Registeren Inloggen

Check het gesprek in uw bankapp of uw bank wel echt met u belt: zo werkt het

Het probleem van bankhelpdeskfraude vraagt om een antwoord van de banken. Als nepmedewerkers van banken nu met klanten bellen om ze geld af te troggelen, kunt u in uw bankapp checken of ze echt of vals zijn. ING heeft al een half jaar de ‘Check het gesprek’-knop. ABN AMRO komt nu met de ‘gesprek check’. En ook de Rabobank biedt de gelegenheid om een gesprek te controleren. Ze doen hetzelfde, maar de invulling is net wat anders.

Waarom een ‘Check het gesprek’-knop?

De ‘Check het gesprek’-knop is geïntroduceerd om bankhelpdeskfraude tegen te gaan. Fraudeurs doen zich steeds vaker voor als bankmedewerkers om klanten te manipuleren en geld te ontfutselen. Daarbij gebruiken ze de truc dat het echte nummer van de bank op uw scherm verschijnt. Met de nieuwe functie kunnen klanten direct nagaan of ze daadwerkelijk met een medewerker van hun bank praten. ING is de eerste van de grote banken die met een handige veiligheidstool is gekomen.

Stappen voor ING-klanten die een telefoontje niet vertrouwen:

  • Open de ING-app tijdens het gesprek
  • Klik op de ‘Check het gesprek’-knop
  • Vul het telefoonnummer in waarop u gebeld wordt (dat kan ook uw vaste lijn zijn)
  • De app bevestigt of de beller een echte ING-medewerker is. Zo niet? Hang dan direct op en bel de ING-alarmlijn.

Kennisportaal Koninklijke Visio heeft een handige instructievideo op YouTube gezet. Lees ook deze handige digitip, want dit soort fraude komt echt niet alleen bij banken voor. Het is wijdverbreid.

Stappen voor ABN AMRO-klanten bij ‘gesprek check’

ABN AMRO is de volgende grote bank die nu met een veiligheidstool komt: de zogenaamde ‘gesprek check’. Die werkt wat anders dan die van ING, maar de strekking is dezelfde:

  • Vraag de medewerker om een ‘gesprek check’ tijdens het gesprek
  • De medewerker stuurt een bevestigingsbericht naar uw ABN AMRO-app of naar Internet Bankieren als u op de computer bezig bent
  • Log in om het bericht te zien. Bij een echte medewerker wordt dit bevestigd in de app. Een nepbankmedewerker kan u nooit een bericht sturen in uw bankapp

Stappen voor Rabobank-klanten bij ‘Controleer je gesprek’:

Ook Rabobank werkt met een vergelijkbaar initiatief. Daar heet het ‘ Controleer je gesprek’. Net als bij ING kunt u nagaan of u met een medewerker van de bank belt via de app.

  • Open de Rabo-app tijdens het gesprek
  • Ga onderaan in het menu naar ‘Hulp’
  • Ga in het menu bovenaan naar ‘bellen'(met een telefoon-icoontje)
  • Daar staat als één van de opties ‘Controleer je gesprek’. Klik op de blauwe knop ‘controleer’ en u krijgt direct te zien of een medewerker van de bank u inderdaad belt

Meer informatie over ‘Controleer je gesprek’ en welke stappen u vervolgens kunt ondernemen, leest u hier.

Verschillen in benadering tussen banken

De uitkomst bij diverse banken is dezelfde, maar er zijn dus kleine verschillen in de aanpak hoe u daar komt:

  • ING met ‘Check het gesprek’: de klant moet 1 handeling verrichten, namelijk zijn nummer invullen. Daarop volgt dan een bevestiging met naam en toenaam van de medewerk(st)er plus de betreffende afdeling.
  • ABN AMRO met ‘gesprek check’: werkt met een mondelinge vraag van de klant. Die vereist een actieve bevestiging van de medewerker, die een bericht naar de app stuurt. Een oplichter aan de telefoon, kan u nooit een bericht in uw bankapp sturen. Dan weet u ook meteen met wie u heeft te maken. Te verwachten is dat die persoon dan allang zelf heeft opgehangen.
  • Rabobank met ‘Controleer je gesprek’: de bankapp geeft de klant de mogelijkheid om te controleren of er wel echt gebeld wordt door Rabobank. Vanuit het eigen telefoniesysteem checkt de bank of er een actief telefoongesprek is met het door de klant geregistreerde nummer.

Deze benaderingen verschillen feitelijk alleen in het gebruikersgemak: ING en Rabobank doen dat bijvoorbeeld zelfstandig en direct via de app, terwijl ABN AMRO’s methode interactie met de medewerker vereist. Maar alle 3 de hier genoemde banken helpen zo de klanten verdachte gesprekken te herkennen en fraude te voorkomen. Wie toch nog slachtoffer wordt van bankhelpdesfraude, doet er goed aan dit artikel te lezen over uw rechten.

(Bron: ING, ABN AMRO, Kennisportaal Koninklijke Visio, MAX Vandaag, archief. Foto ABN AMRO)

Nieuw snufje van ING gaat de strijd aan met oplichters: zo kunt u het gebruiken

Geef een reactie