas als ze hem spreekt, blijkt dat ze is opgelicht. Een maand later krijgt zij een mevrouw aan de telefoon die zegt van de fraudehelpdesk van de ASN-bank te zijn. Deze mevrouw zegt het geld terug te kunnen halen maar dat mevrouw Mol hiervoor haar bankpas en paslezer er bij moet pakken. Mevrouw Mol vertrouwt het niet en kapt het gesprek af. Ze voorkomt daarmee dat ze nogmaals wordt opgelicht.
Politie en Fraudehelpdesk willen taboe doorbreken
Yoanne Spoormans, rechercheur bij het team cybercrime van de politie, vertelt welke criminelen achter deze vorm van oplichting zitten, wat de politie doet aan opsporing en wat burgers kunnen doen om fraude te voorkomen. Marloes Kolthof, directeur Fraudehelpdesk vertelt over het taboe op slachtoffer zijn en hoe dat kan worden doorbroken.
Hoe duur zijn de boodschappen?
En verder: de productprijzentest. De recordinflatie van ruim 14,5 procent leidt tot prijzen die u niet verwacht bij bepaalde producten. Elles de Bruin gaat de straat op en confronteert het winkelend publiek in Amersfoort met bizarre productprijzen. Raden zij de 12 euro die een ambachtelijke bakker vraagt voor een zuurdesembrood? Dat een doosje keelpastilles 9,35 euro kost, of de 8 euro voor een zakje cashewnoten? Marketingdeskundige Paul Moers verwacht dat de prijsstijgingen niet tijdelijk zijn en stelt dat we in een nieuw prijzentijdperk zitten.
Kijk Meldpunt op vrijdag 7 oktober 2022 om 19:50 uur op NPO 2. Of bekijk de uitzending hier terug.