Cybercrime: moet ik mezelf verzekeren?
Steeds meer Nederlanders zijn slachtoffers van cybercrime. Terwijl de traditionele criminaliteit al jaren afneemt, zit online fraude in de lift. Maar wie draait er op voor de schade als u slachtoffer bent van een internetcrimineel?
Wat is cybercrime
Cybercrime is een breed begrip. Het is een verzamelnaam voor allerlei vormen van digitale criminaliteit. De meeste mensen moeten waarschijnlijk denken aan die vervelende phishing mailtjes of sms’jes. Of misschien heeft u wel eens te maken met WhatsApp-fraude of bent u wel eens gehackt. Dan bent u niet alleen! Meer dan 2 miljoen mensen hebben volgens het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) aangegeven dat ze te maken hebben gehad met een vorm van cybercrime. Dit is niet alleen maar oplichting, maar kan ook cyberpesten of identiteitsfraude zijn.
Verzekeren
Terwijl de traditionele criminaliteit – denk aan woninginbraken en diefstal – al jaren afneemt, bieden steeds meer verzekeraars een cyberverzekering aan. Meestal is dit een aanvullende verzekering. Maar verzekeraar AON heeft het als eerste verzekeraar van Nederland onderdeel gemaakt van de inboedelverzekering. “De tijden dat een inbreker ’s nachts met een koevoet aan de achterdeur stond, zijn grotendeels voorbij”, zegt Maarten de Jonge, Managing Consultant Cyber & Privacy bij AON. Deze verzekeraar vergoedt de schade van cybercrime tot maximaal 5000 euro.
Wat is de meerwaarde?
Is het verstandig om meteen een cyberverzekering af te sluiten? Volgens Joyce Donat van de Consumentenbond is het afhankelijk van de voorwaarden van zo’n verzekering en uw eigen situatie. “Fraude met online betalingen wordt voor het grootste gedeelte vergoedt door banken”, vertelt Donat. De vraag is: wat dekken de verzekeringen precies? En wanneer kun je de schade claimen? Veel is nog onduidelijk. De meeste cyberverzekeringen bieden als extra dienst dat klanten contact kunnen opnemen met de helpdesk wanneer ze in de problemen komen. Maar deze informatie is op veel plekken al gratis te vinden. Donat benadrukt: “Gebruik uw gezonde verstand. Wanneer keert zo’n verzekering uit? We weten allemaal dat er voorwaarden en kleine lettertjes aan zo’n verzekering vastzitten”.
Wanneer vergoedt de bank?
Banken vergoeden in veel gevallen financiële schade als er sprake is van online criminaliteit. Maar dit is niet altijd zo en dit is met name afhankelijk van wie uiteindelijk het geld heeft overgemaakt. Grofweg zijn de meeste situaties in te delen in 2 categorieën.
1. Heeft iemand anders ingelogd met uw inloggegevens?
2. Heeft u zelf geld overgemaakt?
In het eerste geval, zullen banken vrijwel altijd de schade vergoeden. Maar als de tweede situatie zich voordoet, kan het zijn dat u van een koude kermis thuiskomt. Ondanks het feit dat u bent misleid of opgelicht.
Voorkomen is beter dan genezen
Ook al kunt u niet helemaal voorkomen dat u slachtoffer wordt van digitale criminelen, u kunt het ze wel moeilijker maken. De overheid is speciaal voor senioren de voorlichtingscampagne gestart: ‘Senioren en Veiligheid’. MAX besteedt hier de komende weken veel aandacht aan. In de campagne krijgt u concrete tips over wat u kunt doen om uzelf te beschermen tegen bekende oplichtingstrucs. Dit gaat niet alleen over cybercrime, maar digitale oplichting komt wel aan bod.
Eerder maakten we een uitzending over WhatsApp-fraude. Deze vorm van digitale oplichting is het afgelopen jaar explosief toegenomen. Wilt u weten wat u kan doen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt? Lees dan dit artikel.
Bron: Consumentenbond, Betaalvereniging Nederland, AON, CBS