Column Jeanine Janssen: Dak is lek en reparateur licht de boel op
Twee reparateurs die voor 20 euro de dakgoten beloven schoon te maken komen dan met een wel erg vage offerte. Ze gaan het lek in het dak oplossen, maar dan moet familie Koudijs wel 1500 euro betalen. Een reparatie van anderhalf uur later vraagt het stel zich af: “Zijn wij nu opgelicht?” MAX Ombudsman Jeanine Janssen legt uit wat hier mis gaat en geeft tips.
Ze kunnen het dak op!
Het echtpaar Koudijs uit Waalre (beiden in de tachtig) krijgt twee mannen aan de deur die aanbieden hun dakgoten schoon te maken voor twintig euro. Ze gaan er op in. Ze hebben een lekkage en wellicht wordt die zo verholpen. Nadat het bedrijf het dak op is gegaan komen ze met een prijsopgave van 2.500 euro. Er zou van alles mis zijn aan het dak. Dat vindt de familie Koudijs te gortig. Het bedrijf verlaagt de prijs naar 1.500 euro. Er wordt een bonnetje geschreven zonder specificatie wat er precies gedaan gaat worden voor dat bedrag. De dag erna komen twee mannen. Zij gaan anderhalf uur het dak op en dan wordt afgerekend. Op de bon staat in een aantal steekwoorden wat er gedaan zou zijn.
Nepreparatie
Het zit de familie Koudijs niet lekker. Ze sturen een aangetekende brief met de vraag wat er nu eigenlijk precies is gedaan. Daar krijgen ze geen reactie op. We sturen er een deskundige op af. Het lood is niet vervangen, maar slechts geschilderd. Er is een houten plaatje aangebracht waar dat niet nodig was. De totale kosten zouden volgens de deskundige nog geen honderd euro mogen zijn.
Oude bekende
Het adres waar dit bedrijf gevestigd is blijkt een oude bekende van ons. De heer Vermaat moest destijds aan een ander bedrijf, gevestigd op hetzelfde adres, 2.400 euro betalen. Ook daar was de grote vraag wat er gedaan was voor dat bedrag.
Van te voren duidelijk waarvoor je betaalt
Er zijn drie wetten waarop een consument zich kan beroepen in dit soort situaties. Oneerlijke handelspraktijken, Dwaling en Buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten. Bij al deze wetten komt het erop neer dat het voor mensen van tevoren duidelijk moet zijn waar ze precies voor betalen. Als ze van tevoren hadden geweten wat er gedaan werd voor deze prijs dan zouden ze de overeenkomst niet hebben gesloten. Het geld moet daarom terug. Daar is het bedrijf het niet mee eens. Zij vinden dat de lekkage is opgelost en daarom betalen ze niks terug.
Tips bij afspraken met reparateurs
• Raak niet in paniek bij een lekkage. Neem de tijd om te kijken welke bedrijven u kunnen helpen.
• Sluit geen overeenkomsten aan de deur; laat eerst alles goed op papier zetten voordat u akkoord gaat.
• Vraag meerdere offertes. Door de vergelijking weet u of dezelfde problemen worden geconstateerd en of de prijs redelijk is.
• Doe zaken met een erkend bedrijf. U kunt dan naar de geschillencommissie als er problemen zijn.
• Lees reviews op internet. Dit bedrijf had al meer klachten op zijn naam staan.
• Overweeg een rechtsbijstandsverzekering. Zij zouden voor de familie Koudijs deze zaak hebben opgepakt.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Wat zo jammer is: Deze ‘dakdekkers’ lopen al zeker vijf jaar of langer in Nederland rond. En ondanks alle waarschuwingen tuinen er voortdurend nieuwe slachtoffers in. Ook ondanks al die maxen, radars, kassa’s en consumentenbondprogramma’s waar dit soort oplichtingen al vele honderden keren zijn behandeld. Wat voor conclusies trekken al deze programma’s daar zelf eigenlijk uit voor hun functioneren? En zou het niet handig zijn om die mensen die wel heel gemakkelijk komen klagen – maar die blijkbaar niet in staat zijn om de simpelste oplichting te onderscheiden – op dat moment eens flink aan de tand te voelen waarom ze nu nog steeds niet het verschil snappen tussen nette ondernemers en oplichters?
Hallo,
Deze oplichters kunnen mensen zeer goed manipuleren en zijn leugenaars die hun eigen leugens geloven ! Vooral oudere mensen maken zij bang om zo hun vertrouwen te krijgen.