Deze helpdeskoplichters zijn niet van echt te onderscheiden
Honderden mensen per maand worden slachtoffer van helpdeskfraude. Landelijk opererende groepen verzamelen via geavanceerde technieken persoonlijke informatie van potentiële slachtoffers. Vooral ouderen worden bestolen, met een gemiddelde schade van 10 duizend euro. De Nationale Politie legt uit hoe deze gewiekste criminelen te werk gaan.
Beroofd door een “bankmedewerker”
“Het was net een film, zo beklemmend.” De 71-jarige geboren en getogen Hagenees Sjaak Jansen zucht, als hij terugdenkt aan die ene dag waarop hij van 7.000 euro werd beroofd. Het begint op 28 september met een telefoontje. Aan de lijn is een vrouw die zich voorstelt als medewerkster van de afdeling fraude van de ABN AMRO bank. Het telefoonnummer waarmee zij belt is van de bank, ziet Sjaak op zijn telefoonscherm.
Pas blokkeren via nepwebsite
Volgens de medewerker worden er hoge bedragen afgeschreven van zijn rekening. Ze adviseert Sjaak om in te loggen op een website die precies lijkt op die van ABN AMRO om zijn passen te blokkeren. Hij doet dat en voert daarbij zijn pincode in. Zijn bankpassen zullen worden opgehaald, zegt de medewerkster. Hij hangt wel een uur aan de lijn met haar.
Hanglanger in DHL-uniform
Soms zegt de vrouw dat ze moet overleggen met haar floormanager. “Maakt u zich geen zorgen, ik hou alle transacties tegen”, verzekert ze Sjaak. Ze klinkt betrouwbaar. Sjaak is in paniek. Hij kan niet wachten totdat zijn passen worden opgehaald om verdere ellende te voorkomen. De vrouw adviseert hem de koerier voor de zekerheid naar een speciale code te vragen: 7122. Als de DHL koerier die code doorgeeft, dan is het veilig, zegt ze
Sjaak geeft bankpas af
Even later verschijnt een man van rond de 25 jaar in DHL-kleding. De koerier zegt de code. Sjaak geeft zijn drie bankpassen en een creditcard. De vrouw die al die tijd aan de lijn is, verbreekt de verbinding. Sjaak belt zijn zoon om te vertellen over de ingrijpende gebeurtenissen. Die weet direct dat hij is opgelicht. En als Sjaak daarna contact opneemt met zijn bank, blijkt zich inderdaad een drama te hebben voltrokken.
7.000 euro kwijt
Op dezelfde dag wordt bij de geldautomaat aan het Savornin Lohmanplein acht keer een groot bedrag opgenomen met zijn passen. In totaal 7.660 euro. Sjaak is het slachtoffer van een combinatie van spoofing, helpdeskfraude en een babbeltruc aan de deur. Hij doet aangifte van oplichting en vraagt aan de bank om compensatie van zijn verloren geld.
Dit komt vaak voor
Het vertrouwen van Sjaak heeft een grote klap gekregen. Hij wil anderen waarschuwen voor deze geraffineerde oplichting. Want hij is niet de enige die dit overkomt. In oktober werd een 84-jarige vrouw van 20 duizend euro beroofd op bijna identieke wijze.
Oplichter weet alles van je
Deze fraude neemt hand over hand toe, zegt cyberspecialist van de Nationale Politie, Reyhan Cigdem. Het gaat om een paar groepen die landelijk opereren, en geavanceerde technieken combineren om rekeningen te plunderen. Cijfers zijn er niet, maar Cigdem schat dat het om “minder dan tien grote criminele netwerken” gaat. Ze weten van alles over hun slachtoffers, dankzij gegevens uit datalekken op het internet. Sigdem noemt deze oplichtingtechniek “social engineering”.
Vertrouwen winnen
De oplichters zetten ervaren callcentermedewerkers in, die op de hoogte zijn van saldo- en persoonsgegevens, het BSN en een persoonlijk profiel van de mensen die zij benaderen. Omdat het telefoonnummer van een bank of bedrijf wordt misbruikt, hebben mensen geen wantrouwen en volgen zij de aanwijzingen van de nephelpdesk direct op.
Gemiddelde schade 10.000 euro
Vooral ouderen worden slachtoffer, het gemiddelde schadebedrag is 10.000 euro. De politie adviseert burgers extra waakzaam te zijn. Reyhan Cigdem geeft tips tegen deze fraude in bovenstaande video. Ook vertelt zij over de aanhouding van 9 personen in september en oktober van dit jaar, vanwege helpdeskfraude. Bij doorzoekingen van woningen treft de politie duizenden euro’s aan cash en cryptovaluta aan. “Deze groepen zetten duizenden euro’s per week om”, stelt de expert bij de Nationale Politie.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Hartelijk dank voor uw informerende en waarschuwende uitzending.
Ik vraag me alleen af of de oplichters ook bij je spaarrekening kunnen, of hebben de gedupeerden zoveel geld op de lopende rekening staan?
Een soortgelijke situatie meegemaakt maar gelukkig in een eerder stadium afgehaakt. Geen nadelige consequenties. Wat mij wel opvalt aan jullie rapportage is dat politie ( en banken) laat overkomen alsof zij heeeeel serieus met dit soort zaken bezig zijn. Vergeet het maar.
Bank (Rabo) geeft bij melding niet thuis en politie doet niets voordat je aangifte hebt gedaan. Waarvan? Is dan de vraag. Politie was zelfs niet geïnteresseerd in telefoonnummer dat mij gebeld heeft. Er is niets fout gegaan omdat ik eerder afgehaakt ben.
kijk met veel plezier naar meldpunt en vind het leuk als ik zie dat er nog steeds sukkels zijn die geld kwijt raken met verhaal dat je bank vraagt om mijn pincode.vind het wel jammer dat ze mij nooit bellen.
[…] Meldpunt heeft heel regelmatig aandacht besteed aan bankhelpdeskfraude. Daarbij telefoneren nepbankmedewerkers hun argeloze slachtoffer om geld over te maken. In november 2021 constateert Meldpunt dat deze helpdeskoplichters niet van echt zijn te onderscheiden. […]