Dakklussers troggelen 2400 euro af van kwetsbare man
Het schoonmaken van de dakgoten is een vervelende klus. Zeker als u ouder bent en niet meer de ladder op wil. Gelukkig zijn er bedrijven die dit voor u willen doen. Maar let op met wie u in zee gaat. Voor u het weet bent u duizenden euro’s armer. Het overkomt Herman Vermaat.
Klusbedrijf aan de deur
De 92-jarige Herman Vermaat is stokdoof, maar woont nog altijd zelfstandig. Hij krijgt een klusbedrijf aan de deur dat voor 20 euro zijn dakgoten schoon wil maken. Hij stemt er mee in, maar na een half uurtje werk op het dak zijn de kosten 2400 euro. Meneer Vermaat moet contant afrekenen. Omdat hij het bedrag niet kan pinnen, rijdt de klusjesman hem naar de pinautomaat. Een opdrachtbon met de uitgevoerde werkzaamheden ontbreekt. De zoon van de heer Vermaat vertrouwt het niet en gaat op onderzoek uit. Als hij er niet uitkomt met het klusbedrijf schakelt hij MAX Ombudsman Jeanine Janssen in.
Opgelicht?
Malafide onderhoudsbedrijven, dakdekkers of gotenschoonmakers? Volgens Jeanine is dit van alle tijden. “Ze bieden hun diensten op het eerste gezicht goedkoop aan. Goedkoop blijkt echter duurkoop wanneer er ongevraagd meerwerk in rekening wordt gebracht of het geleverde werk niet van de afgesproken kwaliteit blijkt te zijn.” vertelt Jeanine. “Het zijn vaak hoogbejaarde mensen die slachtoffer worden. Zij gaan dit soort overeenkomsten nog aan op basis van vertrouwen. Daar wordt vreselijk misbruik van gemaakt.” Waar het volgens Jeanine bij de 92-jarige Vermaat om draait, is de werkbon.
Check de bon
“Afhankelijk van die bon weet je namelijk of je wel een redelijk bedrag betaalde voor de werkzaamheden. Er moet een duidelijke prijsopgave zijn gemaakt. Sterker nog, als er geen werkbon is, dan ligt de bewijslast daarvan bij het bedrijf. Er zijn namelijk vanuit de wet buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten een aantal vereisten zoals dat er een duidelijke bedenktermijn geldt en dat je daar expliciet van moet afwijken met een handtekening. Staat dat er niet in, dan geldt de overeenkomst niet en dan moet het geld terug.” Als meneer Vermaat de werkbon wel heeft, kan hij zien of er aan alle vereisten van zo’n contract is voldaan. “Hier komt namelijk iemand aan de deur die andere werkzaamheden gaat doen dan afgesproken. Die hoef je dan niet te betalen. Je hebt bij dit soort overeenkomsten sterke consumentenrechten.
Confrontatie
Jeanine Janssen neemt contact op met het desbetreffende bedrijf. Maar die wil de bon niet laten zien. Jeanine laat het er niet bij zitten en haalt samen met de zoon van meneer Vermaat verhaal op het adres waar het bedrijf staat ingeschreven. Daar treft ze een boze moeder die met geen bon over de brug komt. Er rest hen niets anders: ze slepen het bedrijf voor de rechter.
Tips
Wilt u dat uw dakgoten schoon worden gemaakt? Of heeft u iets te repareren aan uw dak? Ga niet met een klusbedrijf in zee die uit zichzelf bij u op de stoep staat. Jeanine geeft tips. “Zoek een gerenommeerd klusbedrijf. Maak duidelijke afspraken, vooraf en zet die op papier. ” Heeft u ook een negatieve ervaring met dit bedrijf of een ander klusbedrijf? Laat een reactie achter op ons forum.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
[…] Dakklussers troggelen 2400 euro af van kwetsbare man […]