Registeren Inloggen

Instagram onbereikbaar na misbruik van foto’s

Instagram en Facebook zijn slecht bereikbaar voor het afhandelen van klachten van gebruikers. Dat melden kijkers aan de redactie van Meldpunt. Om onduidelijke redenen blokkeren de techreuzen gebruikersaccounts. Bijvoorbeeld die van senior model John Geerts. Zijn foto’s worden gestolen door oplichters, maar als hij klaagt bij Instagram vindt hij geen gehoor.

Identiteitsfraude

John Geerts is 70 jaar en model. Hij plaatst zijn foto’s op Instagram en Facebook. Hierdoor komt hij makkelijk in contact met nieuwe opdrachtgevers. Maar John ontdekt dat zijn foto’s worden misbruikt door internetcriminelen. Ze gebruiken zijn foto’s voor oplichting met bitcoins en voor een vals profiel op een datingsite. John neemt contact op met Instagram en vraagt om verwijdering van de nepprofielen. Maar in plaats daarvan wordt zijn eigen profiel geblokkeerd. Hij probeert met Instagram in contact te komen, maar dat kan alleen maar via het invullen van online formulieren. Er is geen telefoonnummer of e-mailadres te vinden. John baalt, want hij krijgt geen enkele reactie. En zijn profiel blijft geblokkeerd.

Vals datingprofiel

Mary-Ann Krohn schrijft zich in op een datingsite en komt in contact met John de Bellis, een Engelsman die in Nederland woont. Ze wordt verliefd, maar ruikt ook onraad. Wanneer John haar om 89.000 euro vraagt, is het voor Mary-Ann duidelijk: dit is een crimineel. Als ze in een tv-spotje van de BOVAG haar John ziet, komt ze erachter dat de foto’s van John Geerts worden misbruikt. Mary-Ann is boos en verdrietig. Ze voelt zich misbruikt.

Groot probleem

Christiaan Alberdingk Thijm is advocaat en specialist op het gebied van internetrecht. Volgens hem komt identiteitsfraude heel vaak voor. En het is heel moeilijk om in contact te komen met bedrijven als Facebook en Instagram. Omdat ze op de Europese markt opereren, moeten deze bedrijven aan de Europese regels voldoen. “In principe gaat de Autoriteit Consument en Markt over het consumentenrecht. Deze toezichthouder moet zeggen dat ze goed moeten communiceren. Maar als consument verdwijn je in web van FAQ en formulieren. Het is praktisch onmogelijk om aan je recht te komen.” aldus Alberdingk Thijm.

Procedure starten

Er moet dus een goed communicatiekanaal zijn. Bijvoorbeeld via de e-mail of de chat. “En dan niet met een computer. Het moet met een persoon zijn.” zegt de advocaat. Maar wat als er niet op je klacht wordt gereageerd? En je als gebruiker je recht niet kunt halen? “Dien een klacht in bij de ACM of start een proces. Je hoef dat niet alleen te doen, dat kan ook als collectief.”

Nieuwe Europese regels

De Europese commissie is bezig met Digital Services Act. Daar worden regels die nu gelden, vernieuwd. Platforms zoals Instagram en Facebook krijgen dan extra verplichtingen opgelegd waardoor ze nog beter bereikbaar moeten zijn voor hun gebruikers. Het voorstel dat er nu ligt, moet nog door meerdere partijen worden bekeken. Dus het kan nog een paar jaar duren voordat de nieuwe regels gelden. Het beste is dan ook om misbruik te voorkomen.

Tips

“Als je niet afhankelijk bent van Instagram of Facebook: gebruik dan geen openbaar profiel. Stel in wie toegang heeft tot welke informatie en foto’s op je profiel.” vertelt Alberdingk Thijm. “En denk na over wat je deelt. Al die gratis diensten bestaan, omdat ze geld verdienen door jou.” Gebruik daarom niet uw inlog van Facebook om bij andere gratis diensten in te loggen. Maar log in met uw e-mailadres. “Hoe meer gegevens en sites gekoppeld worden, hoe waardevoller je bent en hoe meer er aan je wordt verdiend.”

Geef een reactie

Reacties (2)

    Vreemd,. hier wordt dus ook censuur toegepast? En reacties weggehaald!?

    Leest u zelf de reacties? Natuurlijk, leg me dan eens uit waarom u reacties verwijderd die te kritisch en niet naar uw zin zijn.