Registeren Inloggen

Betalen voor niet zelf afgesloten spelletjesabonnement? Zo komt u ervan af

Het kan gebeuren dat er op internet een spelletjesabonnement is afgesloten op uw telefoonnummer. Zo kan er jarenlang bijvoorbeeld 5 euro per week worden afgeschreven via uw telefoonrekening. Providers dachten dit probleem allang getackeld te hebben. Maar nee, toch niet. Lees hier hoe u kunt checken of u benadeeld wordt en wat u daartegen kunt doen.

Jarenlang lopen de bedragen op

Het probleem raakt al jarenlang duizenden mensen. Ongemerkt worden er bedragen bij hun telefoonrekening geteld voor abonnementen op spelletjes als bijvoorbeeld Subway Surfer, die ze zelf niet hebben afgesloten. De bedragen kunnen na verloop van tijd aardig oplopen, tot in de honderden euro’s. Uw provider behoort u een sms’je te sturen bij de start van zo’n spelletjesabonnement. Dat doen ze ook, maar de klant denkt vaak dat het spam is en reageert door het berichtje te vernietigen. Zo blijft het probleem dus bestaan. En wordt het zelfs groter.

Is er door telefoonaanbieders iets tegen gedaan?

Het probleem van dit soort stiekeme abonnementen bestaat al zolang er mobiel internet is. Bedrog ligt altijd om de hoek. Mede daarom hebben diverse aanbieders als KPN, T-Mobile en Vodafone het initiatief genomen om dit soort fraude aan te pakken. Dat doen ze via de Stichting Gedragscode Mobiele Diensten, die de website Payinfo.nl beheert. Daarop kan iedereen zien welke abonnementen er precies lopen via zijn of haar eigen telefoonrekening, inclusief die stiekeme gevallen.

Hoe checkt u of u zo’n abonnement betaalt?

Allereerst kunt u zelf uw telefoonrekening checken. Bekijk alle posten die staan opgegeven in de factuur. Kijk eens waar u eigenlijk voor betaalt. Zit er misschien iets geks bij dat u niet 1-2-3 kunt thuisbrengen? Let op deze posten in het bijzonder: diensten mobiel internet of code FTMSC. Grote kans dat u dan voor zo’n abonnement betaalt.

Dit moet u doen om van abonnement af te komen

Het volgende wat u moet doen, als u nattigheid voelt, is naar de website payinfo.nl gaan. Want daar kunt u deze dienst stopzetten. De procedure is heel simpel. Vul uw eigen mobiele nummer in: dat moet in het witte vlakje halverwege de webpagina. Klik vervolgens op doorgaan. Eerst krijgt u een wachtwoord per sms, dat u nog even moet invullen. Daarna krijgt u direct antwoord over abonnementen die eventueel op uw nummer zijn afgesloten. Een kind doet de was.

En zo krijgt u uw geld terug

Om het geld terug te krijgen moet u bellen met uw eigen provider of met het bedrijf dat het abonnement aan uw rekening heeft gekoppeld. 1Play wordt vaak genoemd als bedrijf achter deze ongevraagde abonnementen. Het biedt vergoedingen aan en zegt de gang van zaken te betreuren. Lees hier over de hindernissen bij het opzeggen van abonnementen in het algemeen en de mogelijkheid van speciale opzegdiensten.

Pas op voor dubbele abonnementen

(Bron: RTL, Stichting Gedragscode Mobiele Diensten, Klachtenkompas, Tweakers, Consuwijzer. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie