Kijk uit voor nep sms’jes en mailtjes van DHL
Meldpunt krijgt meldingen van consumenten over nep sms’jes en mails van koeriersbedrijven in het algemeen en DHL in het bijzonder. Zogenaamd is de bezorger bij u aan de deur geweest, terwijl u niet thuis was. Ze stellen een nieuw bezorgmoment voor, waarvoor u eerst online al uw persoonlijke gegevens moet invullen. Vervolgens bent u bestolen van uw geld of van uw data, of van allebei.
Gevaarlijk voor de vaste webshopper
Wie zelden iets bestelt, zal er niet zo snel intrappen, maar wie veel online shopt mogelijk wel. De niet-webshopper weet natuurlijk direct, dat die niets heeft besteld. Die zal gauw doorhebben dat dit sms’je of mailtje nep is. Deze fraude is namelijk een vorm van phishing. Maar wat als u toevallig echt op die ene dag een pakketje verwachtte van DHL?
Hoe werkt zo’n nep sms’je?
Hoe werkt deze misleiding precies? De criminelen laten u eerst een tracking-app downloaden of een link naar een website volgen, waar u al uw gegevens moet invullen. Doe dat niet, is ons advies. Op de website van DHL zelf waarschuwt het koeriersbedrijf hiervoor en zeggen ze nooit zo’n bericht zonder verzendnummer te versturen. Kijk dus eerst of dat verzendnummer er inderdaad staat en vervolgens of het wel correspondeert met een bestelling die u daadwerkelijk heeft gedaan.
Open bijlagen nooit
Genoemde DHL-app is trouwens alleen downloadbaar in de officiële App Store (iOS) en in de Google Play Store (Android). De belangrijkste veiligheidsinstructie is om absoluut nóóit de bijlagen te openen en de meegestuurde bestanden niet te downloaden. Hetzelfde geldt voor de linkjes in de mail: klik die niet aan. Vaak geeft de uitgang van de mail al aan of die überhaupt van DHL afkomstig was (dhl.com, dhl.nl of dhlparcel.nl), maar dat kunt u natuurlijk niet zien aan een sms’je.
Checklist wat te doen
Is dat het geval, dat de mailuitgang klopt, dan nóg kunnen er addertjes onder het gras zitten. Want wie met de cursor over het mailadres gaat, kan alsnog een ander mailadres als afzender te zien krijgen. Maar zelfs los daarvan, zou een bonafide bedrijf u nooit en te nimmer vragen om ál uw persoonlijke gegevens achter te laten. Het is uitgesloten dat ze bijvoorbeeld om de pincode van uw bankrekening zouden vragen. Kort samengevat: als u zo’n sms’je of mailtje ontvangt, check dan eerst of u wel iets besteld heeft, wie de bezorger is, of het verzendnummer klopt, en let verder op welke gegevens u precies weggeeft. Want anders riskeert u uw geld of uw privacy, of nog erger: beide.
(Foto: Shutterstock)