Miranda werd slachtoffer van identiteitsfraude: ‘Het was helemaal mis’
Ze had nooit gedacht zelf slachtoffer te worden van identiteitsfraude, maar het gebeurt toch. Miranda reageert online op een vacature en krijgt de baan. Maar in werkelijkheid worden haar opgestuurde gegevens misbruikt.
Extra geld verdienen met thuiswerken
Met goede moed reageert de 40-jarige Miranda eind 2022 op Facebook op een vacature voor thuiswerken. Er worden mensen gezocht voor het inpakken van kerstpakketten en dat ziet ze wel zitten. Ze wil wat extra geld verdienen en neemt contact op met de adverteerder. Ene Jolanda vraagt haar een bericht te sturen naar een mobiel nummer.
Identiteitsgegevens nodig volgens ‘werkgever’
Miranda moet haar beschikbaarheid en het aantal uren dat ze wil werken doorgeven. Later wordt haar gevraagd om een kopie van haar bankpas en legitimatiebewijs te appen zodat de betalingen in orde gemaakt kunnen worden. Nietsvermoedend stuurt ze die foto’s in. Daarna komt het volgende verzoek van haar nieuwe werkgever. Of ze een klein bedrag kan betalen om daarmee haar betrouwbaarheid aan te tonen. Het bedrijf zal haar immers spullen beschikbaar stellen, en daar vragen ze een kleine onkostenvergoeding voor. Voor Miranda klinkt dat aannemelijk en ze betaalt het bedrag.
Foute boel
Ineens blijft het stil aan de andere kant van de lijn. Miranda krijgt een vreemd onderbuikgevoel. Dit wordt versterkt als ze ziet dat haar betaling naar telefoonprovider Belsimpel is gegaan. Ze realiseert zich dat het foute boel is en neemt de volgende ochtend direct contact op met de provider. Daar krijgt ze te horen dat er op haar naam een mobiel abonnement is afgesloten. Vermoedelijk ook met een mobiele telefoon, maar dat kan Belsimpel haar omwille van privacy niet zeggen. Omdat Miranda op tijd aan de bel trekt, blokkeert het bedrijf de bestelling en verbreekt het contract. Online waarschuwt ze anderen voor deze vacaturefraude die voor haar met een sisser afloopt. Miranda moet wel een nieuwe bankpas en rijbewijs aanvragen.
Trek aan de bel bij identiteitsfraude
Telefoonmaatschappijen zijn bekend met identiteitsfraude. Intern hebben die bedrijven maatregelen genomen om fraude te detecteren. Ze adviseren klanten zo snel mogelijk aan de bel te trekken als ze vermoeden dat ze hier het slachtoffer van zijn geworden. Zo heeft u de grootste kans om schade te voorkomen. Doe daarnaast aangifte bij de politie.
Ruim 115.000 mensen slachtoffer van identiteitsfraude
Op slinkse wijze wisten fraudeurs dus de identiteitsgegevens van Miranda te bemachtigen. En zij is niet de enige die dit overkomt. Voor criminelen zijn andermans gegevens immers goud geld waard. Ze kunnen er telefoonabonnementen mee afsluiten, maar ook bankrekeningen openen of huurcontracten op naam zetten. Deze fraudeurs doen er alles aan om zelf buiten beeld te blijven.
Bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude hebben zich vorig jaar bijna 400 mensen gemeld die hun gegevens verstrekten als reactie op een vacature. Dit gebeurde onder andere naar aanleiding van advertenties op Facebook, Marktplaats en vacaturesites. Hen werd gevraagd een kopie van hun paspoort, identiteitskaart of rijbewijs te sturen en dat had in sommige gevallen verstrekkende gevolgen. Deze mensen staan in schril contrast tot het onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Het CBS onderzocht in 2021 de gevolgen van online criminaliteit. Maar liefst 2,5 miljoen mensen werden hier het slachtoffer van. Hieronder vallen onder andere aan- en verkoopfraude, maar ook phishing, hacking en betalingsfraude. Ruim 115.000 mensen gaven aan met identiteitsfraude te maken te hebben gehad. 1 op de 5 identiteitsfraudeslachtoffers hield daar emotionele en/of psychische problemen aan over. Ruim 7.000 mensen bleven ook met financiële schade achter.
Illegale handel in identiteitsgegevens
Identiteitsgegevens zijn dus big business. Hoe meer criminelen van u weten, hoe geloofwaardiger een oplichter te werk kan gaan. Geef daarom nooit zomaar uw identiteitsgegevens. Ook niet aan bedrijven en organisaties.
Bekijk hier de hele uitzending van Meldpunt.
(Foto: MAX)