Nieuwe veroordelingen voor bankhelpdeskfraude laten zien hoe hardnekkig het probleem is. Dit kunt u doen
Bankhelpdeskfraude is regelmatig aan de orde geweest in uitzendingen van Meldpunt. Hoe hardnekkig het probleem is, bewijzen nieuwe taakstraffen en voorwaardelijke celstraffen, opgelegd door de Rechtbank van Arnhem. De slachtoffers zijn vaak kwetsbare ouderen. Dat maakt het des te erger, oordeelt de rechter in het vonnis.
Wat is bankhelpdeskfraude ook weer precies?
Een beetje meer aandacht voor het probleem van bankhelpdeskfraude is geen overbodige luxe. In 2022 luidt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) nog de noodklok: de schade door deze vorm van fraude verdubbelde in 1 jaar van 26 naar 48 miljoen euro. Verschillende bendes maken zo miljoenen buit. Politie en justitie hebben hun handen vol aan deze criminelen.
Laten we eerst nog eens het geheugen opfrissen wat het fenomeen ook weer inhoudt en hoe u het kunt herkennen. De verdachten werken vaak samen en gebruiken min of meer dezelfde (babbel)truc. Ze bellen oudere mensen op en doen alsof ze medewerkers zijn van bijvoorbeeld ING of ABN Amro. Soms verschijnt zelfs de naam van de bank op het telefoonschermpje. Het lijkt allemaal net echt.
Ze zeggen dat er fraude is gepleegd met hun bankrekening. Om hun geld te beschermen, moeten deze onwetenden hun inloggegevens en pincodes geven. Daarna moeten ze hun pinpas in een envelop stoppen. Die komen ze later ophalen aan de deur. Zo maken ze vaak voor duizenden euro’s per slachtoffer buit. Er is ook een variant waarbij de slachtoffers een speciale app op hun telefoon moeten installeren. De nepbankmedewerkers kijken zogenaamd mee of u wel ‘veilig aan het internetbankieren bent’.
Steeds weer nieuwe helpdeskfraude-zaken voor de rechter
Er komen steeds weer nieuw zaken voor de rechter. Politie en Justitie publiceren er veel over op hun websites. Er volgen oproepen aan de burgers om alert te blijven. Maar het blijft gebeuren.
Op 14 maart 2024 veroordeelt de rechtbank in Arnhem 3 mannen voor bankhelpdeskfraude tot voorwaardelijke gevangenisstraffen en taakstraffen van de maximale lengte, namelijk 200 uur. Ook moeten ze flinke schadevergoedingen betalen, niet alleen aan de slachtoffers, maar ook aan de betrokken banken die de gedupeerden al hebben gecompenseerd. De criminelen in deze casus handelen ongeveer zoals hierboven beschreven, met dat verschil dat ze ‘uit behulpzaamheid’ ook nog even wat geld zijn gaan pinnen voor hun slachtoffers. Daarvan mogen ze een deel houden uit dank voor hun ‘hulp’. Ze kunnen zo goed liegen, dat ze als het ware van de gedupeerden een beloning krijgen voor hun snode praktijken, terwijl ze links en rechts bij het pinnen sowieso al geld hadden achtergehouden. De rechter spreekt er schande van dat ze kwetsbare oude mensen zo vreselijk belazerd hebben.
Helaas is bankhelpdeskfraude een van de populairste vormen van oplichting momenteel. Eind maart 2024 is het weer raak en pakt de politie 7 man op vanwege dit ernstige delict. Alleen al in Oost-Brabant hebben ze mensen voor meer dan 125.000 euro opgelicht. Daarom is het ook noodzakelijk om te weten hoe dit te voorkomen is, waarover hieronder meer. Ook zijn er verschillende varianten op deze truc, reden waarom Meldpunt de waarschuwing ertegen regelmatig herhaalt. Want een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Tips van de politie tegen bankhelpdeskfraude
Bij het voorkomen van bankhelpdeskfraude komt de politie in het spel. De belangrijkste tip is: uw bank zal u nooit en te nimmer zelf bellen. Als er dus zo’n telefoontje binnenkomt dat u waarschuwt voor ‘verdachte transacties’ op uw bankrekening door derden, wantrouw dit dan onmiddellijk. Helaas gaan deze criminelen heel geloofwaardig te werk. Vaak zijn ze getraind in callcenters. Ze werken volgens script.
De politie heeft een ABC waar u zich aan moet houden bij elke vorm van digitale criminaliteit, dus ook deze:
A staat voor: alert blijven
- Te mooi om waar te zijn, dan is het vaak niet te vertrouwen
- Blijf op de hoogte
- Klik nooit zomaar op een link in een mailtje
B staat voor: bescherm uzelf
- Voer op tijd updates aan uw computer uit
- Gebruik sterke wachtwoorden (meer dan 8 tekens, inclusief cijfers en andere symbolen dan letters)
- Gebruik actuele antivirusprogramma’s
- Maak offline back-ups
C staat voor: check altijd
- Vertrouwt u het niet, verbreek dan het telefonisch contact
- Check de contactgegevens van de afzender
Tijdslot op uw spaarrekening instellen
Een zeer probaat middel tegen bankhelpdeskfraude is het instellen van een spaargeldslot op uw spaarrekening. Zo krijgt u 24 uur de bedenktijd bij grote transacties. Weet u niet of deze mogelijkheid op uw rekening bestaat of wilt u dit instellen, maar u weet niet hoe? Kijk in uw bankapp (mobiel bankieren app) of neem zelf rechtstreeks contact op met uw bank. Daar helpen ze u verder. In de tussentijd kunt u, als u nattigheid voelt, aangifte doen bij de politie.
(Bron: Rechtspraak, OM, Justitie, Politie, archief. Foto: Shutterstock)